Corpo risível: o reverso da cura

Authors

  • Elderson Melo de Miranda Universidade de São Paulo, (USP), São Paulo, São Paulo, Brasil, eldersonmelo@gmail.com https://orcid.org/0000-0002-6249-1832
  • Rodrigo Peixoto Barbara Universidade Federal de Goiás, (UFG), Goiânia, Goiás, Brasil, teatrodrigo.arte@gmail.com

DOI:

https://doi.org/10.5216/ac.v7i2.70546

Abstract

The present article tries to understand the construction of a laughable body (ridiculous) in a workshop of initiation to the theatrical comic languages. The text presents the experience of Luis and Clarice, two special students, in a class that aimed to create a laughable body through body exaggeration. It proposes a discussion of the question of error and of the corporal difference in the workshop of comedy in contact with two different corporal experiences: that of the students who did not have any physical deficiency and that of Luis and Clarice. From this experience, and based on the perspective of studies of cultural performances, the authors seek to construct the idea that the body, freed from its automatisms, faced with its differentiation power, can be impelled to the power of creation and, consequently, potency of life.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Elderson Melo de Miranda, Universidade de São Paulo, (USP), São Paulo, São Paulo, Brasil, eldersonmelo@gmail.com

Pós-doutor pelo Programa de Pós-Graduação Interdisciplinar em Perfomances Culturais da Universidade Federal de Goiás. Doutor em Educação pela Universidade de São Paulo. Mestre em Artes pelo Programa de Pós-Graduação em Artes da Universidade Estadual de Campinas. Licenciado em Teatro pela Faculdade de Artes do Paraná e em História pela Universidade Federal do Acre. Experiência como professor de artes no ensino superior e educação básica. Atuou como editor de conteúdos pela Editora Positivo. Principais Campos de Interesse: arte, ensino de arte, ensino do cômico e performances educacionais.

Rodrigo Peixoto Barbara, Universidade Federal de Goiás, (UFG), Goiânia, Goiás, Brasil, teatrodrigo.arte@gmail.com

Doutor e Mestre pelo Programa de Pós-Graduação em Performances Culturais da Universidade Federal de Goiás. PERFORMATOR licenciado em Artes Cênicas pela UFG e Pedagogo com especialização em Neuropsicopedagogia Clínica pela Faculdade Dom Alberto/RS. No campo cênico experiência e desenvolve estudos com ênfase no triálogo: interpretação, dança (expressão corporal/Somato-psicopedagogia) e arte-teatro-educação. No âmbito educacional vivencia e dialoga com o pensamento de Paulo Freire e Jorge Larrosa. É pesquisador das Performances Culturais: cênicas, literárias e filosóficas, sendo um experimentATOR das Poesias Transgressoras de Manoel de Barros, aventureiro do e no pensamento nietzschiano acerca do Trágico, afim dos Platôs de Gilles Deleuze e Félix Guattari e da Crueldade e do Teatro da Crueldade de Antonin Artaud. Enfim, adepto e propulsor dos pensamentos que afirmam e confirmam a vida como potência de integração, alegria, arte, criação e, consequentemente, de conhecimento libertário.

Published

2022-03-25 — Updated on 2022-03-25

Versions

How to Cite

MELO DE MIRANDA, E.; PEIXOTO BARBARA, R. . Corpo risível: o reverso da cura. Art on Stage Journal, Goiânia, v. 7, n. 2, p. 382–410, 2022. DOI: 10.5216/ac.v7i2.70546. Disponível em: https://revistas.ufg.br/artce/article/view/70546. Acesso em: 21 nov. 2024.