PERFORMATIVE EXPERIENCES IN EVERYDAY SCHOOL SPACE

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5216/ac.v10i1.75936

Abstract

This work highlights the importance of the practice of Performance Art in Basic Education, in the field of Art Teaching and its possibilities in the learning processes and artistic development of students and teachers. Its objective is to re-signify, through a set of performative actions and the production of an artistic catalogue, the Teaching of Art offered in an educational institution. The development of the study was guided by the following questions: How to reframe the different physical spaces of the school? How to understand artistic practices in contemporary social, cultural and political environments, in a space not designed for artistic activities? The proposal comprises a set of experiences with performance in the teaching/learning of art, having as research field the public school CEPI - Dr Antônio Raimundo Gomes da Frota, with the project entitled: Performative Experiences in the Everyday School Space. Methodologically, the investigation starts from the possibilities of acting through Practice as research, from the provocations of researchers such as Allan Kaprow (1996), Ciane Fernandes (2014), Renato Cohen (2002), Richard Schechner (2006). Through the description of artistic experiences, followed by reflections about their senses and meanings, it is expected to contribute to the diversification and re-signification of Art Teaching.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Cristiano Mullins, Instituto Federal de Goiás, Aparecida de Goiânia, Brasil

Professor, artista e pesquisador - Mestre em Artes -PROFARTES - Instituto Federal de Goiás - IFG (2023). Especialização em Ensino de Artes Visuais: Abordagens Metodológicas e Processos de Criação - UFG 2024; Licenciatura Plena em Artes Cênicas - UFG (2004). Especialização, Pós graduação " Latu Sensu" em Psicopedagogia Institucional e Inclusiva pela Faculdade Suldamérica ( 2016),Possui curso Técnico de Assistente em Administração ,pela Secretaria de Estado da Educação /GO ( 1992), Professor estatutário pela SEDUC - Secretaria de Estado da Educação, no CEPI - Dr. Antônio Raimundo Gomes da Frota; Ator e diretor da Cia In Cena

Roberto Rodrigues, Instituto Federal de Goiás, Aparecida de Goiânia, Brasil

Doutorando em Artes Cênicas pela Universidade de Brasília. Docente da área de Artes/Dança no Instituto Federal de Goiás- Câmpus Aparecida de Goiânia. Membro do corpo docente do Mestrado Profissional em Artes - Prof - Artes. Mestre em Performances Culturais pela Universidade Federal de Goiás/ Escola de Música e Artes Cênicas (EMAC). Especialista em Pedagogias da Dança.Graduado em Educação Física.Desenvolve pesquisas na área da dança com ênfase em danças e experiências estéticas do cotidiano; danças pop_ulares; dança e educação. Atuou nas redes estadual e municipal de Educação do Estado de Goiás como professor, coordenador pedagógico e coordenador em Programas Institucionais.

References

ANDRÉ, Carminda Mendes. O que pode a Performance na escola? Cad. Cedes, Campinas, v. 37, n. 101, p. 83-106, jan./abr., 2017. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ccedes/a/JdpG6rPHk9j6dfgScfcNjhn/?lang=pt&for mat=pdf#:~:text=A%20partir%20dessa%20performance%2C%20a,na%20 arte%20contempor%C3%A2nea%20de%20vanguarda. Acesso em: 10/10/2022.

BARTHES, Roland. A Aventura Semiológica. São Paulo: Martins Fontes, 2002.

BRASIL. Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros curriculares nacionais: introdução aos parâmetros curriculares nacionais. Brasília: MEC/SEF, 1997.

CABRAL, Beatriz Ângela Vieira. Presença e Processos de Subjetivação. Revista Brasileira de Estudos da Presença. v.1, n.1, p. 107-120, jan./jun., 2011. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbep/a/NTZcxTGzs9ygx6RsNY78WTk/?format=pdf &lang=pt Acesso em: 03/03/2023.

COHEN, Renato. Performance como Linguagem: criação de um tempo- espaço de experimentação. São Paulo: Editora Perspectiva, 2002.

EISNER, Elliot. O que pode a educação aprender das artes sobre a prática da educação? Currículo sem Fronteiras, v.8, n.2, p. 05-17, Jul./Dez 2008. Disponível em: https://www.curriculosemfronteiras.org/vol8iss2articles/eisner.pdf Acesso em: 08/03/2023.

