Teaching methods and assessment of learing of the deaf in High School: what do Libras-Portuguese professionals say?

Authors

  • Edivaldo dos Santos Junior Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Tocantins, Palmas, Tocantins, Brasil. E-mail: junior.antropos@gmail.com https://orcid.org/0000-0002-5327-7703
  • Rivadavia Porto Cavalcante Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Tocantins, Palmas, Tocantins, Brasil. E-mail: riva@ifto.edu.br https://orcid.org/0000-0002-6568-7910
  • Weimar Silva Castilho Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Tocantins, Palmas, Tocantins, Brasil. E-mail: weimar@ifto.edu.br
  • Mary Lucia Gomes Silveira de Senna Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Tocantins, Palmas, Tocantins, Brasil. E-mail: marysenna@ifto.edu.br https://orcid.org/0000-0002-4112-5470
  • Jair José Maldaner Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Tocantins, Palmas, Tocantins, Brasil. E-mail: jair@ifto.edu.br https://orcid.org/0000-0002-8288-6583

DOI:

https://doi.org/10.5216/rs.v6.64972

Keywords:

Language knowledge. Methodological adequacy. Deaf education. Teaching and Evaluation.

Abstract

This article aims to investigate and discuss issues related to the adequacy of teaching methods and language knowledge assessment in deaf education in the context of regular high school classes. To this end, we sought support on Lev Vygotsky’ historical-cultural theory that supports the understanding of language role in human development, Yves Chevallard and Paulo Freire contributions on the adaptive transformations of school knowledge to be taught and learned in the educational process. establishing dialogue with deaf education researchers The work included a qualitative method through exploratory research of theoretical sources, documental analysis and experience reports of three Professionals of Libras-Portuguese working in public education in Tocantins. Results reveal the inadequacy of teaching and evaluation methods in which deaf language and culture are underestimated, with only the text-reading method in Portuguese prevailing.

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Author Biographies

Edivaldo dos Santos Junior, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Tocantins, Palmas, Tocantins, Brasil. E-mail: junior.antropos@gmail.com

Mestrando em Educação Profissional Tecnológica - ProfEPT, pelo Instiuto Federal do Tocantins - TO

Intérprete/tradutor de Libras ceritificado pelo Prolibras.

Bacharel em Teologia e professor do Seminário Teológico Batista do Tocantins.

Licenciado em Sociologia.

Rivadavia Porto Cavalcante, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Tocantins, Palmas, Tocantins, Brasil. E-mail: riva@ifto.edu.br

Pesquisador/Doutor em Linguistica e Práticas sociais (PROGRAMA DE MESTRADO PROFISSIONAL EM EDUCAÇÃO PROFISSIONAL E TECNOLÓGICA)

Weimar Silva Castilho, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Tocantins, Palmas, Tocantins, Brasil. E-mail: weimar@ifto.edu.br

Doutor em Sistemas Mecatrônicos pela Universidade de Brasília (2016). Professor do programa ProfEPT (Mestrado em educação profissional e tecnologica - IFTO)

Mary Lucia Gomes Silveira de Senna, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Tocantins, Palmas, Tocantins, Brasil. E-mail: marysenna@ifto.edu.br

 Doutora em Ciências pela Universidade de São Paulo (USP/IPEN). Professora do programa ProfEPT (Mestrado em educação profissional e tecnológica -IFTO)

Jair José Maldaner, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Tocantins, Palmas, Tocantins, Brasil. E-mail: jair@ifto.edu.br

Pesquisador/Doutor coordenador do Programa de Mestrado em Educação Profissional e Tecnológica (ProfEPT), Campus Palmas, IFTO

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Published

2021-11-19

How to Cite

SANTOS JUNIOR, E. dos .; CAVALCANTE, R. P. .; CASTILHO, W. S.; SENNA, M. L. G. S. de; MALDANER, J. J. Teaching methods and assessment of learing of the deaf in High School: what do Libras-Portuguese professionals say?. Revista Sinalizar, Goiânia, v. 6, 2021. DOI: 10.5216/rs.v6.64972. Disponível em: https://revistas.ufg.br/revsinal/article/view/64972. Acesso em: 17 jul. 2024.