O Sétimo Selo, de Ingmar Bergman, e as bases metafísicas da ciência moderna

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5216/vis.v16i1.45910

Keywords:

cinema, percepção da ciência, metafísica

Abstract

Exploring the potential of cinema to make the spectator see what transcends the representation and even spectator's perceptive field, The Seventh Seal, directed by Ingmar Bergman, through connections more thematic than audiovisuals, guides the analysis of the relations between metaphysical foundations of modern science and the construction of the opposition between culture and civilization. Other films support the analysis that begins with the triumph of Isaac Newton's gravitational theory toward the large spectrum of visual perceptions about Western culture offered by The Seventh Seal, from the Genesis to the Apocalypse, from the dawn of modern science to the atomic bomb.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Márcio Barreto, Universidade Estadual de Campinas

Docente do Núcleo Geral Comum da Faculdade de Ciências Aplicadas da Unicamp. Licenciado em Ciências e em Matemática pela Pontifícia Universidade Católica de Campinas (1989), com mestrado em Educação pela Universidade Estadual de Campinas (Unicamp/1995) e doutorado em Ciências Sociais (2007).  Pós-Doutorado em na Université Paris-1 – Sorbonne, sob o tema Cinema e Percepção da Ciência.

References

BARBARAS, Renaud. Investigações Fenomenológicas: em direção a uma fenomenologia da vida. Curitiba: Editora da UFPR, 2011.

BARRETO, Márcio. Por Que Revisitar o Debate entre Bergson e Einstein? Trans/Form/Ação, Marília, v. 39, n. 1, p. 77-92, Jan/Mar, 2016.

BARTHES, Roland. La chambre clair. Paris: Gallimard, 1980.

BAUDRY, Jean-Louis. Le dispositif: approches metapsycologiques de l’impression de realité. Paris: Communications, 1975.

BERGSON, Henri. As duas fontes da moral e da religião. Rio de Janeiro: Zahar. Durée et Simultanéité. (1998). Paris: Quadridge/P.U.F., 1978.

____________ Durée et Simultanéité. Paris: Quadridge/P.U.F., 1999.

____________ A Evolução Criadora. Lisboa, Edições 70, 2001.

CABRERA, Julio. O cinema pensa. Uma introdução à filosofia através dos filmes. Rio de Janeiro: Rocco, 2006

COPÉRNICO, Nicolau. As Revoluções dos Orbes Celestes. 1ª edição, Lisboa: Fundação Calouste Gunbenkian, 1984.

DELEUZE, Gilles. Lógica do sentido. São Paulo: Perspectiva, 1974.

____________ Cinema 1: A imagem-movimento. São Paulo: Brasiliense, 1983.

____________Cinema 2: a imagem-tempo. São Paulo: Brasiliense, 2005.

DOBB'S Betty. The Foundations of Newton's Alchemy. New York: Cambridge University Press, 1984.

JUNG, Carl Gustav. Os arquétipos e o inconsciente coletivo. Petrópolis: Vozes, 2000.

KEYNES, John Maynard. Newton, The Man. In: Essays in Biography. London: The Macmillan Press Ltd., 1972.

KOPENAWA, Davi. Depoimento recolhido, traduzido do Yanomami e editado por Bruce Albert, antropólogo do IRD (São Paulo-Paris). Catalogo da Conferência Brasil 500 anos, experiência e destino. A outra margem do Ocidente. São Paulo, FUNARTE – Instituto Cultural Itaú, 1998.

KOYRÉ, Alexandre. Études newtoniennes. Paris: Gallimard, 1968.

LAWRENCE, David Herbert. Apocalipse, seguido de O homem que morreu. São Paulo: Cia. das Letras, 1990.

MACHADO, Arlindo. Pré-cinema e pós-cinema. Campinas: Papirus, 2013.

NEWTON, Isaac. As Profecias de Daniel e o Apocalipse. Édipo: São Paulo, 1950.

NISHITANI, Keiji. Religion and nothingness. Berkley: University of California Press, 1982.

PRIGOGINE, Ilya. e STENGERS, Isabelle. A Nova Aliança. Brasília: Editora Universidade de Brasília, 1984.

RUMI, Mevlana. Masnavi. Buenos Aires: Dervish Ediciones, 1981.

SANTOS, Laymert Garcia dos. Lautréamont e o desejo de não desejar. In: Novaes, A. O desejo. São Paulo: Companhia das Letras, 1990.

SHAKESPEARE, William. Hamlet. Tradução de Millôr Fernandes. São Paulo: L & PM, 2011.

SIMONDON, Gilbert. Du mode d’existence des objets techniques. Paris, Aubier-Montaigne, 1969.

_____________ Sur la technique. Paris: Presses Universitaires de France, 2013.

TARKOVSKY, Andrei. Esculpir o tempo. São Paulo: Martins Fontes, 1990.

TRISMEGISTO, Hermes. Corpus Hermeticum. Discurso de iniciaçao a tabua de esmeralda. São Paulo: Hemus, 2001.

YATES, Francis. Giordano Bruno e a Tradição Hermética. São Paulo: Cultrix, 1987.

ZIZEK, Slavoj. Tout ce que vous avez toujours voulu savoir sur Lacan sans jamais oser le demander a Hitchcock. Paris: Navarian, 1988.

Published

2018-06-28

How to Cite

BARRETO, M. O Sétimo Selo, de Ingmar Bergman, e as bases metafísicas da ciência moderna. Visualidades, Goiânia, v. 16, n. 1, 2018. DOI: 10.5216/vis.v16i1.45910. Disponível em: https://revistas.ufg.br/VISUAL/article/view/45910. Acesso em: 17 jul. 2024.

Issue

Section

Articles