Amerindian Medicines and Shamanic Performativities in the Expanded Performing Arts

The aesthetics of existence as a counterweight to capitalist normativity

Authors

  • Carlos Henrique Guimarães Universidade Federal da Paraíba, UFPB, João Pessoa, Paraíba, Brasil, carlos.henrique.guimaraes@academico.ufpb.br

DOI:

https://doi.org/10.5216/ac.v8i2.74373

Abstract

The multiple Amerindian knowledges keep enormous wealth under their secrets and in order to obtain the necessary licenses to enter their mysteries, it is first necessary to allow oneself to experience a world perspective quite different from those that Western cultures teach us, shifting paradigms about the modes of subjectivation, life and knowledge production. The native cultures of Brazil draw their references on life, art and education directly from the sources of the forests; often their knowledge comes from shamanic experiences caused by the effects of their medicinal plants. This work presents reflections on the possibilities of learning and artistic enjoyment from an Amerindian bias perspective, starting from a theoretical-practical performative research, called shamanic practices of the self, in which the author experiences rituals with ayahuasca and other Amerindian medicines, shifting his paradigms about art and life, working poetics that point performative horizons about the aesthetics of existence.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ALBERT, B.; KOPENAWA, D. A queda do céu: Palavras de um xamã yanomami.Trad.: Beatriz Perrone-Moisés. SP: Companhia das Letras, 2015.

ARTAUD, A. Os tarahumaras. Trad.: Anibal Fernandes. Lisboa: Relógio D’Água, 1985.

BASTOS, R. K. L. A escrita como cuidado de si na obra tardia de Michel Foucault. Revista Sísifo, Feira de Santana, v. 1, n. 5, p. 158-170, 2017. Disponível em: http://www.revistasisifo.com/2017/05/a-escrita-como-cuidado-de-si-na-obra.html. Acesso em: 18 out. 2022.

BERTHOLD, M. História Mundial do Teatro. Trad.: Maria P. V. Zurawski, et al. São Paulo: Perspectiva, 2001.

CESARINO, P. N. Oniska: Poética do Xamanismo na Amazônia. São Paulo: Perspectiva/Fapesp, 2011.

DEBORD, G. A Sociedade do Espetáculo. Ilha do Mel: eBooksBrasil.com, 2003. Disponível em: https://www.marxists.org/portugues/debord/1967/11/sociedade.pdf. Acesso em: 18 out. 2022.

DIÉGUEZ, I.; BORGES), (Tradução: E. Um teatro sem teatro: a teatralidade como campo expandido. Sala Preta, [S. l.], v. 14, n. 1, p. 125-129, 2014. DOI: 10.11606/issn.2238-3867.v14i1p125-129. Disponível em: https://www.revistas.usp.br/salapreta/article/view/81758. Acesso em: 25 jan. 2023.

DILGER, G.; LANG, M.; PEREIRA FILHO, J. Descolonizar o imaginário: debates sobre pós-extrativismo e alternativas ao desenvolvimento. Trad.: Igor Ojeda. São Paulo: Fundação Rosa Luxemburgo, 2016.

ESPERANDIO, M. R. G. A capacidade de outrar-se – diferenças como desafio para a prática do cuidado e aconselhamento pastoral. Revista Pistis & Praxis: Teologia e Pastoral, Curitiba, v. 3, n. 2, p. 425-447, 2011. ISSN: 1984-3755. Disponível em: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=449749238006. Acesso em: 18 out. 2022.

FORTIN; Trad. H. MELLO, S. Contribuições possíveis da etnografia e da auto-etnografia para a pesquisa na prática artística. Cena, Porto Alegre, n. 7, p. 77, 2010. DOI: 10.22456/2236-3254.11961. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/index.php/cena/article/view/11961. Acesso em: 19 out. 2022.

FOUCAULT, M. Microfísica do poder. Trad. Maria Thereza C. Albuquerque. Rio de Janeiro/São Paulo: Paz e Terra, 2014.

FOUCAULT, M. História da sexualidade 3: O cuidado de si. Trad. Maria Thereza C. Albuquerque; 4a ed. Rio de Janeiro/São Paulo: Paz e Terra, 2017.

FURST, P. T. Alucinogénios e cultura. Trad.: Manuel Bárcia. Lisboa: Editora Ulisseia, 1976.

GRUPIONI, D. F. Arte Visual dos Povos Tiriyó e Kaxuyana – padrões de uma estética ameríndia. São Paulo: Iepé, 2009.

GUIMARÃES, C. H. Perspectivas xamânicas sobre as artes da cena: Um diálogo cosmopolítico com as culturas ameríndias. Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas, Florianópolis, v. 1, n. 43, p. 1-30, 2022. DOI: 10.5965/1414573101432022e0114. Disponível em: https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/21533. Acesso em: 18 out. 2022.

