BLACK SCENES AND WORLD ENCHANTMENT RESTORATION:

A look at the choreographic work of Tiago Oliveira

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5216/ac.v7i2.70121

Abstract

This article represents an effort to value black aesthetics in the context of dance creation. The interest is related to the criticism of racism developed in the choreographic work of Tiago Oliveira, a black choreographer from Rio, Brazil. Therefore, a discussion is organized on the colonial situation as a structuring phenomenon of a development model based on the logic of exploitation and violence. In addition, an idea of ​​the black scenes as policies of struggle and resistance is defended. Methodologically, a case study is elaborated on the works of Tiago Oliveira, seeking to share the processes of thought, creation and political activism that are classified in the dramaturgy of two of his choreographic pieces: Vira-lata and À Margem.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Victor Hugo Neves de Oliveira, Universidade Federal da Paraíba, João Pessoa, Brasil.

Artista e Pesquisador das Artes da Cena. Professor do Departamento de Artes Cênicas da Universidade Federal da Paraíba e do Mestrado Profissional em Artes/UFPB. Doutor em Ciências Sociais - UERJ (2016). Mestre em Ciência da Arte - UFF (2011) e Bacharel em Dança - UFRJ (2008). Cofundador do Fórum de Artistas Pretas e Pretos da Paraíba. Líder do Grupo de Pesquisa Cena Preta - Quilombo (UFPB/CNPq).

Tiago Oliveira, Lia Rodrigues Cia. de Danças, Rio de Janeiro, Brasil

Bailarino e coreógrafo. Iniciou seus estudos em dança no projeto Dança e Vida Júnior (2004) e aprofundou a formação no Centro de Movimento Deborah Colker. Como Bailarino, integrou a Dimensões Cia de Dança (2007); a Cia Jovem Deborah Colker (2009/2010); a Laso Cia de Dança (2011); a Renato Vieira Cia de Dança (2013-2016) e a Companhia de Ballet da Cidade de Niterói (2014-2017). Atualmente, trabalha como intérprete-criador na Lia Rodrigues Cia de Danças e desenvolve investigações de caráter autoral.

References

ALMEIDA, Silvio Luiz de. Racismo Estrutural. São Paulo: Pólen, 2019.

ARROYO, Miguel G. Currículo, território em disputa. Petrópolis: Editora Vozes, 2012.

ASANTE, Molefi Kete. Afrocentricidade: notas sobre uma posição disciplinar. In.: NASCIMENTO, Elisa Larkin (Org.). Afrocentricidade: uma Abordagem Inovadora. São Paulo. Selo Negro, 2009.

BERNARDINO-COSTA, Joaze; MALDONADO-TORRES, Nelson; GROSFOGUEL, Ramón. Introdução. In: BERNARDINO-COSTA, Joaze; MALDONADO-TORRES, Nelson; GROSFOGUEL, Ramón (Orgs.). Decolonialidade e pensamento afrodiaspórico. Belo Horizonte: Editora Autêntica, 2020.

CÉSAIRE, Aimé. Discurso sobre o colonialismo. São Paulo: Veneta, 2020.

FANON, Frantz. Pele negra, máscaras brancas. Salvador: EDUFBA, 2008.

MALDONADO-TORRES, Nelson. Analítica da colonialidade e da decolonialidade: algumas dimensões básicas. In: BERNARDINO-COSTA, Joaze et al. (Orgs.). Decolonialidade e pensamento afrodiaspórico. Belo Horizonte: Editora Autêntica, 2020.

NASCIMENTO, Abdias do. O quilombismo: documentos de uma militância pan-africanista. São Paulo: Perspectiva; Rio de Janeiro: Ipeafro, 2019.

OLIVEIRA, Victor Hugo Neves de. Água mole em pedra dura, tanto bate até que fura: trajetórias, cena negra e resistência. Cadernos do GIPE.CIT, ano 21, n. 39, 2017.2. Disponível em: https://periodicos.ufba.br/index.php/gipe-cit/article/view/35413/20470. Acesso em 27 ago. 2021.

OLIVEIRA, Victor Hugo Neves de & LAURENTINO, Thiago da Silva. “O que é que a dança tem a ver com isso?”: considerações sobre perspectivas descentralizadoras e antirracistas em Dança. Arte Da Cena (Art on Stage), v. 6, n. 2, p. 258–275, 2020. Disponível em: https://www.revistas.ufg.br/artce/article/view/65613. Acesso em 28 ago. 2021.

SANTOS, Antônio Bispo dos. Colonização, quilombos, modos e significados. Brasília: INCTI/UNB, 2015.

WALSH, Catherine. Gritos, grietas y siembras de vida: Entretejeres de lo pedagógico y lo decolonial. In: WALSH, Catherine. Pedagogías decoloniales: prácticas insurgentes de resistir, (re)existir y (re)vivir. Tomo II. Quito: Serie Pensamiento Decolonial, 2017.

Published

2022-03-25

How to Cite

OLIVEIRA, V. H. N. de; OLIVEIRA, T. BLACK SCENES AND WORLD ENCHANTMENT RESTORATION:: A look at the choreographic work of Tiago Oliveira. Art on Stage Journal, Goiânia, v. 7, n. 2, p. 090–113, 2022. DOI: 10.5216/ac.v7i2.70121. Disponível em: https://revistas.ufg.br/artce/article/view/70121. Acesso em: 27 jul. 2024.

Issue

Section

Thematic Dossier