O Sétimo Selo, de Ingmar Bergman, e as bases metafísicas da ciência moderna

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5216/vis.v16i1.45910

Keywords:

cinema, percepção da ciência, metafísica

Abstract

Exploring the potential of cinema to make the spectator see what transcends the representation and even spectator's perceptive field, The Seventh Seal, directed by Ingmar Bergman, through connections more thematic than audiovisuals, guides the analysis of the relations between metaphysical foundations of modern science and the construction of the opposition between culture and civilization. Other films support the analysis that begins with the triumph of Isaac Newton's gravitational theory toward the large spectrum of visual perceptions about Western culture offered by The Seventh Seal, from the Genesis to the Apocalypse, from the dawn of modern science to the atomic bomb.

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Author Biography

Márcio Barreto, Universidade Estadual de Campinas

Docente do Núcleo Geral Comum da Faculdade de Ciências Aplicadas da Unicamp. Licenciado em Ciências e em Matemática pela Pontifícia Universidade Católica de Campinas (1989), com mestrado em Educação pela Universidade Estadual de Campinas (Unicamp/1995) e doutorado em Ciências Sociais (2007).  Pós-Doutorado em na Université Paris-1 – Sorbonne, sob o tema Cinema e Percepção da Ciência.

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Published

2018-06-28

How to Cite

BARRETO, M. O Sétimo Selo, de Ingmar Bergman, e as bases metafísicas da ciência moderna. Visualidades, Goiânia, v. 16, n. 1, 2018. DOI: 10.5216/vis.v16i1.45910. Disponível em: https://revistas.ufg.br/VISUAL/article/view/45910. Acesso em: 21 nov. 2024.

Issue

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