A CANGACEIRA ELETRÔNICA [1970] PELOS CROQUIS DE HÉLIO OITICICA

Um projeto de ambientação cênica para o filme não realizado de Antônio Carlos de Fontoura

Authors

  • Cassia Maria Monteiro Universidade Federal do Rio de Janeiro

DOI:

https://doi.org/10.5216/ac.v5i1.57998

Abstract

This article aims to present and discuss Hélio Oiticica’s scenography and costume design project for the film A Cangaceira Eletrônica of Antônio Carlos da Fontoura, 1970. It was possible to locate where this work was at Oiticica’s career and what is real importance of the performance activity in his poetic. From primary sources as manuscripts, letters and interviews, beyond the specific literature to read Oiticica’s poetic, it was possible to analize carefully each sketch-collage revealing each detail pointed at the project and how it relates to the script. With this study we can perceive how, in 1970, the relation between different languages as cinema, music hall and performative activity, wins a central role and announces an unfolding of language that integrates the called Ambiental Program, Oiticica’s famous poetic project.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ARGAN, Giulio C. A História da Arte como a História da Cidade. Trad.: Pier Luigi Cabra - 5aed. - São Paulo: Martins Fontes, 2005.

ARGAN, Giulio C. Arte Moderna. Trad. Denise Bott Manm e Frederico Carotti. São Paulo: Cia da Letras, 1992.

BARSACQ, Léon. Le Décor de Film. Paris: Éditions Seghers, 1970.

BASUALDO, Carlos. (orgs.) Tropicália: uma revolução na cultura brasileira. São Paulo: Cosac & Naify, 2007.

BOAL, Augusto. Hamlet e o filho do Pedreiro – memórias imaginadas: Augusto Boal. São Paulo, Cosac Naify. 2014.

BRAGA, Paula. Hélio Oiticica: singularidade, multiplicidade. São Pau- lo: Perspectiva, 2013.

COELHO, Frederico. 1970: pause / play. Revista ARS ano 15 n. 30, 2017.

COELHO, Frederico. Eu, Brasileiro confesso, minha culpa, meu pecado: cultura marginal no Brasil das décadas de 1960 e 1970. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2010.

COHN, Sergio. & COELHO, Frederico. (orgs.) Tropicália. Rio de Janeiro: Beco do Azougue, 2008. (Encontros)

MONTEIRO, Cassia Maria Fernandes. Entrevista a Antônio Carlos da Fontoura realizada em 1º de outubro 2014 no Rio de Janeiro.

FAVARETTO, Celso. A invenção de Hélio Oiticica. 2. ed. São Paulo: Edusp, 2000.

FIGUEIREDO, Luciano (org.). Cartas 1964-1974: Lygia Clark & Hélio Oiticica. Rio de Janeiro, Ed UFRJ, 1998.

BRESSANE, Júlio. Os Gigantes da América (1978). Filme. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=_iJ6MyXVWn4. Acesso em 13/05/2014.

FONTOURA, Antônio Carlos da. Gal (1970). Documentário, 35mm, 12 min. País: Brasil. Cor: Colorido Fotografia: David Zingg e Lauro Escorel. disponível em: http://www.cantoclaro.com.br/gal.html. Acesso em 08/08/2014.

HENDRIX, H. Hendrix por ele mesmo. Rio de Janeiro: ZAHAR, 2014 (versão Kindle)

OITICICA FILHO, César (org.). Hélio Oiticica: museu é o mundo. Rio de Janeiro: Azougue, 2011.

OITICICA, Hélio. EXPERIMENTAR O EXPERIMENTAL. Número de Tombo: 0380.72 disponível IN: Arquivo H.O. 1972. Local: Nova York / Nova York / Estados Unidos. 1972

OITICICA, Hélio. O OBJETO. Número de Tombo: 0152.68 disponível IN: Arquivo H.O. 1968 Local: [Rio de Janeiro / Rio de Janeiro / Brasil]

OITICICA, Hélio. POSIÇÃO E PROGRAMA / PROGRAMA AMBIENTAL / POSIÇÃO ÉTICA. Número de Tombo: 0253.66 disponível IN: Arquivo H.O. Julho de 1966 Local: Rio de Janeiro / Rio de Janeiro / Brasil. 1966.

OITICICA, Hélio. TROPICÁLIA, THE NEW IMAGE. Número de Tombo: 0535.69 d disponível IN: Arquivo H.O. 1969 Local: Londres / Inglaterra / Reino Unido.

RUBIN, Nani. Hélio Oiticica ‘fora de série’: Cenários do artista para filme serão expostos em galeria. Matéria publicada no Segundo Caderno do Jornal O Globo em 11 de agosto de 2001.

SALOMÃO, Waly. Hélio Oiticica: qual é o parangolé? e outros escritos. São Paulo: Companhia das Letras, 2015.

XAVIER, Ismail. Alegorias do subdesenvolvimento: cinema novo, tropicalismo e cinema marginal. São Paulo: Brasiliense, 1993.

Published

2019-07-27

How to Cite

MONTEIRO, C. M. A CANGACEIRA ELETRÔNICA [1970] PELOS CROQUIS DE HÉLIO OITICICA: Um projeto de ambientação cênica para o filme não realizado de Antônio Carlos de Fontoura. Art on Stage Journal, Goiânia, v. 5, n. 1, p. 060–102, 2019. DOI: 10.5216/ac.v5i1.57998. Disponível em: https://revistas.ufg.br/artce/article/view/57998. Acesso em: 27 jul. 2024.