TRACKS OF ACREATION PROCESS: BETWEEN AMERICAN AMAZON COMICS

Authors

  • Andréa Bentes Flores Escola de Teatro e Dança, Universidade Federal do Pará (ETDUFPA); Escola de Belas Artes, Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
  • Wladilene de Sousa Lima Instituto de Ciências da Arte - ICA

DOI:

https://doi.org/10.5216/ac.v4i1.52194

Keywords:

Curupirá, Makunaima, amerindian comicity, Amazon, creation process.

Abstract

This article is a cartography of poetic inventions about Amerindian laughter, triggered at the process of creation of Curupirá, scenic poetic on development as a research about comicities of the deep Amazon forest. Written among what we call tracks, it invites the reader to create his own order of reading, through the disordered writing, while he creates for himself a possible configuration of the uncertain path through which we have been following in research and creation. The article discusses the comicity present in Amerindian myths, starting from Makunaima, and weaves understandings about the trickster, comic behavior of spiritual beings from the forest, present also in the quotidian of the communities, drawing lines about the imbrication, presente in Amerindian thought, between human and animal. It also crosses the invented notion of Makunaimaçãoas an act of torsion operated by Amerindian comicities, poetically triggered in Curupirá. Unfinished, the article ends with a logbook image, leaving to the reader only teasing thoughts that reverberate beyond writing.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Andréa Bentes Flores, Escola de Teatro e Dança, Universidade Federal do Pará (ETDUFPA); Escola de Belas Artes, Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)

Atriz, palhaça, pesquisadora em Artes. Doutoranda em Artes pela Escola de Belas Artes da Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG). Professsora efetiva da Escola de Teatro e Dança da Universidade Federal do Pará (UFPA).

Wladilene de Sousa Lima, Instituto de Ciências da Arte - ICA

Artista-pesquisadora, atriz, diretora e cenógrafa de teatro na cidade de Belém do Pará. Doutora em Artes Cênicas pelo Programa de Pós-graduação em Artes Cênicas da Universidade Federal da Bahia PPGAC/UFBA. Professora no Curso Técnico de Formação de Ator, na Licenciatura em Teatro, nos Mestrados em Artes (acadêmico e profissional) e no Doutorado em Artes do PPGArtes - Programa de Pós-graduação em Artes do Instituto de Ciências da Arte - ICA.

References

ALBUQUERQUE, Maria Betânia Barbosa. ABC do Santo Daime. Belém: EDUEPA, 2007.

ANDRADE, Mário de. Macunaíma, o herói sem nenhum caráter. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 2012.

BARROS, Manoel de. Retrato do artista quando coisa [1998]. In: BARROS, Manoel. Poesia Completa. São Paulo: Leya, 2010. p.355-376.

DOS SANTOS, Gilton Mendes. Rapé e xamanismo entre grupos indígenas no médio Purus, Amazônia. Amazônica: revista de Antropologia, Belém, UFPA, v.7, n.1, p.10-27, 2015. Disponível em: http://periodicos.ufpa.br/index.php/amazonica/article/view/2148/2440. Acesso em: 27, mar, 2018.

ESBELL, Jaider. Terreiro de Makunaima: mitos, lendas e estórias em vivências. Belém: Cromos, 2012.

FAUSTO, Carlos. Inimigos fiéis: história, guerra e xamanismo na Amazônia. São Paulo: Edusp, 2014.

KOCH-GRÜNBERG, Theodor. Mitos e lendas dos índios Taulipangue e Arekuná. In: MEDEIROS, Sérgio (Org.). Makunaíma e Jurupari: cosmogonias ameríndias. São Paulo: Perspectiva, 2002. p.29-228.

KOPENAWA, Davi; ALBERT, Bruce. A queda do céu: palavras de um xamã yanomami. São Paulo: Cia. Das Letras, 2015.

LAGROU, Els. O riso grotesco e o riso festivo: narrativas e performances kaxinawa. In: CAVALCANTI, Maria Laura Viveiros de Castro; GONÇALVES, José Reginaldo Santos. (Orgs.). As festas e os dias: ritos e sociabilidades festivas. Rio de Janeiro: Contra Capa, 2009. p.169-196.

MASSUMI, Brian. O que os animais nos ensinam sobre política. São Paulo: n-1, 2017.

MINDLIN, Betty; SURUÍ, Narradores. Vozes da origem: estórias sem escrita. São Paulo: Ática, 1996.

OVERING, Joanna. The efficacy of laughter: the ludic side of magic within amazonian sociality. In: OVERING, Joanna; PASSES, Alan (Orgs.). The anthropology of love and anger: the aesthetics of conviviality in native Amazonia. Londres: Routledge, 2000. p. 64-81.

PAES LOUREIRO, João de Jesus. Cantares amazônicos. 4 ed. Belém: Cultural Brasil, 2015.

SÁ, Lúcia. Tricksters e mentirosos que abalaram a literatura nacional: as narrativas de Akúli e Mayuluaípu. In: MEDEIROS, Sérgio (Org.). Makunaíma e Jurupari: cosmogonias ameríndias. São Paulo: Perspectiva, 2002. p.245-259.

VIVEIROS DE CASTRO, Eduardo. Metafísicas canibais: elementos para uma antropologia pós-estrutural. São Paulo: Cosac Naify, 2015.

VIVEIROS DE CASTRO, Eduardo. O medo dos outros. Revista de Antropologia. São Paulo, USP, v. 54, n. 2, p.885-917, jul-dez 2011. Disponível em: https://www.revistas.usp.br/ra/article/view/39650. Acesso em: 25, mar, 2018.

YAMÃ, Yaguarê. Urutópiag: a religião dos pajés e dos espíritos da selva. São Paulo: IBRASA, 2004.

Published

2018-07-31

How to Cite

FLORES, A. B.; LIMA, W. de S. TRACKS OF ACREATION PROCESS: BETWEEN AMERICAN AMAZON COMICS. Art on Stage Journal, Goiânia, v. 4, n. 1, p. 136–167, 2018. DOI: 10.5216/ac.v4i1.52194. Disponível em: https://revistas.ufg.br/artce/article/view/52194. Acesso em: 10 may. 2024.