CARNIFYING IN DANCE THE FEMALE STORIES THAT LIVE IN ME

THE DRAMATURGY OF ORALITY AS A PATH OF CREATION

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5216/ac.v9i1.75950

Abstract

In this article, we seek to present how the access to the basements of the memories of the women of the Mulato family took place, being they of indigenous ethnic origin, who had their source in the xxxxxxxxxxxx hinterland, that is, they are sertanejas. It is worth pointing out that in uncovering the narratives, collected via the Listening Survey (Nunes, 2020), the primary objective was to document and, a posteriori, to dance, in the performance scene, the oral stories that were collected, when carnified in the creation procedures of the Dramaturgy of Orality, guided by sensory stimuli. In this way, we can reveal that this is a research that has been rubbing with themes such as memory, bodies and oral histories, also building tripods of interlocution between some theories and notions of gender to deal with the feminine.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

João Vítor Ferreira Nunes, Universidade do Estado de Santa Catarina, Florianópolis, Brasil.

João Vítor Mulato é artista-docente interdisciplinar, com formação nos cursos de Licenciatura em Pedagogia (UNINASSAU), Teatro e Dança (UFRN). Especialização em Consciência Corporal, Saúde e Qualidade de Vida (UFRN), Ensino de Teatro (IFRN) e Artes (UFPel). Mestra (PPGArC UFRN) e Doutoranda Artes Cênicas (PPGAC UDESC). E-mail: joãovitormulatto@gmail.com Currículo Lattes: http://lattes.cnpq.br/3721151240251862. Orcid iD: https://orcid.org/0000-0003-3066-6623

References

ADICHIE, Chimamanda Ngozi. Sejamos todos feministas / Chimamanda Ngozi Adichie; tradução Julia Romeu. – 1ª ed. – São Paulo: Companhia das Letras, 2015a.

ADICHIE, Chimamanda Ngozi. O perigo de uma história única / Chimamanda Ngozi Adichie; tradução Julia Romeu. – 1ª ed. – São Paulo: Companhia das Letras, 2019b.

GENNEP, Arnold van. Os Ritos de passagem. Petrópolis: Vozes, 2011.

NUNES, João Vítor Ferreira. A força e a chuva feminina em um sertão bem masculino: imersão performática nos ritos de passagem de Bia Mulato pela mitodologia em arte. 2019. 244f. Dissertação (Mestrado em Artes Cênicas) - Centro de Ciências Humanas, Letras e Artes, Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Natal, 2019.

NUNES, João Vítor Ferreira. Ânima e(m) performance: cartografia poética da feminilidade. In: Arte Da Cena (Art on Stage), v. 6, n. 1, 2020e. Disponível em: <https://doi.org/10.5216/ac.v6i1.63327>. Acessado em: 5 dez. 2020.

NUNES, João Vítor Ferreira. de. A resistência secular é feminina: da pesquisa de escuta à dramaturgia da oralidade com as Mulato. Pitágoras 500, Campinas, SP, v. 11, n. 2, p. 64–77, 2021b. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/pit500/article/view/8667062. Acesso em: 3 ago. 2022.

NUNES, João Vítor Ferreira. Saberes das mulheres, com curas e aberturas de caminhos: as histórias contadas pelas minhas mais velhas, coletadas via pesquisa de escuta. Das Amazônias, [S. l.], v. 5, n. 01, p. 62–75, 2022. Disponível em: https://periodicos.ufac.br/index.php/amazonicas/article/view/6169. Acesso em: 3 ago. 2022.

PORPINO, Karenine de Oliveira. Dança é educação: interfaces entre corporeidade e estética. Natal: EDUFRN, 2006

SPIVAK, Gayatri Chakravorty. Pode o subalterno falar? Belo Horizonte: Editora UFMG, 2019.

Published

2023-12-10

How to Cite

NUNES, J. V. F. CARNIFYING IN DANCE THE FEMALE STORIES THAT LIVE IN ME: THE DRAMATURGY OF ORALITY AS A PATH OF CREATION. Art on Stage Journal, Goiânia, v. 9, n. 1, p. 428–454, 2023. DOI: 10.5216/ac.v9i1.75950. Disponível em: https://revistas.ufg.br/artce/article/view/75950. Acesso em: 10 may. 2024.