Body, voice, word and power.

A negação do negro no Teatro brasileiro.

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5216/ac.v7i2.70461

Abstract

Article presenting the result of applying the description of the discourse proposed by Michel Foucault to the analysis of a work on the History of Brazilian Theater, with attention to the treatment offered to blackness. The statements presented by the author exalt a freed black man, as the first Brazilian actor recognized as such, in the same way that they consider that blacks disappear from the stage after the 19th century. Starting from the same arguments, but thinking Theater beyond dramaturgy, we were able to prove the opposite, especially considering the body as a central element of theatical making, instead of the written word.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Newton Armani de Souza, Universidade Federal de Goiás, Brasil

Professor de Montagem de Espetáculos e Pedagogia do Teatro da Escola de Música e Artes Cênicas da Universidade Federal de Goias. Especialista em Teatro e Dança pelo Centro de Artes Cênicas da Universidade de São Paulo (USP), Mestre em Artes pelo Instituto de Artes da Universidade Estadual Paulista “Júlio de Mesquita Filho” (UNESP) e Doutor em Estudos de Teatro pela Faculdade de Letras da Universidade de Lisboa. Professor Colaborador do Programa de Pós Graduação em Artes da Cena (EMAC/UFG).

References

BASTIDE, R. As religiões africanas no Brasil. Contribuição a uma sociologia das interpenetrações das civilizações. Tradução [Capellato, M.E., Krähenbühl] São Paulo: Livraria Pioneira Editora, 1989.

BAKHTIN, M. A cultura popular na Idade Média e no Renascimento: o contexto de François Rabelais. Tradução [Vieira, Y. F.] São Paulo: Hucitec/Editora da Universidade de Brasília, 1987.

CARLSON, M. Performances de cultura. In. Performance: uma introdução crítica. Trad. [Thais Flores Nogueira Diniz, Maria Antonieta Pereira]. Belo Horizonte: Editora da UFMG, 2010, pp. 22-44).

FOUCAULT, Michel. A Arqueologia do Saber. [Trad. Luiz Felipe Baeta Neves]. 7ed. Rio de Janeiro: Editora Forense Universitária, 2009.

MBEMBE, A. Crítica da Razão Negra. Trad. [Marta Lança]. Lisboa: Antígona, 2014.

PRADO, Décio de Almeida. Teatro de Anchieta a Alencar. São Paulo: Perspectiva, 1993.

SOUZA, Newton. A. de. Teatro de Rua na Cadência do Samba. O processo de montagem de “O nome do Negro”, em São Paulo. Lisboa: Faculdade de Letras, Universidade de Lisboa, Programa de Estudos em Teatro, 2019 (Tese de doutorado).

Published

2022-03-25

How to Cite

DE SOUZA, N. A. Body, voice, word and power.: A negação do negro no Teatro brasileiro. Art on Stage Journal, Goiânia, v. 7, n. 2, p. 221–248, 2022. DOI: 10.5216/ac.v7i2.70461. Disponível em: https://revistas.ufg.br/artce/article/view/70461. Acesso em: 16 aug. 2024.

Issue

Section

Thematic Dossier