Between the Step and the Step, the Party and the Memories

When popular poetics enchant the formation of the artist educator in dance

Authors

  • Tainá Dias de Moraes Barreto Instituto Federal de Goiás, IFG, Aparecida de Goiânia, Goiás, Brasil, tainadmb@gmail.com

DOI:

https://doi.org/10.5216/ac.v8i2.74362

Abstract

This paper describes and analyzes the experience of teaching popular dances in an undergraduate course in Dance. In the course, popular culture contents are approached from two mandatory curricular components, one that involves creative processes and another focusing on teaching-learning processes arising from traditional contexts. The teaching path described here is founded on field research, personal histories and the concept of ancestry. The paper also points to the need for a review and the decolonization of the curriculum in undergraduate dance degrees. The reflections unfold from what decolonial studies and the field of interculturality propose.

Downloads

Download data is not yet available.

References

AMOROSO, Daniela Maria. No miudinho se corre a roda: trajetos a partir das noções do passo, da etno[skènos]logia e da criação. In Amoroso, D.; Benício, E. & Oliveira, E. Matrizes Estéticas na Cena Contemporânea: diálogos entre culturas, práticas, pesquisas e processos cênicos. EDUFBA, 2021, p. 43-60.

APINAJÉ, Júlio Kamer Ribeiro. Mẽ ixpapxà mẽ ixàhpumunh mẽ ixujahkrexà: território, saberes e ancestralidade nos processos de educação escolar Panhĩ. Universidade Federal de Goiás/ UFG, Goiânia, 2019. Dissertação (Mestrado em Antropologia Social).

BARRETO, Tainá Dias de Moraes. Tem mulher na brincadeira? Falas, femininas, corpo e dança da tradição do cavalo-marinho de Pernambuco. Linha Mestra, n. 39, p. 19-30, set.-dez. 2019.

BURNIER, Luís Otávio. A arte de ator: da técnica à representação. Elaboração, codificação e sistematização de técnicas corpóreas e vocais de representação para o ator. Campinas: Unicamp, 2001.

GABRIEL, Eleonora. Rodas e redes de saberes e criação: o encontro dançante entre a universidade e a cultura popular ao som da tamborzada. Universidade Estadual do Rio de Janeiro, Instituto de Artes. Rio de Janeiro, 2017. Tese (doutorado).

HARTMANN, Luciana; CARVALHO, José Jorge de; SILVA, Renata de Lima; ABREU, Joana. Tradição e tradução de saberes performáticos nas universidades brasileiras. Repertório, Salvador, ano 22, n. 33, p. 8-30, 2019-2.

LAGROU, Els. Arte indígena no Brasil: agência, alteridade e relação. Belo Horizonte: C/Arte, 2009.

OLIVEIRA, Joana Abreu Pereira de. Rodas e cortejos de aprender e criar: saberes e fazeres tradicionais na formação de artistas-docentes da cena. 2020. Universidade Federal de Goiás. Goiânia, 2020. Tese (Doutorado em Performances Culturais).

SILVA, Luciane e SANTOS, Inaycira Falcão dos. Colonialidade na dança e as formas africanizadas de escritas de si: perspectivas sul-sul na técnica Germaine Acogny. Conceição | Concept, Campinas, v. 6, n. 2, p. 162-173, jul.-dez. 2017.

SILVA, Renata de Lima; LIMA, Marlini Dorneles de. Poetnografias: trieiros e vielas entre poéticas afro-ameríndias e a criação artística. Revista Brasileira de Estudos da Presença, Porto Alegre, v. 11, n. 3, e102530, 2021.

SILVA, Renata de Lima; LARANJEIRA, Carolina; SANTINHO, Gabriela Di Donato Salvador. Poéticas afro-ameríndias no ensino superior de dança: corpos insurgentes em performances de (re)existência. Urdimento – Revista de Estudos em Artes Cênicas, Florianópolis, v. 1, n. 43, abr. 2022.

WALSH, Catherine. Interculturalidad y colonialidad del poder: un pensamiento y posicionamiento “otro” desde la diferencia colonial. In CASTRO-GÓMEZ, Santiago e GROSFOGUEL, Ramón. El giro decolonial: reflexiones para una diversidad epistémica más allá del capitalismo global. Bogotá: Siglo del Hombre Editores; Universidad Central, Instituto de Estudios Sociales Contemporáneos y Pontificia Universidad Javeriana, Instituto Pensar, 2007. p. 47-62.

Published

2023-06-20

How to Cite

BARRETO, T. D. de M. Between the Step and the Step, the Party and the Memories: When popular poetics enchant the formation of the artist educator in dance. Art on Stage Journal, Goiânia, v. 8, n. 2, p. 047–090, 2023. DOI: 10.5216/ac.v8i2.74362. Disponível em: https://revistas.ufg.br/artce/article/view/74362. Acesso em: 27 jul. 2024.