Construindo um currículo negro

Notas sobre identidade, diferença e aliança no campo das Danças Negras

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5216/ac.v7i2.69818

Abstract

Based on considerations about the author's artistic background, professional performance and educational philosophy, the text presents a reflection on the racial identity politics in the field of dance. The criticism of ethnocentric assumptions points to tensions between naming practices and identity representation policies in the field of black dances. It analyzes the experience of inserting Afro-diasporic practices in the dance undergraduates' curriculum at the Federal University of Bahia. Finally, it comments on the notion of the place of speech in the ethnic racial debate in the arts and the challenges in building agencies and multiethnic alliances.

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Author Biography

Fernando Ferraz, Universidade Federal da Bahia (UFBA), Salvador, Bahia, Brasil, fernandoferraz@hotmail.com

Professor da Escola de Dança da UFBA. Doutor e Mestre em Artes pelo IA/Unesp, Bacharel Licenciado em História pela FFLCH-USP. Professor do Programa de Pós-Graduação em Dança da UFBA e do Mestrado Profissional em Dança Prodan-UFBA, membro fundador do Gira: Grupo de Pesquisa em Culturas Indígenas, repertórios Afro-brasileiros e Populares (CNPq) e cocoordenador do Comitê Temático Dança e Diáspora Negra da Associação Nacional de Pesquisadores em Dança - ANDA. Artista da dança move-se entre os estudos da diáspora negra, história e performance. E-mail: fferraz@ufba.br

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Published

2022-03-25

How to Cite

FERRAZ, F. Construindo um currículo negro: Notas sobre identidade, diferença e aliança no campo das Danças Negras. Art on Stage Journal, Goiânia, v. 7, n. 2, p. 006–045, 2022. DOI: 10.5216/ac.v7i2.69818. Disponível em: https://revistas.ufg.br/artce/article/view/69818. Acesso em: 21 nov. 2024.

Issue

Section

Thematic Dossier