Assessment of the language profile of deaf children in school

Authors

  • Bruno Gonçalves Carneiro Universidade Federal do Tocantins (UFT), Palmas, Tocantins, Brasil, brunocarneiro@uft.edu.br

DOI:

https://doi.org/10.5216/rs.v5.62944

Keywords:

Sign language, Language acquisition, Assessment of deaf children

Abstract

In this article we discuss the assessment of the performance of deaf children in sign language in school. Deaf children coming from hearing families, generally have a specific language profile, because they are poorly exposed to sign language in childhood. It requires of the school, the institutionalization of programs of acquisition and teaching of sign language as the first language. For that, an adequate assessment of its language profile and establishment of specific interventions are necessary. We present three brasilian evaluation instruments related to the linguistic aspects of sign language, considering the acquisition stages, to the functional skills of the child, considering the language in use and to sign language atypical.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Bruno Gonçalves Carneiro, Universidade Federal do Tocantins (UFT), Palmas, Tocantins, Brasil, brunocarneiro@uft.edu.br

Doutor em Letras e Linguística pela Universidade Federal de Goiás. Professor da Universidade Federal do Tocantins, Câmpus de Porto Nacional, no curso de Letras Libras. Atua em descriçao e análise da língua de sinais brasileira e educaçao de surdos.

References

ANDRACA, I.; PINO, P., PARRA, A. L; MARCELA, F. R. Factores de riesgo para el desarrollo psicomotor en lactantes nacidos en óptimas condiciones biológicas. Revista de Saúde Pública, v. 32, n. 2, p. 138-147, 1998.

BARBOSA, F. V. Avaliação das habilidades comunicativas de crianças surdas: a influência do uso da língua de sinais e do português pelo examinador bilíngue. Revista Sociedade Brasileira de Fonoaudiologia, v. 12, n. 4, p. 346, 2007.

BARBOSA, F. V. A clínica fonoaudiológica bilíngue e a Escola de Surdos na identificação da língua de sinais atípica. Revista Educação e Realidade, v. 41, n. 3, p. 731-754, 2016.

BARBOSA, F. V.; LICHTIG, I. Protocolo do perfil das habilidades de comunicação de crianças surdas. Revista Estudos da Linguagem, v. 22, n. 1, p. 95-118, 2014.

BRITO, A. M. W.; DESSEN, M. A. Crianças surdas e suas famílias: um panorama geral. Psicologia Reflexão e Crítica, v. 12, n. 2, p. 429-445, 1999.

CARNEIRO, B. G.; LUDWIG, C. R. Por outra epistemologia na educação de surdos. Revelli, v. 10, n. 4, p. 101-117, 2018.

CARNEIRO, B. G.; SOUZA, J. D. M.; COSTA, D. P.; LUDWIG, C. R. Um território surdo na Universidade Federal do Tocantins: o lugar como espaço vivido. In: CARNEIRO, Bruno Gonçalves; LEÃO, Renato Jefferson Bezerra; MIRANDA, Roselba Gomes de. Língua de Sinais, Identidades e Cultura Surda no Tocantins. Volume 1. North Charleston: Amazon Digital Serivces, 2019, p. 13-32. Disponível em https://www.researchgate.net/publication/332865266_Lingua_de_Sinais_Identidades_e_Cultura_Surda_no_Tocantins_-_Volume_I. Acesso em 11 de outubro de 2019.

COELHO, L. C. Experiência de vida na surdo cegueira. In: CARNEIRO, Bruno Gonçalves; LEÃO, Renato Jefferson Bezerra; MIRANDA, Roselba Gomes de. Língua de Sinais, Identidades e Cultura Surda no Tocantins. Volume 1. North Charleston: Amazon Digital Serivces, 2019, p. 01-12. Disponível em https://www.researchgate.net/publication/332865266_Lingua_de_Sinais_Identidades_e_Cultura_Surda_no_Tocantins_-_Volume_I. Acesso em 11 de outubro de 2019.

CRUZ-ALDRETE, M. Una aproximación al estúdio de la adquisición de la lengua de señas mexicana. Inventio, n. 26, marzo-junio, p. 23-30, 2016.

CRUZ-ALDRETE, M. La adquisición de una primera lengua en el niño sordo. In: CRUZ-ALDRETE, M. (Org). Habla del silencio: estúdios interdisciplinarios sobre la Lengua de Señas Mexicana y la comunidade Sorda. 1 ed. Ciudad de México: Bonilla Artigas Editores, 2017.

CRUZ-ALDRETE, M. Manos que anidan paciência. Revista de administración Pública, v. 53, n. 1, enero-abril, p. 177-190, 2018.

DALCIN, G. Um estranho no ninho: um estudo psicanalítico sobre a constituição da subjetividade do sujeito surdo. In: QUADROS, R. M. (Org). Estudos Surdos I. Petrópolis: Editora Arara Azul, 2006.

LODI, A. C.; LACERDA, C. B. F. Uma escola duas línguas. Letramento em língua portuguesa e língua de sinais nas etapas iniciais de escolarização. 1 ed. Porto Alegre: Editora Mediação, 2009.

MEIER, R. Modalidade e Aquisição da língua: estratégias e restrições na aprendizagem dos primeiros sinais. In: QUADROS, R. M.; VASCONCELLOS, M. L. B. (Org). Questões teóricas das pesquisas em línguas de sinais. TISLR 9. Petrópolis: Editora Arara Azul, 2008.

MANCINI, M. C., MEGALE, L., BRANDÃO, M. B., MELO A.P. P.; SAMPAIO, R. F. Efeito moderador do risco social em relação entre o risco biológico e desempenho funcional infantil. Revista Brasileira de Saúde Materno Infantil, v. 4, n. 1, p. 25-34, 2004.

MANCINI, M. C. Inventário de Avaliação Pediátrica de Incapacidade (PEDI). 1 ed. Belo Horizonte: Editora da UFMG, 2005.

MOURA, M. C. Surdez e linguagem. In: LACERDA, C. B. F; SANTOS, L. F. (Org). Tenho um aluno surdo, e agora? Introdução à libras e educação de surdos. 1 ed. São Carlos: EdUFSCAR, 2014.

QUADROS, R. M.; CRUZ, C. R. Língua de sinais. Instrumentos de avaliação. 1 ed. Porto Alegre: Editora Artmed, 2011.

QUADROS, R. M. Avaliação da língua de sinais em crianças surdas na escola. Letras de Hoje, v. 39, n. 3, p. 297-309, 2004.

SILVA, A. B. P.; ZANOLLI, M. L.; PEREIRA, M. C. C. Surdez: relato de mães frente ao diagnóstico. Estudos de Psicologia, v. 13, n. 1, p. 175-183, 2008.

Published

2020-12-24

How to Cite

CARNEIRO, B. G. Assessment of the language profile of deaf children in school. Revista Sinalizar, Goiânia, v. 5, 2020. DOI: 10.5216/rs.v5.62944. Disponível em: https://revistas.ufg.br/revsinal/article/view/62944. Acesso em: 16 jul. 2024.