Architectural Concept

Teaching and Didactic-Pedagogical Strategies in the Architectural Workshop

Authors

DOI:

https://doi.org/10.54686/revjat.v3i.72001

Keywords:

Architectural Concept. Architectural workshop. Tectonics

Abstract

Considering the issues of Teaching Architecture in Brazil and the National Curricular Guidelines established by the MEC, the text tries to present didactic-pedagogical strategies for the teaching of Architecture Project, defining as a basis the terminology defined in the technical standard and used by the class entity, with the aim of bringing academic teaching closer to the professional reality, but differentiating teaching from professional activity. The didactic-pedagogical strategies are supported by the design and graphic structures that are based on the Architecture itself, seeking to reveal the criteria and solutions of other projects, which can be applied in new realities through the notion of Project Material. The text also tries to avoid the separation of the teaching activity of the Architecture Project from its reality when they start to use methods of experimentation, reflection and research that move the project away from its objective which is through the techniques of engineering and architecture to objectify a new building.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

alexandre dos santos, Universidade Federal de Santa Catarina

Possui Doutorado em Projetos Arquitetônicos pela ETSAB/UPC na Espanha, na linha de investigação L1: A forma moderna, o qual foi reconhecido pelo programa Propar da Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS). Obteve o título de Suficiência Investigadora Europeia por aprovação em tribunal pela ETSAB/UPC (2008), tendo experiência na área de projeto de arquitetura, computação gráfica e design. Especialista em Projeto Arquitetônico e a Cidade pela Univali em 2005. Atualmente é professor substituto do curso de Arquitetura e Urbanismo da Universidade Federal de Santa Catarina em Florianópolis. É colaborador externo na linha de investigação do Grupo FORM+ sobre Fotografia de Arquitetura Moderna na ETSAB-UPC-Barcelona Tech. Faz parte do Clube de Arquitetura Internacional Iform ? Forma Moderna Internacional, vinculado ao programa UPC-Alumni. Também é colaborador no Comitê Executivo 2022-2023 do Docomomo Brasil. 

References

MAHFUZ, Edson. O ateliê de projeto como mini-escola. Arquitextos, São Paulo, ano

, n. 115.00, Vitruvius, dez. 2009. Disponível em <https://vitruvius.com.br/revistas/

read/arquitextos/10.115/1>. Acesso em: 22 de fev. 2222.

ALMEIDA FILHO, O. Tabelas de Honorários de Serviços de Arquitetura e Urbanismo do Brasil- Módulo I- Remuneração de Projeto Arquitetônico de Edificações. 1a.. ed. Fortaleza- CE: Expressão Gráfica e Editora, 2014. v. 1. 79p .

PIÑON, Hélio. Materiales de Proyecto. Barcelona: ETSAB UPC, 2004.

PIÑON, Hélio. Teorias del Proyecto. Barcelona: Edicions UPC, 2006.

ROVIRA, Teresa et al. El Proyecto Moderno: Pautas de Investigación. Barcelona: Edicions Upc, 2007.

SANTOS, Alexandre dos. Pedro Paulo de Melo Saraiva: la constancia de la modernidad. 2015. 289 f. Tese (Doutorado) - Curso de Escola Técnica de Arquitetura de Barcelona, Departamento de Projetos Arquitetônicos, Universidade Politécnica de Catalunha, Barcelona, 2015.

card

Published

2021-12-31

How to Cite

DOS SANTOS, alexandre. Architectural Concept: Teaching and Didactic-Pedagogical Strategies in the Architectural Workshop. Jatobá Journal, Goiânia, v. 3, 2021. DOI: 10.54686/revjat.v3i.72001. Disponível em: https://revistas.ufg.br/revjat/article/view/72001. Acesso em: 17 jul. 2024.

Issue

Section

Artigos livres