E niha wawate rówaihu’u dza’ra: watsu’u da atsimiwai’u nã we i’mãdö’ödzém nã ahã we rómnhõré mõnõ ré hã aldeia Sangradouro ’remhã

Xavante pedagogy as an epistemic basis: an experience report as a student at the indigenous school in the village of Sangradouro (Mato Grosso, Brazil)

Authors

  • Antonio Luiz Wa’awẽ Xavante Universidade Federal de Goiás (UFG), Goiânia, Goiás, Brazil, waawexavante@gmail.com

DOI:

https://doi.org/10.5216/racs.v8.73060

Keywords:

Xavante pedagogy, experience report, São José Sangradouro State Indigenous School

Abstract

The aim of this article is to present the introductory results of a study I am carrying out on Xavante pedagogy, as an epistemic basis for caring, guiding and advising, which is important for planning language teaching at school. This approach is supported by the National Education Guidelines and Bases Law, created in December 1996, which contains two chapters (78 and 79) on bilingual and intercultural education for indigenous people. In order to address this issue, I will present a brief account of my experiences as a student at the São José Sangradouro State Indigenous School, located in the village of Sangradouro, in an Indigenous Land of the Xavante people.

Ãhã itsihödö te tihöiba te i’mãnhãrĩ A’uwẽ te rówaihu’u nã hã, e niha te rówaihu tihöiba, ipibu nã wamhã, duré datsimã rówaihu’u nã wamhã, imõrĩ’rata uptabi te ’re höimãnã wamrémé nã rówatsu’u rómnhõrédzéb u hã. Ãhã te ’re höimãnã róti ’rudzahi iwatóbró hawi rómnhõré te hã a’amõ duré wahu (1996), duré mãparané itsihötö wa’õnõ te tihöiba (78 e 79) höimãnã da hã wate ãmã rómnhõrédza’ra mõnõ da waradzu mrémé nã duré a’uwẽ mrémé nã duré wahöimãnãdzém nã wamhã. Ãhã ta ite ró’mãdö, wadza ãmã rówatsu’u we ihöimãnã ré hã wahã rómnhõré’wai ré hã Escola Estadual Indígena São José Sangradouro, daró Tsõ’rehipãrĩ (Sangradouro) ãmãhã.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BRASIL. Constituição da República Federativa do Brasil de 1988. Brasília: Presidência da República, 1988.

BRASIL. Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Brasília: Presidência da República, 1996.

HERBETTA, Alexandre. Considerações sobre processos colaborativos de coteorização: diálogos entre o projeto Milpas Educativas e o Núcleo Takinahãkỹ de Formação Superior Indígena. Articulando e Construindo Saberes, v. 1, n. 4, e59238. doi: 10.5216/racs.v4i0.59238

LARIWANA, Leandro Karajá. Concepção de bilinguismo e interculturalidade nas práticas pedagógicas de estágio do curso de Licenciatura Intercultural de Formação de Professores Indígenas da UFG. In: PIMENTEL DA SILVA, Maria do Socorro; BORGES, Mônica Veloso (orgs.). Práticas pedagógicas de docentes indígenas. Goiânia: Gráfica da UFG, 2015.

PIMENTEL DA SILVA, Maria do Socorro. A pedagogia da retomada: decolonização de saberes. Revista Articulando e Construindo Saberes, v. 1, n. 2, p. 203–215, 2007. doi: 10.5216/racs.v2i1.49013

XERENTE, Silvino Sirnãwẽ. Akwẽkrãwaihku nãhã rowaskuze. Revista Articulando e Construindo Saberes, v. 2, n. 1, p. 18–26, 2017. doi: 10.5216/racs.v2i1.48993

Published

2025-02-25 — Updated on 2025-02-26

Versions

How to Cite

XAVANTE, Antonio Luiz Wa’awẽ. E niha wawate rówaihu’u dza’ra: watsu’u da atsimiwai’u nã we i’mãdö’ödzém nã ahã we rómnhõré mõnõ ré hã aldeia Sangradouro ’remhã: Xavante pedagogy as an epistemic basis: an experience report as a student at the indigenous school in the village of Sangradouro (Mato Grosso, Brazil). Articulando e Construindo Saberes, Goiânia, v. 8, n. 1, p. e73060, 2025. DOI: 10.5216/racs.v8.73060. Disponível em: https://revistas.ufg.br/racs/article/view/73060. Acesso em: 5 dec. 2025.