Memories, stories, and narratives from the deaf leadership in the fight for citizenship: from the planted seed to the grown tree

Authors

  • Ana Luiza Paganelli Caldas Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS), Porto Alegre, Rio Grande do Sul, Brasil. Universidade Federal de Pelotas (UFPEL), Pelotas, Rio Grande do Sul, Brasil. E-mail: anacrespa2012@gmail.com https://orcid.org/0000-0001-8820-323X

DOI:

https://doi.org/10.5216/rs.v6.69252

Keywords:

Deaf leadership; Deaf citizen; Deaf history.

Abstract

In this paper, I narrate the history of the events of 1999, from memories recorded in pictures and testimonials, which represent an initial mark in the movement of the deaf community that fought for the recognition of the Brazilian Sign Language, Libras. In the past, our hands were tied. Now, our hands are free. And with our hands free, our thoughts were liberated. I present some references that built our history and associate the idea to the seed of a tree that in the dark soil acquires enough strength to bloom and grow, spreading its fruits. I consider that there still is, and there will always be, struggle in the field of Deaf Education and Public Policies for the deaf. I invite one and all to continue sowing our history every year in the national march on September 26.

Downloads

Download data is not yet available.

References

CALDAS, A. L. P. Movimento Surdo: Identidade, língua, cultura. In: PERLIN, G.; STUMPF, M. (Orgs.). Um olhar sobre nós surdos: leituras contemporâneas. Curitiba: Editora CRV, 2012. p. 139-147.

DALL’ALBA, C. Movimento Surdo e Educação: Negociação de Cultura Surda. 2013. 94 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Programa de Pós-Graduação em Educação, Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, 2013. Disponível em: <https://repositorio.ufsm.br/bitstream/handle/1/7063/DALL%20ALBA%2C%20CARILISSA.pdf?sequence=1&isAllowed=y>. Acesso em: 10 fev. 2019.

FENEIS. A educação que nós surdos queremos. 1999. Disponível em: <https://pt.scribd.com/document/54492509/A-EDUCACAO-QUE-NOS-SURDOS-QUEREMOS>. Acesso em: 18 fev. 2019.

FERNANDES, S.; MOREIRA, L. C. Políticas de educação bilíngue para surdos: o contexto brasileiro. Educar em Revista, Curitiba, n. spe-2, p. 51-69, 2014. Disponível em: <http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-40602014000600005&lng=en&nrm=iso>. Acesso em 26 fev. 2019.

FERRAZ, R. de A. O Mundo Surdo: Passeata dos Surdos – luta e comemo-ração. 2009. Monografia (Especialização em Educação Especial: Estudos Surdos), Faculdade Santa Helena, Recife, Pernambuco, 2009. Disponível em: <http://www.educacao.pe.gov.br/portal/upload/galeria/750/monografia_rafael_a_ferraz.pdf>. Acesso em: 27 fev. 2019.

GOÉS, C. Informação verbal. [fev. 2019]. Entrevista cedida a Ana Luiza Paganelli Caldas. Porto Alegre, 2019).

MARTINS, C. R. Informação verbal. [fev. 2019]. Entrevista cedida a Ana Luiza Paganelli Caldas. Porto Alegre, 2019.

MÖRSCHBÄCHER, E. G. Informação verbal. [fev. 2019]. Entrevista cedida a Ana Luiza Paganelli Caldas. Porto Alegre, 2019.

PERLIN, G.; QUADROS, R. M. de. Ouvinte: o outro do ser surdo. In: QUADROS, R. (Org.). Estudos Surdos I, Petrópolis, RJ: Arara Azul, 2006, p. 166-185. Disponível em: <https://www.editora-arara-azul.com.br/ParteA.pdf>. Acesso em: 10 fev. 2019.

PERAZZOLO, G. Informação verbal. [fev. 2019]. Entrevista cedida a Ana Luiza Paganelli Caldas. Porto Alegre, 2019.

PEREIRA, M. C. P. Informação verbal. [fev. 2019]. Entrevista cedida a Ana Luiza Paganelli Caldas. Porto Alegre, 2019.

THOMA, A. Site Educação de Surdos – memórias e narrativas. 2008. De Adriana para Ana Luiza. Disponível em: http://memoriasnaeducacaodesurdos.blogspot.com/2008/10/de-adriana-para-ana-luiza.html. Acesso em: 07 dez. 2021.

______; KLEIN, M. Experiências educacionais, movimentos e lutas surdas co-mo condições de possibilidade para uma educação de surdos no Brasil. Ca-dernos de Educação, Pelotas, RS, ano 19, n. 36, p. 107-131, 2010. Disponí-vel em: <https://periodicos.ufpel.edu.br/ojs2/index.php/caduc/article/view/1603>. Acesso em: 10 fev. 2019.

Published

2021-12-14

How to Cite

CALDAS, A. L. P. Memories, stories, and narratives from the deaf leadership in the fight for citizenship: from the planted seed to the grown tree. Revista Sinalizar, Goiânia, v. 6, 2021. DOI: 10.5216/rs.v6.69252. Disponível em: https://revistas.ufg.br/revsinal/article/view/69252. Acesso em: 22 dec. 2024.