Minor dance

politics to create the body and the common

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5216/ac.v7i1.65652

Abstract

The article aims to share a process of construction and creation of a smaller dance, based on the framework proposed by Erin Manning (2016) and an experience with women in a vulnerable territory in Santos, São Paulo, Brazil. We narrate a project prototype, with methodological procedures for practice in dance and performance, seeking to intertwine artistic practices with states of presence that were able to inaugurate new possibilities of relationship, agency and coexistence, these categories being the foundation for an accessible and common dance. The proposal thus assumes the choreographic action in the territory as a composition position with the political dimension that each "floor" produces and builds possible imediations for artists and social operators, such as policies of care, regeneration and refuge in vulnerable territories.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Marina Souza Lobo Guzzo, Universidade Federal de São Paulo, São Paulo, Brasil.

Artista e pesquisadora das artes do corpo, Marina Guzzo tem pós-doutorado pelo Departamento de Artes Cênicas da ECA-USP e Mestrado e Doutorado em Psicologia Social pela PUC-SP. Professora Adjunta da Unifesp no Campus Baixada Santista, pesquisadora do Laboratório Corpo e Arte e coordenadora do Núcleo Interdisciplinar de Dança – N(i)D. Concentra suas criações na interface das linguagens artísticas e a incerteza da vida contemporânea, misturando dança, performance e circo para explorar os limites do corpo e da subjetividade nas cidades e na natureza. 

Kidauane Regina Alves, Universidade Federal de São Paulo, São Paulo, Brasil.

Bacharela em Serviço Social, mestranda no Programa de Pós Graduação em Ciências da Saúde, pesquisadora no Laboratório Corpo e Arte na Universidade Federal de São Paulo – UNIFESP campus Baixada Santista e ativista comunitária no Instituto Camará Calunga em São Vicente. Busca investigar a dança como produtora de conhecimento a partir do estudo de coreografias sociais nas quais estão expressas as relações socialmente produzidas e reproduzidas no sistema capitalista, tendo a arte como campo de leitura, intervenção e denúncia das contradições políticas que formam a realidade.

References

ARAÓZ, Horácio. Pandemia: Sintomas do Capitaloceno. 2020. Acesso disponível em <https://www.glacedicoes.com/post/pandemia-sintomas-do-capitaloceno-parte-2-hor%C3%A1cio-machado-ar%C3%A1oz?fbclid=IwAR0v4gQGz8pxri_uOEBAS_d2aWcOiQZLJ6DR-mCUB33EVEHA7xI5Xu6zXCw>

BARUCH, Spinoza. Ética; [tradução de Tomaz Tadeu]. - Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2009.

BONA, Dénètem Touam. Cosmopoéticas do refúgio. Florianópolis: Cultura e Barbárie, 2020.

BURT, Ramsay. “Genealogy and Dance History: Foucault, Rainer, Bausch, and de Keersmaeker” in Lepecki, André, Of the Presence of the Body: Essays on Dance and Performance Theory. Connecticut, Wesleyan University Press, 2004.

COELHO, Silvia Pinto. “Dançar-Pensar” enquanto investigação e poética. Sinais de cena 22, 2014.

LEPECKI, André. Coreopolítica e coreopolícia. Ilha R. Antr., Universidade Federal de Santa Catarina - UFSC, Florianópolis, SC, Brasil, ISSNe 2175-8034, v. 13, n. 1, p. 41-60, jan./jun. (2011) 2012.

MANNING, Erin, O QUE MAIS? Interlúdio de “Sempre mais do que um”: a dança da individuação. Tradução: Bianca Scliar. In: Dança, Salvador, v. 4, n. 2 p. 102-111, jul./dez. 2015.

MANNING, Erin. Proposições para um movimento menor. Tradução: André Arias , João Pessoa, UFPB, v. 10 n. 2, jun-dez/2019a, p. 11 a 24.

MANNING, Erin. Em direção a uma política da imanência. Susana Oliveira Dias, Susana Oliveira; Wiedemann, Sebastian; Amorim, Antonio Carlos Rodrigues [organizadores]. Conexões deleuze e cosmopolíticas e ecologias radicais e nova terra e... /- Campinas, SP: ALB/ClimaCom, 2019b.

MANNING, Erin. The Minor Gesture. Duke University Press, 2016.

MASSUMI, Brian. Parables for the Virtual: Movement, Affect, Sensation, London, Duke University Press, 2002.

MASSUMI, Brian. A arte do corpo relacional: do espelho tátil ao corpo virtual. São Paulo: Galaxia, n.31, p. 05-21, abr. 2016. http://dx.doi.org/10.1590/1982-25542016126462

MORAES, Alana. PARRA, Henrique Z. M; 2020. Laboratórios do Comum: Experimentações políticas de uma ciência implicada. Rede Latino-Americana de Estudos em Vigilância, Tecnologia e Sociedade (Lavits). Revista do Centro de Pesquisa e Formação n.10. p.113 a 139.

PAULA, Marcos Ferreira de. Alegria e Felicidade: A presença do processo liberador em Espinosa. São Paulo: Editora da Universidade de São Paulo, 2017.

ROLNIK, Suely. Pensamento, corpo e devir Uma perspectiva ético/estético/política no trabalho acadêmico. In: Cadernos de Subjetividade, v.1 n.2: 241-251. Núcleo de Estudos e Pesquisas da Subjetividade, Programa de Estudos Pós Graduados de Psicologia Clínica, PUC/SP. São Paulo, set./fev. 1993.

Published

2021-07-29

How to Cite

GUZZO, M. S. L.; ALVES, K. R. Minor dance: politics to create the body and the common. Art on Stage Journal, Goiânia, v. 7, n. 1, p. 376–397, 2021. DOI: 10.5216/ac.v7i1.65652. Disponível em: https://revistas.ufg.br/artce/article/view/65652. Acesso em: 3 jul. 2024.