The literacy of deaf learners in portuguese

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5216/rs.v3i2.55409

Keywords:

Brazilian Sign Language. Interactionism. Textual genres

Abstract

This article takes up some aspects of the rights that guarantee education for all, with attention focused on issues related to the education of the deaf and presents, briefly, some of the assumptions of the main approaches associated with linguistic currents that base the methods of language teaching, such as those of Vygotsky and Bakhtin. The purpose of this research is to bring reflections on the action of Portuguese Language teachers, both in identifying the potential of the students and in the perception of the characteristics of the deaf student, especially regarding the acquisition of Portuguese as a second language and the use of textual genres in the learner's literacy in a bilingual perspective.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Lígia de Souza Araújo Santana, SEDUCE/FACULDADE ARAGUAIA, Goiânia, Goiás

GRADUADA EM LETRAS (UEG-2002), PEDAGOGIA (FIC-2014) E  EM PSICOLOGIA (SESPA 2017),ESPECIALISTA EM INGLÊS (UEG-2004), DOCÊNCIA UNIVERSITÁRIA E PSICOPEDAGOCIA INSTITUCIONAL E CLÍNICA( FIAVEC-2015).  MESTRANDA NO PPGEEB CEPAE/UFG (2018). ATUA NA ÁREA DO ENSINO ESPECIAL. É PROFESSORA DA REDE ESTADUAL DE EDUCAÇÃO- SEDUCE E PROFESSORA DE LIBRAS NA FACULDADE ARAGUAIA.

References

BAKHTIN, M. M.; VOLOCHINOV, V. N.. Marxismo e Filosofia da Linguagem. São Paulo: Hucitec,1990.

BRAIT, B. Análise e teoria do Discurso, in Brait, B. (Org.). Bakhtin: outros conceitos-chave. São Paulo: Contexto, 2012.

BARROS, Mariângela Estelita. ELiS: sistema brasileiro de escrita das línguas de sinais. Porto Alegre: Penso, 2015.

CUNHA, D.A.C.. Bakhtin e a linguística atual: interlocuções, in BRAIT, B. (Org.). Bakhtin: dialogismo e construção de sentidos. Campinas: Editora da Unicamp, 2005.

Declaração de Salamanca. Sobre Princípios, Políticas e Práticas na Área das Necessidades Educativas Especiais, 1994. Disponível em: <http://portal.mec.gov.br/seesp/arquivos/pdf/salamanca.pdf> Acesso em: 03 nov. 2017.

GERALDI, João Wanderley. Linguagem e Ensino. Campinas: Mercado de Letras, 1999.

________. A aula como acontecimento. São Carlos: Pedro & João Editores, 2015. KARNOPP, L. B. Aquisição do parâmetro configuração de mão na Língua Brasileira de Sinais (LIBRAS): estudo sobre quatro crianças surdas, filhas de pais surdos. Porto Alegre, PUC: Dissertação de Mestrado, 1994.

KARWOSKI, A. M. et al (Orgs). Gêneros textuais: reflexões e ensino. São Paulo: Parábola, 2011. KLEIMAN, A. B.. Letramento e suas implicações para o Ensino de Língua Materna, In Signo. Santa Cruz do Sul, V.32 N.53 P.1-25, Dez 2007.

Revista Sinalizar, Goiânia, v. 3, n. 2, p. 25- 38, jul. / dez., 2018

ISSN: 2448-0797

LODI, Ana Claudia Balieiro, Letramento e Surdez: um olhar sobre as particularidades do contexto educacional, p.11-24, In: Letramento, bilinguismo e educação de surdos, LODI, A.; BALIEIRO C. et al (Orgs), Porto Alegre: Mediação, 2015.

MARCUSCHI, L. A. Gêneros textuais:configuração, dinamicidade e circulação, In:

KARWOSKI, A. M. et al (Orgs). Gêneros textuais: reflexões e ensino. São Paulo: Parábola, 2011.

_____________. Gêneros textuais, definição e funcionalidade. In: DIONÍSIO, A.; MACHADO, P. A. R.; BEZERRA, M. A. Gêneros textuais e Ensino. Rio de Janeiro: Lucerna, 2007, p.19-36.

QUADROS, Ronice Muller de. Inclusão de surdos, In: Ensaios pedagógicos: construindo escolas inclusivas. Brasília: MEC, SEESP, 2005. p.122-139. RICHARD, C. J.; RODGERS, S. T.. Approaches and Methods in language teaching. Cambridge University Press, 1986. SALLES, Heloísa Maria Moreira Lima et al. Ensino de Língua Portuguesa para surdos: caminhos para a prática pedagógica, v.1, Brasília: MEC, SEESP, 2004. SOARES, Magda, Alfabetização e Letramento: caminhos e descaminhos, in Universidade Estadual Paulista. UNESP. Pró- Reitoria de Graduação. Caderno de Formação: Formação de professores. Didática dos Conteúdos. São Paulo: Cultura Acadêmica, 2011. V.2 193p (curso de Pedagogia), p.96-100. Disponível também em: Revista pátio-Revista Pedagógica de 29 de fevereiro de 2004. Ed. Artmed. SOUZA, Iranilde dos Santos Rocha, Gêneros Textuais: uma proposta para o ensino de Língua Portuguesa para surdos, in Revista eletrônica da Faculdade José Augusto Vieira, Ano VI Nº 08 setembro 2013. Disponível em: http://www.fjav.com.br. Disponível também em: http: fjav. com.br/ revista/index.php.ISSN- 1983-1285

Published

2018-12-21

How to Cite

SANTANA, L. de S. A. The literacy of deaf learners in portuguese. Revista Sinalizar, Goiânia, v. 3, n. 2, p. 25–38, 2018. DOI: 10.5216/rs.v3i2.55409. Disponível em: https://revistas.ufg.br/revsinal/article/view/55409. Acesso em: 17 jul. 2024.