Teacher or instructor? Reflection on the profession or the deaf educator

Authors

  • Daniele Silva Rocha Universidade Federal de São Carlos (UFSCar), São Carlos, São Paulo, Brasil
  • Lilian Cristine Ribeiro Nascimento Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP), Campinas, São Paulo, Brasil

DOI:

https://doi.org/10.5216/rs.v4.59944

Keywords:

Deaf teachers, Bilingual deaf education, Teaching practice

Abstract

The purpose of this paper is to present questions concerning the profession of the deaf educator, examining the legislation, especially regarding the employment relationship, because many deaf professionals, trained and qualified as teachers, are hired as instructors. To problematize the expression “Libras instructor”, attributed to deaf professionals who teach Libras, we have analyzed public tenders that bring in their text the expression “deaf instructor”. We defend the autonomy of the teacher in his pedagogical practices, anchored in a specific formation and we emphasize the need to differentiate the terms “Libras instructor” and “teacher”, to value the teaching work and, above all, to give visibility and space to the deaf teacher.

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Author Biography

Daniele Silva Rocha, Universidade Federal de São Carlos (UFSCar), São Carlos, São Paulo, Brasil

Graduada em Pedagogia com habilitação em Educação Especial pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (UNESP) - Campus Marília/SP e possui Pós-Graduação Lato Sensu - Modalidade de Aprimoramento e Especialização em Surdez: Desenvolvimento e Inclusão pela Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP). Doutoranda e mestra em Educação na linha de pesquisa de Psicologia Educacional pela Faculdade de Educação (FE) da Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP). Participou do Grupo de Estudo Surdo (GES) da Faculdade de Educação (FE) da Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) e Grupo de Estudos Discursivos em Língua de Sinais (GEDiLS) da Universidade Federal de São Carlos (UFSCar). Atuou como professora de Libras para crianças e adolescentes surdos entre 2014 e 2018 na Associação Terapêutica de Estimulação Auditiva e Linguagem (ATEAL). Atualmente é Professora Assistente I do Departamento de Ciências Humanas e Educação (DCHE) da Universidade Federal de São Carlos (UFSCar) - Campus Sorocaba/SP. Tem experiência na área de Educação, com ênfase em Educação, atuando principalmente nos seguintes temas: surdez, educação de surdos, políticas públicas, ensino superior, formação do docente surdo, educação bilíngue, práticas pedagógicas e linguísticas. 

Published

2019-11-27

How to Cite

ROCHA, D. S.; NASCIMENTO, L. C. R. Teacher or instructor? Reflection on the profession or the deaf educator. Revista Sinalizar, Goiânia, v. 4, 2019. DOI: 10.5216/rs.v4.59944. Disponível em: https://revistas.ufg.br/revsinal/article/view/59944. Acesso em: 22 dec. 2024.