Libras and accessibility for the deaf in higher learning

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5216/rs.v5.60287

Keywords:

Diversidade sociolinguística, Graduação, Libras, Inclusão, Surdez

Abstract

In the academic environment, accessibility happens when there is respect to physical and linguistic diversity. In the case of the deaf who belongs to a linguistic minority, accessibility to communication must be respected. In order to verify how the inclusion of deaf students happen in Higher Learning, we conducted a descriptive research, qualitative and quantitative in nature, in a Higher Learning Institution in the city of Caldas Novas, state of Goiás. The research happened through an interview conducted at the moment of the student’s ingress and at the end of the graduation of students graduated in Pedagogy, Environmental Engineering, and Biological Sciences. We concluded that the HLI researched offers mechanisms of communicational accessibility, however, there is still much to be done.

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Author Biography

Rosângela Lopes Borges, Associação dos Surdos de Goiânia (ASG), Goiânia, Goiás, Brasil.

Possui graduação em Letras (Port./Ing.) (UEG, 2006); Pós-Graduação em Educação Especial (APOGEU, 2010); Intérprete de LIBRAS (ASG, 2011); Especialização em Psicopedagogia Clínico e Institucional (UNINTER, 2017); Mestranda em Educação Profissional e Tecnológica (IFGoiano, 2017). Atualmente é professora da Faculdade de Caldas Novas, ministrando as disciplinas de LIBRAS, Leitura e Produção Textual, Comunicação Empresarial, Educação Especial, nos cursos de Pedagogia, Biologia e Administração e Ciências Contábeis. Nessa mesma Instituição, faz parte da Equipe Multidisciplinar do Núcleo de Atendimento Psicopedagógico Especializado - NAPE, além de ser professora do curso de Pós-graduação em Psicopedagogia Clínico Institucional.   http://lattes.cnpq.br/1656384813778203

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Published

2020-12-24

How to Cite

BORGES, R. L. Libras and accessibility for the deaf in higher learning. Revista Sinalizar, Goiânia, v. 5, 2020. DOI: 10.5216/rs.v5.60287. Disponível em: https://revistas.ufg.br/revsinal/article/view/60287. Acesso em: 16 jul. 2024.