ECOPERFORMANCE LANGUAGE OF THE EARTH

A transgressive proposal of dance as ecology and decolonial epistemology

Authors

  • Juliana Maria Greca Universidade Tecnológica Federal do Paraná - UTFPR, Curitiba, Paraná, Brasil, julianagreca@professores.utfpr.edu.br
  • Daniela Kuhn Universidade Tecnológica Federal do Paraná - UTFPR, Curitiba, Paraná, Brasil,danielakuhn72@gmail.com

DOI:

https://doi.org/10.5216/ac.v9i1.76142

Abstract

Based on the terms joyful militancy and/or joyful activism, proposed by Silvia Federici, we share the theoretical-practical overlaps related to the creation of the Ecoperformance film Language of the Earth. Considering Rogério Haesbaert's approach to the body-territory of the earth and the territory-body of people, we created this film mobilized by decolonial epistemologies and we claim the transgression of the colonialities of power instituted on bodies, especially the bodies of women and the earth. The article is organized with the aim of sharing and mobilizing methodological/ecological transdisciplinary paths. To do so, we describe our arguments and bodily experiences as part of the creative process and theoretical foundation. Dance is presented as a revolutionary pleasure constituted in the political potential of art and we propose, Language of the Earth, as an Ecoperfomance because we understand that its processes of creation and fruition act as a bodily technology of resistance, configuring a guardian dance of ancestral knowledge that resists patriarchy, capitalism, and, more recently, the neoliberal project. In the face of so much devastation, we dance to revitalize exhausted worlds and we invite the reader to let themselves be danced by the question: how to access, protect and/or (re)know bodies, and lives, in their erotic and creative drive?

 

Keywords: political art; body technology; feminisms; ancestry.

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Author Biographies

Juliana Maria Greca, Universidade Tecnológica Federal do Paraná - UTFPR, Curitiba, Paraná, Brasil, julianagreca@professores.utfpr.edu.br

Juliana Maria é artista-docente de dança, coordenadora do Links-Núcleo de dança UTFPR. Mestre em Artes pela UDESC e doutoranda em Tecnologia e Sociedade pela UTFPR. Desde 2013 é docente na UTFPR, atuando no Departamento de Filosofia e Ciências Humanas. Investiga metodologias (contemporâneas) de ensino da dança, alinhando-as às perspectivas da Educação Popular. Atualmente se dedica a problematizar a produção em dança contemporânea com intuito de compreender, articular e fomentar criticamente a dança como produção cultural contra-hegemônica

Daniela Kuhn, Universidade Tecnológica Federal do Paraná - UTFPR, Curitiba, Paraná, Brasil,danielakuhn72@gmail.com

Daniela Kuhn é artista-docente, coordenadora do Links-Núcleo de dança UTFPR.  Bacharela e licenciada em Dança (UNICAMP), mestre em Artes Corporais (UNICAMP), doutora em Tecnologia e Sociedade (UTFPR). Docente do curso de bacharelado em Educação Física da UTFPR. Desde 2019 atua como coordenadora e artista do projeto de extensão “Mulheres que Dançam: corpo e autoconhecimento”, investigando, movendo e criando no corpo metodologias que propiciem rupturas dançantes para a pulsão de vida.

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Published

2023-12-10

How to Cite

GRECA, J. M.; KUHN, D. ECOPERFORMANCE LANGUAGE OF THE EARTH: A transgressive proposal of dance as ecology and decolonial epistemology. Art on Stage Journal, Goiânia, v. 9, n. 1, p. 241–279, 2023. DOI: 10.5216/ac.v9i1.76142. Disponível em: https://revistas.ufg.br/artce/article/view/76142. Acesso em: 19 dec. 2024.