LINA BO BARDI´S RAW AND VISCERAL SCENIC ARCHITECTURE IN THE 1960s: between the ‘abstract’ space and the ‘abject’ space

LINA BO BARDI´S RAW AND VISCERAL SCENIC ARCHITECTURE IN THE 1960s: between the ‘abstract’ space and the ‘abject’ space

Authors

  • Evelyn Furquim Werneck Lima Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro

DOI:

https://doi.org/10.5216/ac.v5i1.57782

Abstract

This article examines three scenic architecture projects by Lina Bo Bardi, two in an improvised space on the stage of the Castro Alves Theater in Salvador, in ruins after a fire, and the third in the Oficina Theater, in São Paulo, still refurbished by Imperio e Lefèvre. The argument draws a parallel with Bo Bardi´s writings and her architectural design, confirming the architect's deep knowledge of Brecht's suggestions for the theatrical scene but also of the North-eastern popular culture, which found fertile ground in her work for scenic architecture. Based on Henri Lefebvre´s (1974) theories on the production of space and Dorita Hannah´s (2018) recent theoretical concepts, the three study cases reveal visceral and raw spatial conceptions in the Italian-Brazilian architect´s performance design.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ANELLI, Renato. O que faz a obra de Lina Bo Bardi ser atual? AU – arquitetura e urbanismo. Edição 249 - Dezembro/2014 http://au17.pini.com.br/arquitetura-urbanismo/249/artigo333938-1.aspx. Acesso em 26 jul. 2018.

ANELLI, Renato. Lina Bo Arquiteto. Catálogo de exposição realizada no Masp pelo Instituto Lina Bo Bardi, São Paulo, 2006.

ARTAUD, Antonin. Le théâtre et son double. Paris, Gallimard, 1938.

BATAILLE, Georges. Architecture. In: LEACH, Neil (org.). Re-thinking Architecture, London/New York: Routledge, 1997, p.19-21

BENJAMIN, Walter. Ensaios sobre Brecht. São Paulo: Bomtempo, 2017.

BO BARDI, Lina. Crônicas de arte, de costume, de cultura da vida. Arquitetura. Pintura. Escultura. Música. Artes Visuais, Diário de Notícias – Caderno Olho sobre a Bahia n. 9, Salvador, 28 set. 1958.

BO BARDI, Lina. Entrevista ao crítico literário Leo Gilson Ribeiro. Jornal do Brasil – Suplemento Literário, 17 dez. 1970.

BO BARDI, Lina. Teoria e filosofia da arquitetura. In: OLIVEIRA, Olivia (org.) Lina Bo Bardi. Obra construída. Barcelona: 2G/Gustavo Gili, n.23/24, 2002, p. 210-214.

BO BARDI, Lina. Na Pompéia: o bloco esportivo. In: OLIVEIRA, Olívia de. Repasses: a depredação material e espiritual da obra de Lina Bo Bardi. Arquitextos, 2006. Disponível em http://www.vitruvius.com.br/revistas/read/arquitextos/06.068/387. Acesso em 26 jul. 2018.

BRECHT, Bertolt. Estudos sobre teatro. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 2005. (1. ed. 1970).

COSTA, Iná de Camargo. O teatro épico de Brecht. Pandaemonium Germanicus. n. 4, 2000, p. 27-46.

GUIMARAENS, Maria da Conceição. Dois olhares sobre o patrimônio cultural brasileiro: Lina e Lygia, Diss. Mestrado, ECO/UFRJ, 1993.

HANNAH, Dorita. Event-Space. Theatre architecture and the Historical Avant-Garde. London/New York: Routledge, 2018.

HANNAH, Dorita. Absolute, Abstract & Abject: Learning from the event-space of the historical avant-garde Conference Paper, II Jornada Nacional Arquitetura, Teatro e Cultura, Rio de Janeiro, Julho 2014.

HARVEY, David. Cidades Rebeldes: do direito à cidade à revolução urbana. São Paulo: Martins Fontes, 2014.

LEÃO, Raimundo Mattos de (2003). Da cena amadora ao novo projeto da Escola de Teatro. Revista da Bahia, n. 37. Funceb, 2003.

LEÃO, Raimundo Matos de. Abertura Para Outra Cena – Uma História do Teatro na Bahia a Partir da Criação da Escola de Teatro (1946-1966). Salvador, 2003. Dissertação. (Mestrado em Artes Cênicas). PPGAC/UFBA.

LEFEBVRE, Henri. La production de l´espace. Paris: Anthropos, 1974.

LIMA, Evelyn Furquim Werneck. Factory, Street and Theatre in Brazil: Two Theatres by Lina Bo Bardi. In: Andrew Filmer; Juliet Rufford (ed.) Performing Architectures. London: Bloomsbury, 2018, p. 35-48.

LIMA, Evelyn Furquim Werneck. O espaço cênico de Lina Bo Bardi: uma poética antropológica e surrealista. ArtCultura (UFU), v. 9, 2008, p. 31-42.

MAGALDI, Sábato. “A ópera dos três vinténs”. Estado de S. Paulo. 10 dez. 1960.

MAGALDI, Sabato. “Calígula”. Estado de São Paulo. 22 jul. 1961.

MAGALDI, Sabato. “Na Selva das Cidades”. Folha de São Paulo. 17 set. 1969.

OLIVEIRA, Olivia. Sutis substâncias da arquitetura. São Paulo: Romano Guerra, 2014.

ROSSINI, Eduardo Pierroti, O que faz a obra de Lina Bo Bardi ser atual? AU – arquitetura e urbanismo. Edição 249 - Dezembro/2014 http://au17.pini.com.br/arquitetura-urbanismo/249/artigo333938-1.aspx. Acesso em 26 jul. 2018.

RISERIO, Antonio. Avantgarde na Bahia. São Paulo: Instituto Lina e P. M. Bardi, 1995.

SILVA, Mateus Bertone da. A arquitetura cênica de Lina Bo Bardi para A Ópera de Três Tostões e as interlocuções com a teoria do palco épico brechtiano. Anais do VII Congresso da Abrace, Porto Alegre, 2012.

Published

2019-07-27

How to Cite

LIMA, E. F. W. LINA BO BARDI´S RAW AND VISCERAL SCENIC ARCHITECTURE IN THE 1960s: between the ‘abstract’ space and the ‘abject’ space: LINA BO BARDI´S RAW AND VISCERAL SCENIC ARCHITECTURE IN THE 1960s: between the ‘abstract’ space and the ‘abject’ space. Art on Stage Journal, Goiânia, v. 5, n. 1, p. 029–059, 2019. DOI: 10.5216/ac.v5i1.57782. Disponível em: https://revistas.ufg.br/artce/article/view/57782. Acesso em: 7 jul. 2024.