What do post-modern celebrities teach? Problematizing gender by art-education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5216/v.v19.68258

Keywords:

art-education, celebrities, postmodernity, body, gender

Abstract

We are interested in approach the pedagogical possibilities of art education in the postmodern context, with a focus on gender diversity. In this article, we resort to the body-discourse of celebrities widely mediatized to present possibilities of work in visual arts. We aim to reflect on transitive identities crossed by postmodern aesthetic experiences.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BARBOSA, Ana Mae. A imagem no ensino de arte. São Paulo: Perspectiva, 1991.

BARBOSA, Ana Mae. As mutações do conceito e da prática. In: BARBOSA, Ana Mae (org.). Inquietações e mudanças no ensino da arte. São Paulo: Cortez, 2008. p. 20-45.

BARBOSA, Ana Mae. Dilemas da arte/educação como mediação cultural em namoro com as tecnologias contemporâneas. In: BARBOSA, Ana Mae (org.). Arte/educação contemporânea. São Paulo: Cortez, 2010. p. 50-66.

BARTHES, Roland. Mitologias. Rio de Janeiro: Difel, 2013.

BAUMAN, Zygmunt. Modernidade líquida. Rio de Janeiro: Zahar, 2001.

BUTLER, Judith; ATHANASIOU, Athena. Dispossession: the performative in the political. Cambridge: Polity Press, 2013.

BUTLER, Judith. Corpos em aliança e a política das ruas: notas para uma teoria performativa de assembleia. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2019.

BUTLER, Judith. Problemas de gênero: feminismo e subversão da identidade. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2020.

CAO, Marián López F. Lugar do outro na educação artística – olhar como eixo articulador da experiência: uma proposta didática. In: BARBOSA, Ana Mae (Org.). Arte/educação contemporânea. São Paulo: Cortez, 2010. p. 90-105.

CRANE, Diana. A moda e seu papel social: classe, gênero e identidade das roupas. São Paulo: Editora Senac, 2006.

EFLAND, Arthur. Cultura, sociedade, arte e educação num mundo pós-moderno. In: BARBOSA, Ana Mae (org.). O pós-modernismo. São Paulo: Perspectiva, 2005. p. 150-165.

FEATHERSTONE, Mike. Cultura de consumo e pós-modernismo. São Paulo: Studio Nobel, 1995.

FOUCAULT, Michel. Vigiar e punir: história da violência nas prisões. Petrópolis: Vozes, 1983.

FRANÇA, Isadora Lins. Consumindo lugares, consumindo nos lugares: homossexualidade, consumo e subjetividades na cidade de São Paulo. Rio de Janeiro: Eduerj, 2012.

GREINER, Christine. O corpo: pistas para estudos interdisciplinares. São Paulo: Annablume, 2005.

HABERMAS, Jurgen. Modernidade – um projeto inacabado. In: ARANTES, O.; ARANTES, P. Um ponto cego no projeto moderno de Jürgen Habermas. São Paulo: Brasiliense, 1992. p. 120-138.

HOOKS, Bell. Eros, erotismo e o processo pedagógico. In: LOURO, Guacira. O corpo educado: pedagogias da sexualidade. Belo Horizonte: Autêntica, 2003. p. 85-95.

JAMESON, Fredric. Pós-modernidade e a sociedade de consumo. Novos Estudos CEBRAP, São Paulo, n. 12, p. 16-26, jun. 1985. Disponível em: http://www.unirio.br/cchs/ess/Members/rafaela.ribeiro/instrumentos-e-tecnicas-de-intervencao/pos-modernidade-e-sociedade-do-consumo-jameson-f-seminario/view. Acesso em: 09 ago. 2022.

JAMESON, Fredric. Pós-modernismo: a lógica cultural do capitalismo tardio. São Paulo: Ática, 2000.

KELLNER, Douglas. A cultura da mídia – estudos culturais: identidade e política entre o moderno e o pós-moderno. Bauru: EDUSC, 2001.

LOURO, Guacira. Um corpo estranho: ensaios sobre sexualidade e teoria queer. Belo Horizonte: Autêntica, 2018.

LYOTARD, Jean-François. O pós-moderno. Rio de Janeiro: José Olympio Editora, 1988.

MAFFESOLI, Michel. Homo eroticus: comunhões emocionais. Rio de Janeiro: Forense, 2014.

MAFFESOLI, Michel. O tempo das tribos: o declínio do individualismo nas sociedades de massa. Rio de Janeiro: Forense Universitária 1998.

MISKOLCI, Richard. Teoria queer: um aprendizado pelas diferenças. Belo Horizonte: Autêntica, 2017.

MORIN, Edgar. As estrelas: mito e sedução no cinema. Rio de Janeiro: José Olympio, 1989.

NAVARRI, Pascale. Moda & inconsciente: olhar de uma psicanalista. São Paulo: Editora Senac, 2010.

POURTOIS, Jean-Pierre; DESMET, Hugette. A educação pós-moderna. São Paulo: Edições Loyola, 1997.

RICHTER, Ivone Mendes. Interculturalidade e estética do cotidiano no ensino das artes visuais. Campinas, SP: Mercado das letras, 2003.

SANTOS, Denise. Orientações didáticas em arte educação. Belo Horizonte: C/Arte, 2002.

Published

2022-11-16

How to Cite

GUSMÃO, R. What do post-modern celebrities teach? Problematizing gender by art-education. Visualidades, Goiânia, v. 19, 2022. DOI: 10.5216/v.v19.68258. Disponível em: https://revistas.ufg.br/VISUAL/article/view/68258. Acesso em: 17 may. 2024.

Issue

Section

Articles