CRUEL DESIRE IN PERFORMANCE OF THE BODY WITHOUT ORGANS

Authors

  • Rodrigo Peixoto Barbara Universidade Federal de Goiás, Goiânia, Goiás, Brasil

DOI:

https://doi.org/10.5216/ac.v6i1.61267

Abstract

The purpose of this writing is to propose a negotiation between the concepts: ‘Desire’, by Gilles Deleuze and Felix Guattari, and ‘Cruelty’, by Antonin Artaud. From this, we will have another concept, ‘Cruel Desire’, besides investigating how it is present in the performance of the Body without Organs. This study, however, comes to twist/distort the concepts proposed here in order to establish connections/rhizomes within a philosophical/artistic context of the Difference.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Rodrigo Peixoto Barbara, Universidade Federal de Goiás, Goiânia, Goiás, Brasil

Doutorando e Mestre pelo Programa de Pós-Graduação em Performances Culturais da Universidade Federal de Goiás. Ator-bailarino licenciado em Artes Cênicas pela UFG. No campo cênico, experiencia e desenvolve estudos com ênfase no triálogo: interpretação, dança (expressão corporal/Somato-pisicopedagogia) e educação. Investiga as áreas filosóficas e literárias da Diferença sendo pesquisador das poesias transgressoras de Manoel de Barros e dos pensamentos subversivos de Friedrich Nietzsche, Antonin Artaud, Gilles Deleuze e Félix Guattari. Compõe o grupo de contação e cantação de histórias: "Encanteria de Teatro". E-mail para contato: teatrodrigo.arte@gmail.com

References

ARTAUD, Antonin. História Vivida de Artaud-Momo. Trad.: Carlos Valente. Lisboa: Hiena Editora, 1995.

_____. Para acabar de vez com o juízo de Deus seguido de O teatro da Crueldade. Trad.: Luiza Neto Jorge e Manuel João Gomes. Lisboa: & etc, 1975.

_____. O teatro e seu duplo. Trad.: Teixeira Coelho. 2º ed. São Paulo: Martins Fontes, 2006.

DAWSEY, John C. Turner, Benjamin e Antropologia da Performance: O lugar olhado (e ouvido) das coisas. Campos – Revista de Antropologia Social. Paraná, Universidade Federal do Paraná, V. 7, Nº. 2, p. 17 – 25, 2006.

DELEUZE, Gilles. Abecedário de Gilles Deleuze. Disponível em: http://stoa.usp.br/prodsubjeduc/files/262/1015/Abecedario+G.+Deleuze.pdf. Acesso em: 19 mai. 2016.

_____. Cinco proposições sobre a psicanálise. Disponível em: http://bibliotecanomade.blogspot.com.br/p/arquivos-em-pdf.html. Acesso em: 19 mai. 2016.

DELEUZE, Gilles; GUATTARI, Félix. Mil platôs: capitalismo e esquizofrenia. Vol. 3. Trad.: Aurélio Guerra Neto, Ana Lúcia de Oliveira, Lúcia Cláudia Leão e Suely Rolnik. São Paulo: Editora 34, 1996.

_____; _____. O anti-Édipo: capitalismo e esquizofrenia 1. 2ª ed. Trad.: Luiz B. L. Orlandi. São Paulo: Editora 34, 2011a.

FOUCAULT, Michel. Anti-Édipo: introdução à vida não-fascista. Disponível em: http://www.portalgens.com.br/portal/images/stories/pdf/vidanaofascista.pdf. Acesso em: 19 mai. 2016.

GIL, José. Movimento Total – O corpo e a Dança. Trad.: Miguel Serras Pereira. Lisboa: Relógio D’Água Editores, 2001.

GUATTARI, Félix. Caosmose: um novo paradigma estético. Trad.: Ana Lúcia de Oliveira e Lúcia Cláudia Leão. São Paulo: Ed. 34, 1992.

PANNEK, Wolfgang. Esquizopresença – contextualização filosófica de um novo conceito nas artes performáticas. In: Revista Arte da Cena, Goiânia, v. 1, n. 1, p. 33-48, abr./set. 2014. Disponível em: https://www.revistas.ufg.br/artce/article/view/29006. Acesso em: 15 jun. 2016.
PETRONÍLIO, Paulo. Performances de um corpo infame: dança e Cultura. Disponível em: artefactum.rafrom.com.br/index.php/artefactum/article/view/657. Acesso em: 25 jan. 2015.

ZOURABICHVILI, François. O vocabulário de Deleuze. Trad.: André Telles. Rio de Janeiro: Relume Dumará: Sinergia: Ediouro, 2009.

Published

2020-07-25

How to Cite

BARBARA, R. P. CRUEL DESIRE IN PERFORMANCE OF THE BODY WITHOUT ORGANS. Art on Stage Journal, Goiânia, v. 6, n. 1, 2020. DOI: 10.5216/ac.v6i1.61267. Disponível em: https://revistas.ufg.br/artce/article/view/61267. Acesso em: 27 jul. 2024.