The transmedia art installation in the decades of 1960/1970 and in the contemporaneity (André Parente and Kátia Maciel)

Authors

  • Natasha Marzliak (UNICAMP, Brasil) UNICAMP
  • José Eduardo Ribeiro de Paiva (UNICAMP, Brasil) UNICAMP
  • Marcelo Antonio Milaré Veronese (UNICAMP, Brasil) UNICAMP

DOI:

https://doi.org/10.5216/vis.v14i1.35932

Abstract

The art in the context of transmedia, affected by resources from various media such as film, video and new audiovisual technologies, goes beyond borders, open passages and moving spaces and temporalities suggesting public participation. From a comparative and temporal proposition, this study aims to draw dialogic possibilities of the concepts and practices of the vanguard transmedia art installation that began in the 1960s and lasted throughout the 1970s – especially those of the Fluxus group, Jack Smith, expanded Cinema, environmental manifestations of some Brazilian artists (like Helio Oiticica) and today, focusing on two Brazilian artists: André Parente and Kátia Maciel.

Keywords: transmedia art, installation, audio-visual

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Natasha Marzliak (UNICAMP, Brasil), UNICAMP

Bacharel em Artes Visuais (2005), mestra em Cultura Audiovisual e Mídia (2012) e doutoranda em Multimeios e Arte (2014 - andamento) no Departamento de Artes Visuais do Instituto de Artes da UNICAMP e no Departamento de Cinema e Audiovisual da Universidade Panthéon-Sorbonne Paris 1. Artista visual, cineasta e pesquisadora, atua em projetos de video-arte, filme experimental e de vídeo e cine-instalação.

José Eduardo Ribeiro de Paiva (UNICAMP, Brasil), UNICAMP

José Eduardo Ribeiro de Paiva,  (Eduardo Paiva) é professor do Departamento de Multimeios, Mídia e Comunicação do Instituto de Artes da UNICAMP e professor do programa de pós graduação em Artes Visuais e do programa de pós graduação em Música da mesma instituição. Graduado em Música, mestre em Artes e Doutor em Multimeios, desenvolve desde os anos 80, trabalhos sobre as relações entre arte, mídia,  tecnologia e produção audiovisual.

Marcelo Antonio Milaré Veronese (UNICAMP, Brasil), UNICAMP

Bacharel em Letras (1998), Mestre em Teoria e História Literária (2009) e doutorando em Teoria e História Literária (2011 – em andamento) pelo Instituto de Estudos da Linguagem (IEL) da Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP). Tem experiência na área de Língua Portuguesa, Redação, Poesia e Literatura, com ênfase em: Poesia Brasileira, Literatura Brasileira, Poesia Italiana, Poesia Inglesa, Poesia Francesa, Beat Generation.

References

Referências bibliográficas

BASBAUM, Ricardo. KM: Devarios. Catálogo Dois (org. André Parente e Kátia Maciel). Caixa Cultural, Brasília: 2014. Disponível em: http://static1.squarespace.com/static/5446cccce4b0721294212654/t/54c64358e4b0dec48bcd3700/1422279512331/livro+dois.pdf. Último acesso em: 26 abr. 2015.

BELLOUR, Raymond. Entre-imagens. São Paulo: Papirus, 1997.

CARRAPATOSO, Thiago. A arte do cibridismo. FUNARTE, 2010. Disponível em: http://www.academia.edu/2553888/A_Arte_do_Cibridismo. Último acesso em: 5 maio 2015.

COSTA, Cacilda Teixeira da. Wesley Duke Lee: um salmão na corrente taciturna. São Paulo: EdUSP, 2005.

DELEUZE, Gilles. L’image-mouvement. Cinéma 1. Les Éditions de Minuit: Paris, 1983.

DEWEY, John. Últimos Escritos, 1925-1953. In BOYDSTON, Jo Ann (org.). Arte como Experiência. (Trad.) Vera Ribeiro. São Paulo: Martins Fontes, 2010. 648p.

DUCHAMP, Marcel. O ato criador. In BATTCOCK, G. A nova arte. Trad. Cecília Prada e Vera de Campos Toledo. São Paulo: Perspectiva, 1975.

FAVARETTO, Celso Fernando. A invenção de Hélio Oiticica. São Paulo: Edusp, 1992.

