APRENDIZAGEM DE CONCEITOS ECOLÓGICOS ANTES-DEPOIS DE CAMINHADA EM TRILHA AMBIENTAL

Autores

  • Paulo Ivo Silva de Medeiros Universidade Federal do Rio Grande do Norte http://orcid.org/0000-0001-7036-7535
  • Natália Carvalho Roos Universidade Federal do Rio Grande do Norte
  • Rosângela Gondim D'Oliveira Universidade Federal do Rio Grande do Norte
  • Adriana Rosa Carvalho Universidade Federal do Rio Grande do Norte
  • Jéssica Adrielly da Costa Penha Universidade Federal do Rio Grande do Norte

DOI:

https://doi.org/10.5216/teri.v9i1.51982

Palavras-chave:

Environmental education, science education, Atlantic Forest, ecological restoration, conservation

Resumo

Environmental-science education has aimed to educate about environmental aspects with theoretical and practical science-based activities involving both trails and laboratoryactivities. Here we assessed the effectiveness of using environmental trail in an Atlantic Forest fragment to improve ecological and biological concepts learning. The hypotheses tested were that there is biological and ecological concepts acquisition following the visit to the trail and that the activity increases the comprehension about the multiple functions of species and ecosystem processes. Eight groups of undergraduates and teachers from public schools (N = 161 people) participated of a three-step activity by: i) answering a questionnaire (pre-test); ii) discussing ecological subjects and observe scientific experiments while walking by trail; and iii) answering the questionnaire after the visit (post-test). Results showed significant difference between the pre-test and the post-test for all groups (p = 0.000), indicating that the use of trails increased the understanding of ecological and biological concepts. Furthermore, scores in multiple choices questions were always higher in the post-test showing that participants understood the multiple functions of ecosystem’s elements, enhancing their view and comprehension of ecosystem as a whole. The use of ecological restoration experiments seemed to be a new valuable approach to achieve these outcomes.

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Biografia do Autor

Paulo Ivo Silva de Medeiros, Universidade Federal do Rio Grande do Norte

Atualmente é Mestrando em ecologia pela UFRN e Especializando em Educação Ambiental e Geografia do Semiárido pelo IFRN, tendo como principais áreas de atuação Educação Científica-ambiental, Percepção Ambiental, Impactos Socioecológicos de Gatos Domésticos em Fragmentos Florestais e Limnologia.

Natália Carvalho Roos, Universidade Federal do Rio Grande do Norte

Atualmente é Doutoranda em Ecologia pela UFRN, tendo como principal área de atuação Bioecologia e Conservação do Budião Azul (Scarus trispinosus).

Rosângela Gondim D'Oliveira, Universidade Federal do Rio Grande do Norte

Atualmente é Professora Adjunta no Departamento de Botânica e Zoologia da UFRN, tendo como principais áreas de atuação Invertebrados Bentônicos, Educação Ambiental e Ensino de Ciências.

Adriana Rosa Carvalho, Universidade Federal do Rio Grande do Norte

Atualmente é Professora Adjunta no Departamento de Ecologia da UFRN, tendo como principais áreas de atuação Economia Ecológica, Fitossociologia, Limnologia e Socioeconomia.

Jéssica Adrielly da Costa Penha, Universidade Federal do Rio Grande do Norte

Ecóloga pela UFRN e Especialista em Gestão Ambiental pelo IFRN, tendo como áreas de atuação Educação Científica-ambiental e Gestão Ambiental.

Publicado

2019-09-06

Como Citar

SILVA DE MEDEIROS, P. I.; CARVALHO ROOS, N.; GONDIM D’OLIVEIRA, R.; ROSA CARVALHO, A.; DA COSTA PENHA, J. A. APRENDIZAGEM DE CONCEITOS ECOLÓGICOS ANTES-DEPOIS DE CAMINHADA EM TRILHA AMBIENTAL. Revista Terceiro Incluído, Goiânia, v. 9, n. 1, p. 31–42, 2019. DOI: 10.5216/teri.v9i1.51982. Disponível em: https://revistas.ufg.br/teri/article/view/51982. Acesso em: 22 dez. 2024.

Edição

Seção

Artigos