Human rights and education: the deaf in the school

Authors

  • Marcus Vinicius Alves Galvão Universidade Federal de Goiás (UFG). Faculdade de Medicina. Goiânia, Goiás. http://orcid.org/0000-0002-6972-6251
  • Christiane de Holanda Camilo Universidade Federal do Tocantins (UFT). Tocantins, Goiás.

DOI:

https://doi.org/10.5216/rs.v2i1.45943

Keywords:

Human Rights, Inclusion, Deaf.

Abstract

 

The education of the deaf is a hot topic and has been much explored in recent years, both in isolation and in the interdisciplinarity of areas such as education and human rights. This article aims to reveal, from the speech of professionals who deal directly with the deaf subject in the school environment, how the inclusion of this subject is occurring, with a view to inclusion for the promotion of Human Rights. Transversal research with qualitative design was done by conducting semi-structured interviews with managers and Libras interpreters of two public schools in the city of Goiânia. It is concluded that there are efforts by the legal, institutional and professional part for an effective inclusion of the deaf students, but these still present difficulties resulting in a faulty reception regarding human dignity. The results of this research show that the inclusion of the deaf student is happening only at social level and not at the cognitive level, which should not be, because to include is to provide conditions for the access, permanence and graduation of the school learner.

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Author Biographies

Marcus Vinicius Alves Galvão, Universidade Federal de Goiás (UFG). Faculdade de Medicina. Goiânia, Goiás.

Musicoterapeuta graduado pela Universidade Federal de Goiás (2013). Especialista em Direitos Humanos da Criança e do Adolescente pela mesma IES. Participou do programa de aperfeiçoamento profissional do Cetro de Reabilitação e Readaptação Drº Henrique Santillo - CRER (2016). Mestrando pelo Programa de Pós- Graduação em Ciências da Saúde da Faculdade de Medicina da UFG. Tradutor/Intérprete de Língua Brasileira de Sinais desde 2007. Integrante do Grupo de Estudos e pesquisa em Musicoterapia do CNPq

Christiane de Holanda Camilo, Universidade Federal do Tocantins (UFT). Tocantins, Goiás.

Professora das Faculdades de Direitos da Universidade Federal do Tocantins (UFT) e da Universidade Estadual do Tocantins, Doutoranda em Sociologia (UFG), Mestre em Direitos Humanos (UFG). Pesquisadora do Núcleo Interdisciplinar de Estudos e Pesquisas em Direitos Humanos (NDH / UFG), do Núcleo de Estudos sobre Criminalidade e Violência (NECRIVI/UFG) e. Membro do Grupo de Pesquisa Memória, Cidadania e Direitos Humanos - Linha de pesquisa: Direitos Econômicos, Sociais, Culturais e Justiça Ambiental (CAPES/CNPq).

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Published

2017-07-14

How to Cite

GALVÃO, M. V. A.; CAMILO, C. de H. Human rights and education: the deaf in the school. Revista Sinalizar, Goiânia, v. 2, n. 1, p. 35–50, 2017. DOI: 10.5216/rs.v2i1.45943. Disponível em: https://revistas.ufg.br/revsinal/article/view/45943. Acesso em: 3 jul. 2024.