FIGUEIREDO, Luciano. (org.). Lygia Clarck – Hélio Oiticica: Cartas – 1964-1974. Rio de Janeiro: Editora UFRJ, 1998.

FRIELING, Rudolf. & DANIELS, Dieter (org). Medien Kunst Aktion: Die 60er Und 70er Jahre in Deutschland / Media Art Action: Yhe 1960s And The 1970s in Germany. Viena/ Nova Iorque: Springer, 1997.

GOBATTO, Marcelo Roberto. Entre Cinema e Videoarte: Procedimentos disjuntivos de montagem e narrativas sensoriais. 2007. 327f. Tese (Doutorado em Artes Visuais) - Instituto de Artes da Universidade Federal do Rio Grande do Sul, UFRGS, Porto Alegre, 2009.

LAGNADO, Lizette. A instauração: um conceito entre instalação e performance. In: BASBAUM, Ricardo. Arte contemporânea brasileira. Rio de Janeiro: Rios Ambiciosos, 2001.

MACIEL, Kátia. Transcinemas e a estética da interrupção. In BRUNO, Fernanda; FATORELLI, Antonio. Limiares da Imagem - Tecnologia e Estética na Cultura Contemporânea. Rio de Janeiro: Mauad Editora, 2006.

MACIUNAS, George. Manifesto on Art – Fluxus Art Amusement, 1965. Disponível em: http://randallszott.org/. Último acesso em 18 maio 2015.

MACHADO, Arlindo. Made in Brasil: Três Décadas do Vídeo Brasileiro, São Paulo: Iluminuras: Itaú Cultural, 2007.

MALLARMÉ, Stéphane. Un coup de dés jamais n’abolira le hasard. Paris: Gallimard, 1993.

MCSHINE, Kynaston. Information Exhibition Research, The Museum of Modern Art Archives, New York. Disponível em: < moma.org/learn/resources/archives>. Acesso em: 9 Set. 2012

MELLO, Christiane. Extremidades do Vídeo. São Paulo: Editora Senac, 2008.

MORSE, Margaret. Video installation art: the body, the image, and the space-in-between. In HALL, Doug e FIFER, Sally Jo (org.). Illuminating Video – an Essential Guide to Video Art. New York: Aperture, 1990.

OITICICA, Hélio. Hélio Oiticica. Carta ao Guy Brett, 2 de abril de 1968. Rio de Janeiro: Rioarte, 1996

_______________. Aspiro ao grande labirinto. Rio de Janeiro: Rocco, 1986.

_______________. PHO 0316/73

_______________. AHO/PHO 1111/71

_______________. PHO 0409/72

PARENTE, André. A imagem-máquina: a era das tecnologias do virtual. Rio de Janeiro: Editora 34,1993.

RUSH, Michael. Novas Mídias na Arte Contemporânea. Tradução Cássia Maria Nasser. São Paulo: Martins Fontes, 2006.

SANTAELLA, Lúcia. Culturas e artes do pós-humano: da cultura das mídias à cibercultura. São Paulo: Paulus. 2003. p. 162.

SPERLING, David. Corpo + Arte = Arquitetura. As proposições de Hélio Oiticica e Lygia Clark. In BRAGA, Paula (org.). Seguindo Fios Soltos: caminhos na pesquisa sobre Hélio Oiticica. Edição especial da Revista do Fórum Permanente (www.forumpermanente.org) (ed.) Martin Grossmann.

VOSTELL, Wolf. Catálogo da exposição Dé-coll/age. The Art of Wolf Vostell. Bélgica: Verbeke Foundation, 14.04.2012 a 29.07.2012.

YOUNGBLOOD, Gene. Expanded Cinema. New York: Dutton, 1970.

Published

2016-09-06

How to Cite

MARZLIAK (UNICAMP, BRASIL), N.; RIBEIRO DE PAIVA (UNICAMP, BRASIL), J. E.; MILARÉ VERONESE (UNICAMP, BRASIL), M. A. The transmedia art installation in the decades of 1960/1970 and in the contemporaneity (André Parente and Kátia Maciel). Visualidades, Goiânia, v. 14, n. 1, 2016. DOI: 10.5216/vis.v14i1.35932. Disponível em: https://revistas.ufg.br/VISUAL/article/view/35932. Acesso em: 24 nov. 2024.