BERTOLT BRECHT AND THE POPULAR COMMIT KARL VALENTIN - PRINCIPLES OF BUFFONARIA FOR A CRITICAL PERFORMANCE

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5216/ac.v3i1.43346

Keywords:

buffoonery, social criticism, actor's work, Karl Valentin.

Abstract

In this article we analyze how Bertolt Brecht appropriates the characteristic elements of buffoonery, from their practical experience alongside the popular comic Karl Valentin, to think about techniques for the actor of his theater, a theater that aims at social transformation. This analysis arises from reflections within a research that develops from the graduation in Theater and today gains greater dimensions in the doctorate and teaching, permeate studies and practices with the buffoon, whose axis the relationship between artistic practice and actor policy that seeks the mood a creative possibility in an attempt to achieve social criticism, or even open a discussion course on policy issues believes relevant reflection. Therefore, it seeks references from comic actors, who are believed to use elements of buffoonery and humor in their scenic practices to carry out social criticism, trying to understand how to operate in practice this comic game that aims to denounce.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Vanessa Benites Bordin, Universidade de São Paulo e Universidade do Estado do Amazonas.

Atriz, bacharel em Artes Cênicas pela UFSM, mestra e doutoranda em Artes Cênicas na Escola de Comunicação e Artes da Universidade de São Paulo, professora assistente do curso de Teatro da Univerdidade do Estado do Amazonas e integrante do grupo de pesquisa CNPQ Tabihuni.

References

BAKHTIN, Mikhail. A Cultura Popular na Idade Média e Renascimento: o contexto de François Rabelais. São Paulo: Hucitec, 3° edição, 1996.

BATTISTELLA, Roseli Maria. O Jovem Brecht e Karl Valentin: A cena cômica na República de Weimar. Universidade do Estado de Santa Catarina, 2007. Dissertação (Mestrado em Teatro).

BERGSON, Henri. O Riso. Ensaio sobre a significação do cômico. Rio de Janeiro: Zahar Editores, 2° Ed. 1983.

BORNHEIM, Gerd. Brecht: A Estética do Teatro. Rio de Janeiro: Graal, 1992.

BRECHT, Bertolt. A Compra do Latão. Lisboa: Vega, 1999.

_______________Estudos sobre teatro. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 2005.

COELHO, Teixeira. A Cultura e seu contrário. São Paulo: Iluminuras: Itaú Cultural, 2008.

LOPES, Elisabeth Silva. A blasfêmia, o prazer e o incorreto. Revista Sala Preta. São Paulo (USP), v.5, p. 9-21, 2005.

LOPES, Elisabeth Silva. Ainda é Tempo de Bufões. Escola de Comunicação e Artes, Universidade de São Paulo, 2001. Tese (Doutorado em Artes Cênicas).

MINOIS, George. História do Riso e do Escárnio. São Paulo: UNESP, 2003.

Published

2017-07-31

How to Cite

BORDIN, V. B. BERTOLT BRECHT AND THE POPULAR COMMIT KARL VALENTIN - PRINCIPLES OF BUFFONARIA FOR A CRITICAL PERFORMANCE. Art on Stage Journal, Goiânia, v. 3, n. 1, p. 163–179, 2017. DOI: 10.5216/ac.v3i1.43346. Disponível em: https://revistas.ufg.br/artce/article/view/43346. Acesso em: 19 may. 2024.