Nuno Ramos and the visual work: from the baroque syntax to the dadaist allegory in Tables without titles
DOI:
https://doi.org/10.5216/vis.v13i1.34156Abstract
We discuss the visual work of Nuno Ramos (1960): from the baroque syntax to the dadaist allegory in Tables without titles (between 1987 and 2008). We have noticed –with respect to the plastic-conceptual aspect –howthe aesthetic features, sometimes similar to the Baroque period (XVII-XVIII centuries), as well as the particularities originatedfrom the stylistic language recurrent inthe technique of the dadaist Merz process (XX century),both echo in Tables without titles. I establish a relation between theaesthetic (re)presentation of the visual object in the constitution of the antiobject with the ephemerality and the daily waste of contemporaneity.
Keywords: Visual Arts, antiobject, contemporaneityDownloads
References
AMARAL, A. Dos murais de Portinari aos espaços de Brasília. São Paulo: Perspectiva, 1981.
ARGAN, G. Arte Moderna. São Paulo: Companhia das Letras, 1992.
BATTCOCK, G. A nova arte. São Paulo: Perspectiva, 1986.
BENJAMIN, W. Origem do drama barroco alemão. São Paulo: Brasiliense, 1984.
BÜRGER, P. Teoria da vanguarda. Rio de Janeiro: Cosac & Naify, 1987.
CHIPP, H. B. Teorias da Arte Moderna. São Paulo: Martins Fontes, 1993.
DIAS, A. M. Nuno Ramos e suas torres de babel: o criador como tradutor. p. 23. In: ALENCAR, A. et. al. Tradução literária: a vertigem do próximo. Rio de Janeiro: Beco do Azougue, 2011.
ELGER, D. Dadaísmo. Alemanha: Taschen, 2005.
FABBRINI, R. A arte depois das vanguardas. Campinas: UNICAMP, 2002.
GULLAR, F. Etapas da Arte Contemporânea - do cubismo a arte neoconcreta. Rio de Janeiro: Revan, 1999.
HAUSER, A. História social da literatura e da arte. São Paulo: Mestre Jou, 1982.
HOUAISS/ KOOGAN. Enciclopédia e dicionário ilustrado. Rio de Janeiro: Seifer, 1999.
KLABIN, V. Nuno Ramos. Catálogo (apresentação). Rio de Janeiro: Centro de Artes Hélio Oiticica, 1999; São Paulo: MAM, 2000.
MOISÉS, M. Dicionário de termos literários. São Paulo: Editora Cultrix, 1997.
PRESSLER, G. K. Benjamin, Brasil: a recepção de Walter Benjamin, de 1960 a 2005: um estudo sobre a formação da intelectualidade brasileira. São Paulo: Annablume, 2006.
SELIGMANN-SILVA, M. A atualidade de Walter Benjamin e de Theodor W. Adorno. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2009.
________. O local da diferença: ensaios sobre memória, arte, literatura e tradução. Rio de Janeiro: Editora 34, 2005.
STANGOS, N. Conceitos da Arte Moderna. Rio de Janeiro: Zahar, 2000.
TASSINARI, A; MAMMÌ, L. & NAVES, R. Nuno Ramos. São Paulo: Ática, 1997.
UPJOHN, E. M. et al. História mundial da arte. Lisboa: Livraria Bertrand, 1977.
WÖLFFLIN, H. Conceitos fundamentais da História da Arte. São Paulo: Martins Fontes, 2000.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License .
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
a. Authors retain the copyright and grant the journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution 4.0 License which allows the sharing of work with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
b. Authors are authorized to take additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (eg publish in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
c. Authors are allowed to publish and distribute their work online (eg in institutional repositories or on their personal page) after the initial publication in this journal, as this can generate productive changes, as well as increase the impact and citation of the published work ( See The Effect of Free Access).
Every effort has been made to identify and credit the rights holders of the published images. If you have rights to any of these images and have not been correctly identified, please contact the Visuals magazine and we will publish the correction in one of the next issues.