Life as art: Pierre Verger and the search for the sublime for any moment in Andalusia
DOI:
https://doi.org/10.5216/v.v22.75531Keywords:
Andalusia, Ethnophotography, Neohumanism, Pierre VergerAbstract
This article aims to demonstrate that Pierre Verger found in life a way to give corporeality and a face to the notion of the human. This is done through three hypotheses about Verger’s photography. The first, through historical comparison and analysis of his photographic ethnography, states that Verger sought the random moment. The second proposes that Verger sought the sublime. In conclusion, the third hypothesis is that the photographer had a neohumanist orientation. All analysis is based on the work "Pierre Verger. Andalucía 1935. Resurección de la memoria", which brings together photographs taken by Verger during his stay in the region.
Downloads
References
ARÉVALO, G. Z. Preâmbulo. In: FUNDACIÓN CENTRO DE ESTUDIOS ANDALUCES, CONSEJERÍA DE LA PRESIDENCIA DE LA JUNTA DE ANDALUCÍA. Andalucía 1935: Ressurrección de la memoria. Andalucía: Fundação Ceiba – Fundação de Cultura AfroEspano-Americana, 2006. p. 1-12.
ATGET, E. Men’s fashions. 1925. WAM: Weisman Art Museum. Disponível em: https://wam.umn.edu/eugene-atget-mensfashions-1925. Acesso em: 18 jan. 2024.
BAUDELAIRE, C. O público moderno e a fotografia. In: TRACHTENBERG, A. (org.). Ensaios sobre fotografia: de Niépce a Krauss. Lisboa: Orfeu Negro, 2013. p. 99-104.
BENJAMIN, W. Pequena história da fotografia. In: BENJAMIN, W. Magia e técnica, arte e política: ensaios sobre literatura e história da cultura. Tradução: S. P. Rouanet. 8. ed. São Paulo: Brasiliense, 2012. p. 97-116.
BERGSON, H. A intuição filosófica. In: BERGSON, H. Cartas, conferências e outros escritos. Coleção Os pensadores. Seleção de textos: F. L. e Silva. Tradução: F. L. Silva e N. Caxeiro. 2. ed. São Paulo: Abril Cultural, 1984. p. 55-68.
CARTIER-BRESSON, H. Hyères, France. 1932. Disponível em: https://www.arapacis.it/. Acesso em: 18 jan. 2023.
CARTIER-BRESSON, H. O instante qualquer. In: CARTIER-BRESSON, H. O imaginário segundo a natureza. 3. ed. São Paulo: Ed. Gustavo Gili, 2015. p. 15-31.
CINTAS GUILLÉN, M. Andalucía 1935. Retrato en el olvido. In: VERGER, P. Andalucía 1935. Resurrección de la memoria. Fundación Centro de Estudios Andaluces: Consejería de la Presidencia de la Junta de Andalucía, 2006. p. 69.
DELEUZE, G. Imagem-movimento. Tradução: Stella Senra. São Paulo: Brasiliense. 1985.
FOUCAULT, M. História da Sexualidade – a vontade de saber. 13. ed. Rio de Janeiro: Edição Graal, 1999.
FUNDAÇÃO PIERRE VERGER. Introdução. In: FUNDAÇÃO PIERRE VERGER. [Site institucional]. Salvador, 1988. Disponível em: http://www.pierreverger.org/br/pierre-fatumbi-verger/biografia/biografia.html. Acesso em: 24 ago. 2021.
GUATTARI, F. Caosmose: um novo paradigma estético. Tradução: Ana Lúcia de Oliveira e Lúcia Claudia Leão. São Paulo: Editora 34, 1992.
PÔSSA, C. O fotógrafo Pierre Verger: primeiras experiências profissionais. Studium, [s. l.], n. 30, p. 6-22, 2010. Disponível em: https://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/studium/article/view/12383. Acesso em: 29 nov. 2020.
ROLIM, I. Os grupos de sociabilidade e a inserção de Pierre Verger na carreira de fotógrafo. Studium, Campinas, n. 30, p. 23-43, 2010. DOI: 10.20396/studium.v0i30.12384. Disponível em: https://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/studium/article/view/12384. Acesso em: 29 nov. 2020.
