Scenes from Traditions in Chapada dos Veadeiros

poetic connections for scenic learning

Authors

  • Jonas Sales Universidade de Brasília, UNB, Brasília, Distrito Federal, Brasil, jonassales1@gmail.com

DOI:

https://doi.org/10.5216/ac.v8i2.74363

Abstract

This article proposes to point out  expressiveness of the traditions present in the Chapada dos Veadeiros region in the state of Goiás, creating reflexive connections for the aesthetic-scenic learning within the scope of the teaching space. Based on a research and extension project developed in this geographic space, it is shown a mapping of festivities, dances and stagings that reflect historical-cultural aspects that reveal fundamental knowledge for the formation of students in higher education of the performing arts.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ALMEIDA, Maria Geralda. Territórios de Quilombolas: pelos vãos e serras dos Kalungas de Goiás – patrimônio e biodiversidade de sujeitos do Cerrado. Revista Ateliê Geográfico –Edição especial nº 9. Goiânia, 2010.

ANTONACCI, Maria Antonieta. ÁFRICA/BRASIL: corpos, tempos e histórias silenciadas. Revista Florianópolis, v. 1, n. 1, jan/jun, 2009, p. 46 – 67.

BARBEIRO, Heródoto, CANTELE, Bruna e SCHNEEBERGER Carlos. História de olho no mundo do trabalho. In: Editora Scipione. Paraná, 2006.

SILVA JUNIOR, A. R. Festejo quilombola: o kalunga, o divino, o verso. In: Anais do IV ENECULT – Encontro de Estudos Multidisciplinares em Cultura, Salvador/BA, 2008a. Disponível em http://www.cult.ufba.br/enecult2008/14640.pdf

LONGO, Clerismar Aparecido. O cotidiano da mulher negra em casa grande & senzala. In: RASSI, Sarah Taleb. (Org) Negros na sociedade e na cultura brasileiras III. Goiânia: Editora da UCG, 2008, p. 47-63.

OLIVEIRA, Érico José. Do que o (de)colonial camufla nas artes cênicas. In: OLIVEIRA, Érico José (Org.) Artes Cênicas e Decolonialidade - Conceitos, Fundamentos, Pedagogias e Práticas. São Paulo: e-Manuscrito, 2022. p. 05-14.

NETO Francisco Antônio Nunes, ABID, Pedro Rodolpho Jungers. Ancestralidades e Memórias: Pluriepistemologias e Interculturalidade na Educação Básica. Rev. FSA, Teresina, v. 17, n. 10, art. 3, out. 2020. p. 43-58.

MINISTEÉRIO DA EDUCAÇÃO E CULTURA. Uma história do povo kalunga. Secretaria de Educação Fundamental - MEC; SEF, 2001.

ROBATTO, Lia, Dança em processo – a linguagem do indizível. Salvador: Centro editorial e didático da UFBA, 1994.

ROSENDAHL, Zeny. Espaço e religião: uma abordagem geográfica. 2ª edição. Rio de Janeiro: UERJ, NEPEC, 1996.

SAHLINS, Marshall. O "pessimismo sentimental" e a experiência etnográfica: por que a cultura não é um "objeto" em via de extinção (Parte I). Revista Mana – estudos de antropologia social. Museu Nacional, Rio de Janeiro, vol.3, 1997. p. 41-73.

Published

2023-06-20

How to Cite

SALES, J. Scenes from Traditions in Chapada dos Veadeiros : poetic connections for scenic learning. Art on Stage Journal, Goiânia, v. 8, n. 2, p. 174–209, 2023. DOI: 10.5216/ac.v8i2.74363. Disponível em: https://revistas.ufg.br/artce/article/view/74363. Acesso em: 8 jul. 2024.