GUIMARÃES, C. H. Poéticas corporais do/a xamã artografista: Investigações cosmopolíticas sobre a performance cênica. Revista Rascunhos - Caminhos da Pesquisa em Artes Cênicas, [S. l.], v. 9, n. 3, p. 188–208, 2023. DOI: 10.14393/issn2358-3703.v10n2a2022-10. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/rascunhos/article/view/65233. Acesso em: 25 jan. 2023.

KRAUSS, R. Sculpture in the expanded field. In: October 8, New York, (spring) 1979.

KRENAK, A. As alianças afetivas (entrevista a Pedro Cesarino). Incerteza Viva. Dias de estudo. São Paulo: Fundação Bienal de São Paulo, 2016.

LABATE, B. C.; ARAÚJO, W. S. (orgs.). O uso ritual da ayahuasca. Campinas/São Paulo: Mercado das Letras/Fapesp, 2002.

LABATE, B. C. A reinvenção do uso da ayahuasca nos centros urbanos. Campinas/São Paulo: Mercado das Letras/Fapesp, 2004.

MAGNANI, J. G. C. Mystica Urbe: um Estudo Antropológico do Circuito Neo-esotérico na Cidade. São Paulo: Studio Nobel, 1999.

MAGNANI, J. G. C. Xamãs na cidade. Revista USP, [S. l.], n. 67, p. 218-227, 2005. DOI: 10.11606/issn.2316-9036.v0i67p218-227. Disponível em: https://www.revistas.usp.br/revusp/article/view/13466. Acesso em: 19 out. 2022.

MONTEIRO, G. L. G. A Cena Expandida: alguns pressupostos para o teatro do século XXI. ARJ – Art Research Journal: Revista de Pesquisa em Artes, [S. l.], v. 3, n. 1, p. 37–49, 2016. DOI: 10.36025/arj.v3i1.8427. Disponível em: https://periodicos.ufrn.br/artresearchjournal/article/view/8427. Acesso em: 25 jan. 2023.

NARBY, J. A serpente cósmica: o DNA e a origem do saber. Trad.: Jorge Bastos. Rio de Janeiro: Dantes, 2018.

ORWELL, G. 1984. Trad.: Heloisa Jahn e Alexandre Hubner. São Paulo: Companhia das Letras, 2009.

QUILICI, C. S. Antonin Artaud: Teatro e Ritual. São Paulo: Annablume; Fapesp, 2004.

QUILICI, C. O campo expandido: arte como ato filosófico. Sala Preta, [S. l.], v. 14, n. 2, p. 12-21, 2014. DOI: 10.11606/issn.2238-3867.v14i2p12-21. Disponível em: https://www.revistas.usp.br/salapreta/article/view/84758. Acesso em: 25 jan. 2023.

QUIRCE, C. M.; BADILLA, B.; BADILLA, S.; MARTÍNEZ, M; RODRÍGUEZ, J. M. Los alucinógenos: su historia, antropología, química y farmacología. Psicogente, v. 13, n. 23, p. 174-192, Universidad Simón Bolívar. Barranquilla, Colombia, Junho, 2010. Disponível em: https://www.redalyc.org/pdf/4975/497552355013.pdf. Acesso em: 18 out. 2022.

RÄTSCH, C. The encyclopedia of psychoactive plants: ethnopharmacology and its applications. Translated by John R. Baker. Vermont: Park Street, 2005.

ROSA, J. G. Estas Estórias. Rio de Janeiro: José Olympio, 1962.

UCHÔA, M. V. B. O multinaturalismo ameríndio e a virada ontológica na filosofia contemporânea. Ensaios Filosóficos, v.15, p. 36-45, Julho, 2017. Disponível em: http://www.ensaiosfilosoficos.com.br/Artigos/Artigo15/03_UCHOA_Ensaios_Filosoficos_Volume_XV.pdf. Acesso em: 18 out. 2022.

VIVEIROS DE CASTRO, E. Araweté os deuses canibais.Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 1986.

VIVEIROS DE CASTRO, E. Eduardo Viveiros de Castro – Encontros. Org.: Renato Sztutman. Rio de Janeiro: Beco do Azougue, 2008.

VIVEIROS DE CASTRO, E. Metafísicas canibais: elementos para uma antropologia pós-estrutural. São Paulo: Cosac Naify, 2015.

Published

2023-06-20

How to Cite

GUIMARÃES, C. H. Amerindian Medicines and Shamanic Performativities in the Expanded Performing Arts: The aesthetics of existence as a counterweight to capitalist normativity. Art on Stage Journal, Goiânia, v. 8, n. 2, p. 115–152, 2023. DOI: 10.5216/ac.v8i2.74373. Disponível em: https://revistas.ufg.br/artce/article/view/74373. Acesso em: 27 jul. 2024.