Dialogues between sound and color

amplified nuances

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5216/vis.v17.50324

Keywords:

Perception, Sound-color relation, Synesthesia

Abstract

The dialogue between sound and color is present throughout history, relating the fields of art, music, literature, technology and communication. This relationship has a lot to say about perception. To discuss this theme, a bibliographical research is carried out and the relationship between sounds and colors is investigated when materialized in images, videos, texts and other artifacts. In this work, Synesthesia will be the concept involved in the investigation of these relations. The contribution of the present work to the studies of perception is emphasized, contributing to the ways of seeing and its various instances, the media of communication and the forms of experience.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Rebeca Torrezani Martins Hippertt, Universidade Tecnológica Federal do Paraná

Graduada em Música pela UFOP e Mestranda do Programa de Pós-Graduação em Tecnologia e Sociedade –
UTFPR, Bolsita Capes. rebecahippertt@gmail.com

Luciana Martha Silveira, Universidade Tecnológica Federal do Paraná

Doutora em Comunicação e Semiótica pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (2002). Atualmente é professora da Universidade Tecnológica Federal do Paraná. Email: silveira.lucianam@gmail.com

References

BASBAUM, Sérgio R. Sinestesia, arte e tecnologia: fundamentos da Cromossonia. 1. ed. São Paulo: Annablume/FAPESP, 2002.

BASBAUM, Sérgio R. Sinestesia e percepção digital. TECCOGS: Revista Digital de Tecnologias Cognitivas, São Paulo. v. 03, n. 6, p. 246-265 jun. 2012. Disponível em <http://www4.pucsp.br/pos/tidd/teccogs/artigos/2012/edicao_6/9sinestesia_e_percepcao_digital-sergio_basbaum.pdf>. Acesso em: 28 Jan. 2017.

BACHA, M.; STREHLAU, V.; ROMANO, R. Percepção: termo frequente, usos inconsequentes em pesquisa. In: 30º Encontro da ANPAD, p. 1-15 2006, Salvador, BA, EnANPAD, 2006. Disponível em:< http://www.anpad.org.br/enanpad/2006/dwn/enanpad2006-mkta-1332.pdf>. Acesso em: 20 Set. 2017

CAMPOS, Augusto e Haroldo de. Panaroma de Finnegans Wake. São Paulo: Perspectiva, 1971, 218 p.

CAZNOK, Yara B. Música: entre o audível e o visível. 2. ed. São Paulo: UNESP, 2008, 248 p.

CATUNDA, Marta. Comunicasom: uma reflexão sobre o som na sociedade tecnológica. Revista Famecos – Mídia, cultura e tecnologia, Porto Alegre, n.12, 2000. Disponível em:< http://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/3067/2345> Acesso em: 20 Set. 2017.

DIDI-HUBERMAN, G. O que vemos o que nos olha. São Paulo: Editora 34, 2010, 264 p.

EYBEN, P. BAVEL: Aspecto e escritura em Ulysses. Scientia Traductionis,

Florianópolis n.8, 2010. Disponível em< https://periodicos.ufsc.br/index.php/scientia/index> Acesso em 25 Jul. 2017

GIBSON, James J. The perception of the Visual World. Connecticut: Greenwood Publishers, 1974, 235 p.

HARBISSON, Neil. Cyborg Foundation. p. 1-14 Disponível em:< http://cyborgproject.com/pdf/NeilHarbisson-A-cyborg-artist.pdf>. Acesso em: 13

Mar. 2017.

INGOLD, Tim. Pare, olhe, escute! Visão, audição e movimento humano. Ponto

Urbe. Revista do núcleo de antropologia urbana da USP. n. 3, p. 1-53 Jul. 2008. Disponível em:< http://pontourbe.revues.org/1925>. Acesso em: 29 Jan. 2017

LEITE, Ana Cristina dos Santos. Pinturas Sonoras: a Tradução entre a Imagem Pictórica e o Som Musical, no contexto da Performance Artística. 2009.161 f. Dissertação (Mestrado em Multimídia) - Departamento de Engenharia Electrotécnica e de Computadores, Faculdade de Engenharia da Universidade do Porto, 2009.

MARI, Hugo. Sinestesia e metáforas. SCRIPTA, Belo Horizonte, v. 18, n. 34, p.

-282, 2º sem. 2014. Disponível em:< http://periodicos.pucminas.br/index.php/scripta/issue/view/672/showToc> Acesso em: 20 Set. 2017.

NAUMANN, Sandra. Imagem Expandida. In: TECCOGS - Revista Digital de Tecnologias Cognitivas, n. 6, p. 155-187, jan-jun, 2012. Disponível em. Acesso em 05 Fev. 2017.

OLIVEIRA, Solange Ribeiro de. Introdução à melopoética: a música na literatura brasileira. In: Literatura e música. OLIVEIRA, Solange Ribeiro et al. São Paulo: Editora Senac São Paulo: Instituto Itaú Cultural, 2003, p. 17 - 48.

RAMACHANDRAN, Vilayanur S.; HUBBARD, Edward M. Hearing colors, tasting shapes. Scientific American. v. 288, n. 5, p. 53-59, may. 2003. Disponível em: <https://www.scientificamerican.com/article/hearing-colors-tasting-shapes/>. Acesso em: 28 Jan. 2017.

SILVEIRA, Luciana. M. Introdução a Teoria da Cor. 2. ed. Curitiba: Ed. UTFPR, 2015, 194 p.

TOFFOLO, Rael B. G.: OLIVEIRA, Luís. F.: ZAMPRONHA, Edson S. Paisagem Sonora: uma proposta de análise. In: Anais do 14º Encontro da ANPPOM. [S.l.: s.n.], p.1-11, 2003. Disponível em:< http://cogprints.org/3000/1/TOFFOLO_OLIVEIRA_ZAMPRA2003.pdf. Acesso em: 20 Set. 2017.

Published

2019-08-19

How to Cite

HIPPERTT, R. T. M.; SILVEIRA, L. M. Dialogues between sound and color: amplified nuances. Visualidades, Goiânia, v. 17, p. 26, 2019. DOI: 10.5216/vis.v17.50324. Disponível em: https://revistas.ufg.br/VISUAL/article/view/50324. Acesso em: 4 dec. 2024.

Issue

Section

Articles