THE PARTICIPATION OF ANIMATED FORMS OF THEATRE LAB IN THE SPECTACLE THE BIG GOVERNOR OF THE LIZARDS ISLAND COMPOSITION

Authors

  • Saulo Germano Sales Dallago Universidade Federal de Goiás, Goiânia, Goiás, Brasil
  • Francisco Guilherme de Oliveira Junior Universidade Federal de Goiás, Goiânia, Goiás, Brasil

Keywords:

Animation theatre, theatre of puppets, creative process, theatrical interpretation.

Abstract

The present work demonstrate the process of creating dolls by Animated Forms of Theatre Lab – LATA, tin for the show The Great Governor of the Lizards Island, original text of Antonio José da Silva (1734), staged by teachers and students of the School of Music and Performing Arts at the Federal University of Goiás - EMAC / UFG during the IV International Seminar of Musicology (2014), as well as procedures on the interpretation focused on the manipulation of puppets. The process described above is linked to the objectives of the Extension and Culture Project proposed by the LATA, which include research, artistic and academic production related to animation theater, language characterized by the presence of object or objectified body, imbued with the idea of life by through procedures and performing conventions. The experiments are reported by the puppets builder, professor Francisco Guilherme, and the assembly of actor-protagonist, professor Saulo Dallago, accompanied by a theoretical reflection on the interpretation / manipulation of animated shapes used in the spectacle.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Saulo Germano Sales Dallago, Universidade Federal de Goiás, Goiânia, Goiás, Brasil

Graduado em Artes Cênicas pela Universidade Federal de Goiás, Mestre em História pela Universidade Federal de Goiás e Doutor em História pela mesma instituição, trabalha junto à Escola de Música e Artes Cênicas da UFG nos cursos de Artes Cênicas e Direção de Arte, atuando nas áreas de Interpretação, Oficina do Espetáculo, Performance, História do Teatro e Produção Cultural.

Francisco Guilherme de Oliveira Junior, Universidade Federal de Goiás, Goiânia, Goiás, Brasil

Mestre em Educação pela UnB, com a Dissertação A Materialidade no Teatro de Animação, especialista em Arte, Educação e Tecnologias Contemporâneas pela UnB e licenciado em Educação Artística pelo Instituto de Artes/Departamento de Artes Cênicas da UnB (habilitação em Artes Cênicas). Pertence ao Quadro Docente da Escola de Música e Artes Cênicas - EMAC da Universidade Federal de Goiás, onde coordena os Laboratórios de Teatro de Formas Animadas e de Máscaras e Meios Expressivos. Atuou como professor efetivo de Artes Cênicas na Secretaria de Estado de Educação do DF no período de 2004 a maio de 2011, onde exerceu o cargo de Vice Diretor na Escola Parque 303/304 Norte no período de 2009 à maio de 2011.

References

BALARDIM, Paulo Cesar. Desdobramentos do ator, do objeto e do espaço. Tese (doutorado) – Universidade do Estado de Santa Catarina, Centro de Artes, Doutorado em Teatro, Florianópolis:[S.N.], 2013.

BELTRAME, Valmor Nini. Princípios técnicos do trabalho do ator-animador. Artigo virtual retirado do livro Teatro de bonecos: distintos olhares sobre teoria e prática. Florianópolis: UDESC, 2008, pg 25. Disponível em:

http://teatrodeanimacao.wordpress.com/revista-eletronica/principios-tecnicos-do-trabalho-do-ator-animador-por-valmor-nini-beltrame/. Acesso: 20/06/2014.

________________________. Animar o Inanimado: a formação profissional no teatro de bonecos. Tese (Doutorado em Artes). Escola de Comunicações e Artes da Universidade de São Paulo: São Paulo:[S.N.], 2001.

CHEKHOV, Michael. Para o ator. São Paulo: Martins Fontes, 2003.

MEYERHOLD, Vsevolod. Enunciados sobre a biomecânica. Artigo virtual retirado da revista Buffonneries, nº 18-19 - Exercise (s) - Le Siècle Stanislavski, Lectoure, 1989, pág. 215-219. Tradução de Roberto Mallet. Disponível em

http://www.grupotempo.com.br/tex_biomecanica.html. Acesso: 20/06/2014.

OLIVEIRA, José Luís de. O teatro de bonifrates em Antônio José da Silva, o Judeu. Dissertação de mestrado em ciências da cultura - especialização em cultura e artes. Vila Real: Universidade de Trás-Os-Montes e Alto Douro, 2010.

Published

2015-03-31

How to Cite

DALLAGO, S. G. S.; OLIVEIRA JUNIOR, F. G. de. THE PARTICIPATION OF ANIMATED FORMS OF THEATRE LAB IN THE SPECTACLE THE BIG GOVERNOR OF THE LIZARDS ISLAND COMPOSITION. Art on Stage Journal, Goiânia, v. 1, n. 2, p. 88–100, 2015. Disponível em: https://revistas.ufg.br/artce/article/view/33096. Acesso em: 27 jul. 2024.