ROSSI, P. J. August Sander e Homens do século XX: a realidade construída. 2009. Tese (Doutorado em Sociologia) – Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas, Departamento de Sociologia, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2009. Disponível em: https://www.teses.usp.br/teses/disponiveis/8/8132/tde28042010095602/publico/PAULO_JOSE_ROSSI.pdf. Acesso em: 20 fev. 2023.
RUSSO, A. En el tricentenario de Lope de Vega: La Dorotea de Eduardo Marquina. Anuario Lope de Veja.Texto, literatura, cultura, Barcelona, v. 22, p. 238-260, 2016. DOI: 10.5565/rev/anuariolopedevega.156. Disponível em: https://revistes.uab.cat/anuariolopedevega/article/view/v22-russo. Acesso em: 10 jan. 2023.
SANDER, A. Crianças de classe média, 1925. In: The Museum of Modern Art. Nova York. Disponível em: https://www.moma.org/collection/works/193831. Acesso em: 30 jan. 2024.
SANDER, A. Estudos, Homem, colagem. In: WANDERLEI, L. C. Fotografias de trabalhadores de August Sander: paradigmas do século XIX para uma estética oitocentista. Sessões do Imaginário, [s. l.], v. 21, n. 36, 2016. p. 102-114.
SCHILLER, F. Do sublime ao trágico. Organização: Pedro Süssekind. Tradução e ensaios: Pedro Süssekind e Vladimir Vieira. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2011.
SILVA, M. S. A fotografia na obra de Walter Benjamin: “dialéctica congelada” e a “segunda técnica”. História Revista, Goiânia, v. 21, n. 2, p. 40-60, 9 out. 2016. Disponível em: https://revistas.ufg.br/
historia/article/view/43379. Acesso em: 10 jan. 2023.
SIMMEL, G. La significación estética del rostro. In: SIMMEL, G. El Individuo y la Libertad. Barcelona: Editora Peu de la creu, 2001. p. 283-292.
SIMMEL, G. Questões fundamentais da sociologia: indivíduo e sociedade. Tradução: Pedro Caldas. Rio de Janeiro: Jorge Zahar Ed., 2006.
SOUTY, J. Em busca do olhar virgem. Studium, [s. l.], n. 30, p. 70-82, 2010. Disponível em: https://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/studium/article/view/12389. Acesso em: 29 nov. 2020.
UNGER, S. Images of the collective: shapes, types, and bodies in interwar Germany. Bulletin of the GHI, Washington, n. 64, p. 53-73, 2019. Disponível em: https://perspectivia.net/receive/pnet_mods_00002478. Acesso em: 21 jan. 2023.
VERGER retrata la Andalucía de los años 30 en imágenes inéditas halladas en Brasil. ABC DE SEVILLA, Sevilla, 22 fev. 2006. Cultura, p. 55. Disponível em: https://www.abc.es/hemeroteca/historico-20-02-2006/sevilla/Sevilla/verger-retrata-la-andaluciade-los-a%C3%B1os-30-en-imagenes-ineditas-halladas-enbrasil_102419713814.html. Acesso: 10 out. 2016.
VERGER, P. Andalucáa 1935: Ressurrección de la memoria. Andalucía: Fundação Ceiba-Funcação de Cultura Afro-EspanoAmericana, 2006.
VERGER, P. O Mensageiro. Fotografias 1932-1962. Salvador: Fundação Pierre Verger, 2003.
VERGER, P. 50 anos de fotografia. 1932-1982. Edição revista e ampliada. Salvador: Fundação Pierre Verger, 2011.
VIDOTTE, A.; RUI, A. J. Memória da Andaluzia no Brasil: os registros fotográficos de Pierre Verger. In: ROMERO SÁNCHEZ, Guadalupe (org.). Construyendo patrimonio. Mecenazgo y promoción artística entre América y Andalucía. 1. ed. Castelló de la Plana: Universitat Jaume I, 2019, v. 1. p. 169-192.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Visualidades

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License .
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
a. Authors retain the copyright and grant the journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution 4.0 License which allows the sharing of work with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
b. Authors are authorized to take additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (eg publish in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
c. Authors are allowed to publish and distribute their work online (eg in institutional repositories or on their personal page) after the initial publication in this journal, as this can generate productive changes, as well as increase the impact and citation of the published work ( See The Effect of Free Access).
Every effort has been made to identify and credit the rights holders of the published images. If you have rights to any of these images and have not been correctly identified, please contact the Visuals magazine and we will publish the correction in one of the next issues.

