Expanded Field Production Design
Composition of Plastic-Visual Dramaturgies with Creative Autonomy
DOI:
https://doi.org/10.5216/ac.v5i1.59182Abstract
Este artigo pretende discutir a Direção de Arte na perspectiva de campo expandido, como locusautônomo de pesquisas e práticas artísticas, no contexto amplo das Artes da Cena. Sua meta principal é fortalecer a área e fornecer alguns subsídios reflexivos a ela, tendo em vista a carência ainda grande de discussões teóricas sobre o assunto.
Downloads
References
COHEN, Renato. Work in progress na cena contemporânea: criação, encenação e recepção. São Paulo: Perspectiva, 1998.
EISENSTEIN, Sierguéi. O princípio cinematográfico e o ideograma. In: CAMPOS, Haroldo. Ideograma: lógica, poesia, linguagem. São Paulo: Editora da Universidade de São Paulo, 1994.
EISENSTEIN, Sergei. A forma do filme. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2002.
FLASZEN, Ludwik; POLLASTRELLI, Carla. O teatro laboratório de Jerzy Grotowski 1959-1969: textos e materiais de Jerzy Grotowski e Ludwik Flaszen com um escrito de Eugenio Barba. São Paulo: Perspectiva: SESC; Pontedera, IT: Fondazione Pontedera Teatro, 2007.
GROTOWSKI, Jerzy. Em busca de um teatro pobre. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 1992.
GROTOWSKI, Jerzy. Sobre o método das ações físicas. De uma palestra proferida por Grotowski no Festival de Teatro de Santo Arcangelo (Itália), em junho de 1988. Disponível em: http://www.grupotempo.com.br/tex_grot.html. Acessado em 19 de junho de 2019, às 20:00.
GUINSBURG, Jacó. Da cena em cena: ensaios de teatro. São Paulo: Perspectiva, 2001.
HAMBURGER, Vera. Arte em cena: a direção de arte no cinema brasileiro. São Paulo: Editora Senac São Paulo; São Paulo: Edições Sesc São Paulo, 2014.
HAMBURGER, Vera Império. O desenho do espaço cênico: da experiência vivencial à forma. Dissertação de Mestrado. Universidade de São Paulo, 2014b.
JUNG, Carl Gustav. A natureza da psique. Petrópolis: Vozes, 2000.
LEHMANN, Hans-Thies. Teatro além do drama: o pós e o pré-dramático. Conferência. Revista Arte da Cena, v.1, n.2, p. 14-18, março/2015.
NUNES, Alexandre Silva. Ator & alma: a morte como método. Dissertação de Mestrado. Universidade Estadual de Campinas, 2005.
NUNES, Alexandre Silva. Ator, sator, satori: labor e torpor na arte de personificar. Goiânia: UFG, 2012.
POUND, Ezra. Abc da literatura. São Paulo: Cultrix, 1989.
RAMOS, Luiz Fernando. Mimesis performativa: a margem de investigação possível. São Paulo: Annablume, 2015.
RATTO, Gianni. Antitratado de cenografia. São Paulo: Editora Senac São Paulo, 2001.
REALE, Giovanni. Corpo, alma e saúde: o conceito de homem de Homero a Platão. São Paulo: Paulus, 2002.
ROUBINE, Jean-Jacques. Introdução às grandes teorias do teatro. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2003.
SNELL, Bruno. A cultura grega e as origens do pensamento europeu. São Paulo: Perspectiva, 2012.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
The Art on Stage Journal uses the Creative Commons - Attribution-Non-Commercial 4.0 International license as a basis for transferring rights, for open access journals (Open Archives Initiative - OAI).
Authors who publish in this journal agree with the following terms:
1) Authors retain the copyright and grant the Art on Stage Journal the right to first publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution Non Commercial License.
2) Authors are authorized to assume additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this Journal (eg, publishing in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
3) Authors are allowed and encouraged to publish and distribute their work online (eg in institutional repositories or on their personal page) at any point before or during the editorial process, provided that the reference to the place of publication is cited, that is, the electronic address / reference of Art on Stage Journal.
4) The authors of the works published in the Art on Stage are expressly responsible for their content.
5) Authors will not be paid for publication of works in the Art on Stage Journal.