Minor dance

politics to create the body and the common

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5216/ac.v7i1.65652

Abstract

The article aims to share a process of construction and creation of a smaller dance, based on the framework proposed by Erin Manning (2016) and an experience with women in a vulnerable territory in Santos, São Paulo, Brazil. We narrate a project prototype, with methodological procedures for practice in dance and performance, seeking to intertwine artistic practices with states of presence that were able to inaugurate new possibilities of relationship, agency and coexistence, these categories being the foundation for an accessible and common dance. The proposal thus assumes the choreographic action in the territory as a composition position with the political dimension that each "floor" produces and builds possible imediations for artists and social operators, such as policies of care, regeneration and refuge in vulnerable territories.

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Author Biographies

Marina Souza Lobo Guzzo, Universidade Federal de São Paulo, São Paulo, Brasil.

Artista e pesquisadora das artes do corpo, Marina Guzzo tem pós-doutorado pelo Departamento de Artes Cênicas da ECA-USP e Mestrado e Doutorado em Psicologia Social pela PUC-SP. Professora Adjunta da Unifesp no Campus Baixada Santista, pesquisadora do Laboratório Corpo e Arte e coordenadora do Núcleo Interdisciplinar de Dança – N(i)D. Concentra suas criações na interface das linguagens artísticas e a incerteza da vida contemporânea, misturando dança, performance e circo para explorar os limites do corpo e da subjetividade nas cidades e na natureza. 

Kidauane Regina Alves, Universidade Federal de São Paulo, São Paulo, Brasil.

Bacharela em Serviço Social, mestranda no Programa de Pós Graduação em Ciências da Saúde, pesquisadora no Laboratório Corpo e Arte na Universidade Federal de São Paulo – UNIFESP campus Baixada Santista e ativista comunitária no Instituto Camará Calunga em São Vicente. Busca investigar a dança como produtora de conhecimento a partir do estudo de coreografias sociais nas quais estão expressas as relações socialmente produzidas e reproduzidas no sistema capitalista, tendo a arte como campo de leitura, intervenção e denúncia das contradições políticas que formam a realidade.

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Published

2021-07-29

How to Cite

GUZZO, M. S. L.; ALVES, K. R. Minor dance: politics to create the body and the common. Art on Stage Journal, Goiânia, v. 7, n. 1, p. 376–397, 2021. DOI: 10.5216/ac.v7i1.65652. Disponível em: https://revistas.ufg.br/artce/article/view/65652. Acesso em: 21 dec. 2024.