Paths of the Scene for Early Childhood Education
DOI:
https://doi.org/10.5216/ac.v5i1.54322Abstract
The present article consists of notes and reflections that emerged from the practical part of the doctoral research entitled "Storytelling as a possibility of introduction theatre in early childhood education". The research has the main objective of inserting theater in Early Childhood Education through storytelling and play. William Shakespeare's play 'The Tempest' was used as the guiding thread of a scenic-narrative experience, thought through the scenic and sonorous setting of the school space, as a possibility to forge a sensory-motor and artistic experience for children between three and five years of age. Presentations happend at five Early Childhood Education Center in the city of Dourados. With the presentations, it was possible to prove that playing through theater and storytelling plays an important role in the social, cognitive, corporal and imaginative development of the child and the teacher. Education and theater together have the potential to transform, and this transformation passes through the individual and the collective.
Downloads
References
BACHELARD, Gaston. A poética do Devaneio. São Paulo: Martins Fontes, 2009.
BACHELARD, Gaston. A poética do espaço. São Paulo: Martins Fontes, 1993.
BENJAMIN, Walter. Reflexões: a criança, o brinquedo, a educação. São Paulo: Summus, 1984.
BETTELHEIM, Bruno. A psicanálise dos contos de fadas. 9 ed. RJ: Paz e Terra, 1980.
BLOOM, Harold. Shakespeare: a invenção do humano. Tradução de José Roberto O’Shea. Rio de Janeiro: Objetiva, 2001.
CUNHA, Gabriela Duarte. A importância da contação de histórias e da leitura em voz alta para crianças em fase de alfabetização. Cadernos do CNLF, Vol XVUU, nº 06. Rio de Janeiro: CiFEFiL, 2013.
DESGRANGES, Flávio. A pedagogia do teatro: provocação e dialogismo. São Paulo: Editora Hucitec : Edições Mandacaru, 2006.
DEWEY, J. Art as experience. New York: Minton, Balch & Co., 1934.
FARIA, Alessandra Ancona de. Contas histórias com o jogo teatral. São Paulo: Perspectiva, 2011.
FERREIRA, Melissa. Isto não é um ator: o teatro da sociètas Raffaello Sanzio. São Paulo: Perspectiva, 2016.
GIRANDELLO, Gilka. Voz, Presença e Imaginação: A Narração de Histórias e as Crianças Pequenas. Florianópolis: UFSC, 2007. In http://www.nica.ufsc.br/index.php/publicacoes/gilka. Acessado em 22 de maio de 2017.
GIRANDELLO, Gilka. Imaginação: arte e ciência na infância. Campinas: Pro-Posições, 2011. v. 22, n. 2 (65), p. 75-92, maio/ago. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8643263/0 acessado em 30 de julho/2017.
GOMES, Lenice, MORAES, Fabiano (org). A arte de encantar: o contador de histórias contempoâneo e seus olhares. São Paulo: Cortz, 2012.
HELIODORA, Barbara. Por que ler Shakespeare. São Paulo: Globo, 2008.
HELIODORA, Barbara. A Evolução de Shakespeare. 2014. Disponível:
https://www.youtube.com/watch?v=e9rs2DgpI98 – acessado em 10/09/2017.
KOUDELA, I. Jogos Teatrais. São Paulo, Perspectiva, 1984.
KLISYS, Adriana. Quer jogar?. São Paulo: Edições SESC SP, 2010.
LARROSA, Jorge. Notas sobre a experiência e o saber de experiência. Universidade de Barcelona/Espanha. Tradução de João Wanderley Geraldi. Campinas: Revista Nacional de Educação, 2001. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/rbedu/n19/n19a02.pdf. Acesso em diversas datas.
LUCENA, Karina de Castilhos. Uma fenomenologia da imaginação através do espaço. In Revista Eletrônica de crítica e teoria de literaturas. Porto Alegre: PPG-LET-UFRGS. v 03, n 01. 2007.
MEDEIROS, Fábio Henrique Nunes e MORAES, Taiza Mara Rauen (org). Contação de histórias: tradição, poéticas e interfaces. São Paulo: Edições Sesc São Paulo, 2015.
PESSOA, Augusto. Teatro e Contação de História. In MEDEIROS, Fábio Henrique Nunes e MORAES, Taiza Mara Rauen (org). Contação de histórias: tradição, poéticas e interfaces. São Paulo: Edições Sesc São Paulo, 2015. p. 328-335.
RAMOS, Ana Claudia. Contação de histórias: um caminho para a formação de leitores? Dissertação de Mestrado em Educação. Universidade Estadual de
SHAKESPEARE, William. A Tempestade. Tradução e adaptação de Sonia Rodrigues. São Paulo: Scipione, 2002. Série Reencontro literatura.
SISTO, Celso. Textos e pretextos sobre a arte de contar histórias. (2ª ed. revista e ampliada). Curitiba: Positivo, 2005.
SLADE, Peter. O jogo dramático infantil. São Paulo: Sumus, 1978.
VYGOTSKY, Lev. Imaginação e criação na infância. São Paulo: Ática, 2009.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
The Art on Stage Journal uses the Creative Commons - Attribution-Non-Commercial 4.0 International license as a basis for transferring rights, for open access journals (Open Archives Initiative - OAI).
Authors who publish in this journal agree with the following terms:
1) Authors retain the copyright and grant the Art on Stage Journal the right to first publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution Non Commercial License.
2) Authors are authorized to assume additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this Journal (eg, publishing in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
3) Authors are allowed and encouraged to publish and distribute their work online (eg in institutional repositories or on their personal page) at any point before or during the editorial process, provided that the reference to the place of publication is cited, that is, the electronic address / reference of Art on Stage Journal.
4) The authors of the works published in the Art on Stage are expressly responsible for their content.
5) Authors will not be paid for publication of works in the Art on Stage Journal.