Intervenção marinha: a arte ecológica de Jason Decaires Taylor

Authors

  • Selma Machado Simão Universidade Estadual Paulista "Júlio de Mesquita Filho"

DOI:

https://doi.org/10.5216/vis.v16i1.46419

Keywords:

Arts, Contemporary art, Environment

Abstract

This article presents analyzes of the art of Jason deCaires Taylor, articulated with propositions extracted from the work of the philosopher Hans Jonas (1997, 2006). In this way, it is based on the investigation of the processes of creation of the artist, besides the experiences: ethical, aesthetic and ecological of his art evidencing a concept widely defended by Hans Jonas, the “Responsibility Principle”.

 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Selma Machado Simão, Universidade Estadual Paulista "Júlio de Mesquita Filho"

Doutora em Educação pela Universidade Estadual de Campinas - FE Unicamp (2012), realizou pós-doutorado em Educação pela Unesp de Rio Claro (2016). É professora universitária e artista plástica, tendo experiência profissional na área do Ensino Superior, Médio e Fundamental. 

References

HEGEL, Georg W. F. Vorlesungen über die Philosophie der

Kunst. Hamburg: Felix Meiner, 1998.

GADAMER, Hans-Georg. Verdade e método. Tradução de

Flávio P. Meurer. 4 ed. Petrópolis: Vozes, 2002.

JONAS, Hans. Memórias. Madrid: Losada, 2005.

____. O Princípio Responsabilidade: ensaio de uma ética

para uma civilização tecnológica. Rio de Janeiro: PUC

Rio, 2006.

____. Técnica, medicina y ética: la práctica del principio

responsabilidad. Barcelona: Paidós, 1997.

KOSUTH, Joseph. Escritos de artistas. Anos 60/70. In:

FERREIRA, Glória; COTRIM, Cecilia (Org.). Rio de

Janeiro: Jorge Zahar Editor, 2006. p. 210-234.

LYOTARD, Jean-François. A condição pós-moderna. Tradução Ricardo Corrêa Barbosa. 6 ed. Rio de Janeiro: José

Olympio, 2000.

MELLO, Sidney L. M.; PALMA, Jorge J. C. Geologia e geofí-

sica na exploração de recursos minerais marinhos. Revista

Brasileira de Geofísica, v. 18, n. 3, 2000.

MORIN, Edgard. Da culturanálise à política cultural. Revista

Margem, São Paulo, n. 16, p. 183-221, dez. 2002.

____. Os setes saberes necessários à educação do futuro.

Tradução de Catarina Eleonora F. Silva e Jeanne Sawaya.

São Paulo: Cortez, 2000.

NIETZSCHE, Friedrich. O nascimento da tragédia, ou helenismo e pessimismo. Tradução, notas e posfácio de J. Guinsburg. São Paulo: Companhia das Letras, 1992.

MUSEU ATLÂNTICO (MA). Dossiê comercial do Museu

Atlântico. Lanzarote: Centros de Arte, Cultura y Turismo

– Cabildo de Lanzarote; Gobierno de Canarias, 2015.

VOLZ, Jochen (Cur.); NGCOBO, Gabi; REBOUÇAS, Júlia;

LARSEN, Lars Bang; OLASCOAG, Sofia (Cocuradores).

Incerteza viva é o título da 32ª Bienal. 2015. Disponível

em: <http://bienal.org.br/bienal.php?i=56>. Acesso em:

set. 2016.

Published

2018-12-13

How to Cite

SIMÃO, S. M. Intervenção marinha: a arte ecológica de Jason Decaires Taylor. Visualidades, Goiânia, v. 16, n. 2, 2018. DOI: 10.5216/vis.v16i1.46419. Disponível em: https://revistas.ufg.br/VISUAL/article/view/46419. Acesso em: 19 jul. 2024.

Issue

Section

Articles