The embodied visuality in La Bête by Wagner Shwartz

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5216/ac.v3i2.49299

Keywords:

antiteatralidade, visualidade, participação, La Bête.

Abstract

Starting from the observation/participation in Wagner Shwartz’s La Bête (2013-), the writing develops a re ection about the particular way in which the production of meaning in this participatory action is installed. For the intended study, the concepts of anti-mimesis and anti-theatricality will be used as a vector of analysis from the approach of Luiz Fernando Ramos (2015), and of visuality in the scenic praxis based on some re ections arisen in the encounter with Prof. Dr. Eduardo Tudella during the seminar “Spectacular and scenic praxis” (2017). It will later describe the action proposed by Shwartz to the viewers, to re ect about the participation in this spectacular experience. 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Sarah Marques Duarte, Universidade Federal da Bahia

Sarah Marques Duarte é doutoranda em Artes Cênicas na UFBA. Integrante do grupo de pesquisa Poéticas Tecnológicas: corpo audiovisual com orientação da Prof. Dra. Ivani Santana. É mestre em Lenguajes Artísticos Combinados, Universidad Nacional de las Artes (2016), e especialista pela mesma instituição. É bacharel em Artes Cênicas pela UniRio (2014). 

References

CLARK, Lygia; OITICICA, Helio; FIGUEIREDO, Luciano. Lygia Clark - Helio Oiticica: Cartas, 1964-1974. Rio de Janeiro: UFRJ, 1996.

CLARK, Lygia. Bichos, 1960. Em: O mundo de Lygia Clark. Associação Cultural: O mundo de Lygia Clark. Disponível em< http://www.lygiaclark.org.br/arquivoPT.asp> Acesso em: 21/08/2017.

DEWEY, John. Arte como experiência. Trad. Vera Ribeiro; introd.: Abraham Kaplan. São Paulo, Martins Fontes, 2010.

FABIÃO, Eleonora. Programa Performativo: o corpo-em-experiência. Revista do LUME, no4, 2013. Disponível em: <http://www.cocen.unicamp.br/revistadigital/index.php/lume/article/view/276/256> Acesso em: 20/08/2017

MARINHO, Ana Carolina. Crítica Performativa- La Bête. Revista Antropositivo, Curitiba, 2016. Disponível em: <https://issuu.com/antropositivo/docs/cp_labete> Acesso em: 20/08/2017

RAMOS, Luiz Fernando. Mimesis performativa: a margem de invenção possível. São Paulo:

Annablume, 2015.

RANCIÈRE, Jacques e Ivone C Benedetti. O Espectador Emancipado. 1st ed. São Paulo,Martins Fontes, 2012.

TUDELLA. Eduardo Augusto da Silva. Práxis cênica como articulação de visualidade: a luz na gênese do espetáculo. Tese (Doutorado) - Escola de Teatro. Universidade Federal da Bahia, Salvador, 2013.

Published

2017-12-30

How to Cite

DUARTE, S. M. The embodied visuality in La Bête by Wagner Shwartz. Art on Stage Journal, Goiânia, v. 3, n. 2, p. 120–130, 2017. DOI: 10.5216/ac.v3i2.49299. Disponível em: https://revistas.ufg.br/artce/article/view/49299. Acesso em: 23 nov. 2024.