Brazilian sign language: a reflection about the relationship between information asymmetry and welfare

Authors

  • Leydiane Ribeiro Duarte Universidade Federal de Goiás (UFG). Goiânia, Goiás.
  • Priscila Casari Universidade Federal de Goiás (UFG).Faculdade de Economia. Goiânia, Goiás.

DOI:

https://doi.org/10.5216/rs.v2i1.41802

Keywords:

Information asymmetry, Sign Language, Welfare.

Abstract

This article is about an experience report of conclusions drawn by a teacher working in a professional Sign Language course. We present a brief discussion on the term asymmetry of information relating it to the welfare concept. We also talk about creating laws that promote the Brazilian Sign Language (Libras) and point out the benefits that Libras students had while learning the new language. The classes were part of a project of the Department of Labor and took place at Delta College in the city of Goiania. Most of the researches done show the difficulties that permeate the communication of the deaf subject; in this report, however, the goal is to show that the lack of knowledge of the language is also detrimental to the listeners. The relevance of the work is justified by the need to create public policies that encourage the dissemination and expansion of the use of Sign Language in the country as a crucial factor in breaking down language barriers.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Leydiane Ribeiro Duarte, Universidade Federal de Goiás (UFG). Goiânia, Goiás.

Curso Superior em Letras Libras: UFG; Pós-Graduação em Educação Inclusiva: FABEC; Professora de Libras da SEE - DF

Priscila Casari, Universidade Federal de Goiás (UFG).Faculdade de Economia. Goiânia, Goiás.

Doutora em Economia Aplicada pela USP, professora adjunta da FACE – UFG. E-mail: pricasari@ufg.br

References

BRASIL. Decreto nº 5.626 de 22 de dezembro de 2005. Regulamenta a Lei 10.436 que dispõe sobre a Língua Brasileira de Sinais e o Art. 18 da Lei nº 10.098 de 19 de dezembro de 2000. Disponível em: <http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2004-

/2005/decreto/d5626.htm>. Acesso em 28 de maio de 2014.

BRASIL. Lei nº 10.436 de 24 de abril de 2002. Dispõe sobre a Língua Brasileira de Sinais –Libras e dá outras providências. Disponível em:<http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/2002/l10436.htm>. Acesso em: 09 de maio de 2014.

DIZEU, Liliane Correa Toscano de Brito; CAPORALI, Sueli Aparecida. “A língua de sinais constituindo o surdo como sujeito”. Educação e Sociedade, Campinas, v. 26, n. 91, p. 583-597, Maio/Ago. 2005.

MACEDO, Lino. Benefícios da aprendizagem da Língua de Sinais para todos. 2013. Disponível em: <http://diversa.org.br/artigos/artigos.php?id=600&/beneficios_da_aprendizagem_da_lingua_de_sinais_para_todos>. Acesso em: 2 abr. 2014.

PINDYCK, Robert S.; RUBINFELD, Daniel L. Microeconomia. 8. ed. São Paulo: Pearson Education, 2013.

SOUZA JÚNIOR, Marcos Antônio. Libras promove a inclusão. 2007. Disponível em: <http://www.medicina.ufmg.br/noticias/?p=331>. Acesso em: 2 abr. 2014.

STIGLITZ, Joseph E. Economics of the Public Sector. 3. ed. New York: Norton, 1999.

VARIAN, Hal R. Microeconomia: uma abordagem moderna. 8. ed. Rio de Janeiro: Campus, 2012.

Published

2017-07-14

How to Cite

DUARTE, L. R.; CASARI, P. Brazilian sign language: a reflection about the relationship between information asymmetry and welfare. Revista Sinalizar, Goiânia, v. 2, n. 1, p. 88–95, 2017. DOI: 10.5216/rs.v2i1.41802. Disponível em: https://revistas.ufg.br/revsinal/article/view/41802. Acesso em: 3 jul. 2024.