THE DIONYSOS’ MYTHICAL DRAMA: BETWEEN THE INTOXICATING RAPTURE AND SACRED LYRICISM

Authors

  • Maria Cristina de Freitas Bonetti Universidade Estadual de Goiás (UEG). Anápolis, Goiás, Brasil.

DOI:

https://doi.org/10.5216/ac.v2i2.43680

Keywords:

Dionysos, Myth, Dithyramb, Greek Theatre, Rituals, Sacred Dances.

Abstract

This article outlines the trajectory of Dionysos’ myth, the deity of intoxicating ecstasy and the sacred lyricism, and investigates what distinguish as sacred Dionysian that goes beyond the limits authoritative by moderate Apollo, as well as the rudiments of ritualistic dances and the beginning of the Greek theater . For this, retraces the path of Dionysus in ancient times, exploring the imagery of creation and its various expressions ground of the mythology, the symbolism, rituals and art as conditions for its survival in Classical Greece. The main objective is to demonstrate the syncretic plot of the symbology of these elements in different cultural expressions which are rooted and originate decisions and actions that shape the boundaries between objectivity and subjectivity in the conception of artistic materiality, placing this in the transcendent area that is transfigured in real. In this discussion, it addresses the aspect of Dithyramb and agrarian rituals that revive symbolism, imagery and resignify archaic myths that reactualized and vivify prehistoric rituals in contemporary times.

 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Maria Cristina de Freitas Bonetti, Universidade Estadual de Goiás (UEG). Anápolis, Goiás, Brasil.

MARIA CRISTINA DE FREITAS BONETTI é Professora da Universidade Estadual de Goiás, Mestre e Doutora em Ciências da Religião (PUC-Goiás). Pós-doutoranda em História (PPGH-UFG) e Membro pesquisador do Grupo de Pesquisa CNPQ UFG “Interartes Processos e Sistemas Interartísticos e Estudos de Performance”. Focalizadora de Danças Circulares Sagradas.

 

References

BOLEN, Jean Shinoda.Os Deuses e os Homens: uma nova psicologia da vida e dos amores masculinos. Tradução de Maria Sílvia Mourão Netto. 2. ed. São Paulo: Paulus, 2005.

BRANDÃO, Junito de Souza. Teatro Grego: tragédia e comédia. 9. ed. Petrópolis: Vozes, 2002.

ELIADE, Mircea. Mito e Realidade. Tradução de Póla Civelli. São Paulo: Perspectiva, 2007.

NEUMANN, Erich. A Grande Mãe: um estudo fenomenológico da constituição feminina do inconsciente. São Paulo: Cultrix, 1999.

SCHECHNER, Richard. Between Theather and Antropology. Philadelpia: The University of Pennsylvania Press, 1985.

SILVA, J. C. Avelino da. Teatro grego e realidade social. In: Caminhos. Revista do Mestrado em Ciências da Religião, UCG. Goiânia: Ed. da UCG, v.1, n.2, jul./dez. 2004. p. 185-207.

SILVA, J. C. Avelino da. Disciplina Mestrado -O conceito de alma em Platão, (Paper) PPGSCR-PUC-Goiás 2010.

TURNER, Victor. From Ritual to Theatre: the human seriousness of play. New York: PAJ Publications, 1982.

WOSIEN, Bernard. Dança: um caminho para a totalidade. São Paulo: Triom Editora, 2000.

WOSIEN, Maria-Gabriele. Danças Sagradas: o encontro com os Deuses. Madrid, Espanha:Edições Del Prado, 1997.

WOSIEN, Maria-Gabriele. O Anjo e a Serpente. Seminário. Tradução: Rassata. Brasília: Rodas da Lua. 2002.

WOSIEN, Maria-Gabriele. Dança: símbolos em movimento. Tradução de Bettina Aring Mauro. São Paulo: Anhembi Morumbi, 2004.

Published

2016-10-11

How to Cite

DE FREITAS BONETTI, M. C. THE DIONYSOS’ MYTHICAL DRAMA: BETWEEN THE INTOXICATING RAPTURE AND SACRED LYRICISM. Art on Stage Journal, Goiânia, v. 2, n. 2, p. 140–160, 2016. DOI: 10.5216/ac.v2i2.43680. Disponível em: https://revistas.ufg.br/artce/article/view/43680. Acesso em: 27 jul. 2024.