FARIAS, Agnaldo. Lições das Coisas (I). Desígnio: revista de história da arquitetura e do urbanismo. Universidade de São Paulo, n. 7, p. 45-51, 2007.

FERNANDES, Ciane. A Prática como Pesquisa e a Abordagem Somático- Performativa. In: Anais do VIII Congresso da ABRACE. Belo Horizonte, 2014. Disponível em: https://www.publionline.iar.unicamp.br/index.php/abrace/article/view/462 6 Acesso em: 15/04/2023.

FREIRE, Paulo. Carta de Paulo Freire aos professores. Estudos Avançados, v. 15, n. 42, ago. 2001. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ea/a/QvgY7SD7XHW9gbW54RKWHcL/?format=p df&lang=pt Acesso em: 13/03/2023.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz & Terra, 2020a.

FREIRE, Paulo. Educação e Mudança. São Paulo: Paz & Terra, 2020b. GOFFMAN, Erving. The Presentation of Self in Everyday Life. New York:

Anchor, 2021.

GONÇALVES, Heverson do Santos. Performando pela escola: desenvolvendo e experimentando estratégias de criação de performances com estudantes do ensino médio. Santa Maria/RS: Universidade Federal de Santa Maria, 2019. Trabalho de Conclusão de Curso (Licenciatura em Teatro). Disponível em: https://repositorio.ufsm.br/bitstream/handle/1/23656/gonc%cc%a7alves_h everson_dos%2 0santos_2019_tcc.pdf?sequence=1&isallowed=y. Acesso em: 23/07/2022.

KAPROW, Allan. Sucessos e fracassos quando a arte muda. In: LANCY, Suzane (Org). Mapping the terrain – New Genre Public Art. Seattle, Washington: Bay Press, 1996. p. 152-158.

KEARNEY, Richard. Narrativa. Educ. Real., Porto Alegre, v. 37, n. 2, p. 409- 438, 2012. Disponível em: http://www.ufrgs.br/edu_realidade Acesso em: 20/10/2022.

LURKER, Manfred. Dicionário de simbologia. São Paulo: Martins Fontes, 1997.

PASSEGGI, Maria da Conceição; SOUZA, Elizeu Clementino de; VICENTINI, Paula Perin. Entre a vida e a formação: pesquisa (auto)biográfica, docência e profissionalização. Educação em Revista, [S.L.], v. 27, n. 1, p. 369-386, abr. 2011. Disponível em: https://www.scielo.br/j/edur/a/hkW4KnyMh7Z4wzmLcnLcPmg/?format=pdf &lang=pt. Acesso em: 10/07/2022.

PAVIS, Patrice. Dicionário da performance e do Teatro Contemporâneo. São Paulo: Perspectiva, 2017.

SCHECHNER, Richard. O que é performance? Performance studies: an introduccion. New York & London: Routledge, p. 28 - 51, 2006. Disponível em: https://ppgipc.cienciassociais.ufg.br/up/378/o/O_QUE_EH_PERF_SCHECHN ER.pdf Acesso em: 23/07/2022.

SILVA, Renata Patrícia. Para pensar a escola como espaço teatral: o teatro como ação tática no/do cotidiano. Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas, Florianópolis, v. 3, n. 36, p. 235-248, dez. 2019. Disponível em: https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/15805. Acesso em: 23/07/2022.

TEIXEIRA, Evilázio Francisco Borges. Emergência da inter e da transdisciplinaridade na universidade. In: AUDY, Jorge Luis Nicolas; MOROSINI, Marília Costa (Orgs.). Inovação e interdisciplinaridade na universidade. Porto Alegre: EDIPUCRS, 2007, p. 31-80.

UJIE, Nájela Tavares. Teoria e Metodologia do ensino da arte. Guarapuava. UNICENTRO: 2013.

Published

2024-11-20

How to Cite

MULLINS, C.; RODRIGUES, R. PERFORMATIVE EXPERIENCES IN EVERYDAY SCHOOL SPACE. Art on Stage Journal, Goiânia, v. 10, n. 1, p. 384–418, 2024. DOI: 10.5216/ac.v10i1.75936. Disponível em: https://revistas.ufg.br/artce/article/view/75936. Acesso em: 24 nov. 2024.