Em Triálogos
Congresso Feminino
DOI:
https://doi.org/10.5216/ac.v8i1.70766Abstract
Abstract: This article intends to discuss the Mamulengo game called the Female Congress of the Mamulengando Alegria group formed by Neide, Cida and Larissa Lopes. Our proposal is to compose a text in dialogue with Cida, using their speeches as a reference and articulate with the theoretical framework of bell hooks (2019), Marcela Lagarde (2011), Margareth Rago (2013), Patrícia Dutra (1998) and the Law 13.104.
Downloads
References
ALCURE, Adriana Schneider. Mamulengos dos Mestres Zé Lopes e Zé de Vina: etnografia e estudo de personagens. Dissertação (Mestrado em Teatro) - Centro de Letras e Artes. Programa de Pós-Graduação em Artes Cênicas, UNIRIO, 2001.
ALCURE, Adriana Schneider. Zona da Mata é rica de cana e brincadeira: uma etnografia do Mamulengo. Tese (Doutorado em Ciências Humanas) - Instituto de Filosofia e Ciências Sociais, UFRJ, Rio de Janeiro, 2007.
BENATTI, Barbara D. Mulheres Mamulengueiras – um Estudo de Caso em Glória do Goitá-PE. Dissertação (Mestrado em Artes Cênicas) - Programa-[; de Pós-Graduação em Artes Cênicas, Universidade de Brasília, Brasília, 2017.
BROCHADO, Izabela. Mamulengo Puppet Theatre in the Socio-Cultural Context of Twentieth-Century Brazil. Tese (Doutorado em Teatro em Filosofia) - Samuel Beckett School of Drama. Trinity College University of Dublin, Irlanda, 2005.
BROCHADO, Izabela. Dossiê Interpretativo: Registro do Teatro de Bonecos Popular do Nordeste, Mamulengo, Cassimiro Coco, Babau e João Redondo como Patrimônio Cultural do Brasil. Brasília: Minc; Iphan; UnB; ABTB, 2014.
DEL PRIORE, Mary. Ao sul do corpo. Condição Feminina e mentalidades no Brasil Colônia. São Paulo: Unesp, 2009.
DUTRA, Patrícia Angélica. Trajetórias de criação do Mamulengo do Professor Benedito em Chão de Estrelas e mais além. Dissertação (Mestrado em Teatro)–Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, 1998.
hooks, bell. Teoria feminista: da margem ao centro. Tradução Rainer Patriota. São Paulo: Perspectiva, 2019.
LAGARDE, Marcela. Los cautiverios de las mujeres; Madresposas, monjas, putas, presas y locas. Madrid: San Cristobal, 2011.
LOPES, Cida. Entrevista concedida a Barbara Benatti e Joana Vieira Viana, pelo ZOOM. Maio, 2021.
LOPES, Cida. LOPES, Neide. Entrevista concedida a Andreisson Quintela, no Canal do Youtube: TV MAMULENGO. Maio, 2020. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=fnEycA9yhvU, colhido em 05/02/2021.
RIBEIRO, Kaise Helena. A dialogicidade no Mamulengo Riso do Povo: interações construtivas da Performance. 2010. 186 f. Dissertação (Mestrado em Artes) – Programa de Pós-Graduação em Artes da Universidade de Brasília – Unb. Brasília, 2010.
RAGO, Luzia Margareth. A aventura de contar-se: feminismo, escrita de si e invenções da subjetividade. Campinas, SP: Editora da Unicamp, 2013.
SIMAS, Luiz Antonio. RUFINO, Luiz. Fogo no mato: a ciência encantada das macumbas. Rio de Janeiro: Mórula, 2018.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Barbara Duarte Benatti, Sra.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
The Art on Stage Journal uses the Creative Commons - Attribution-Non-Commercial 4.0 International license as a basis for transferring rights, for open access journals (Open Archives Initiative - OAI).
Authors who publish in this journal agree with the following terms:
1) Authors retain the copyright and grant the Art on Stage Journal the right to first publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution Non Commercial License.
2) Authors are authorized to assume additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this Journal (eg, publishing in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
3) Authors are allowed and encouraged to publish and distribute their work online (eg in institutional repositories or on their personal page) at any point before or during the editorial process, provided that the reference to the place of publication is cited, that is, the electronic address / reference of Art on Stage Journal.
4) The authors of the works published in the Art on Stage are expressly responsible for their content.
5) Authors will not be paid for publication of works in the Art on Stage Journal.