TO READ THE PROJECT UNDER AN ETHICS PERSPECTIVE
DOI:
https://doi.org/10.5216/phi.v13i2.8442Keywords:
pleasure-pain, helplessness, Nebenmensch, desire.Abstract
This article discusses some considerations to guide the reading of the Project for a psychology from an ethical perspective. The starting point is Lacan's interpretation in The Seminar, book VII, The Ethics of Psychoanalysis, where he structures his analysis on the opposition between the principles of pleasure and reality and on the understanding of das Ding. Unlike the Lacanian reading, centered on the concept of desire, we firstly emphasize the relevance of the notions of pleasure and displeasure as fundamental. Secondly, we argue that in the Project, Freud sets as the foundations of morality, beyond the couple's displeasure-pleasure, the experiences of helplessness and debt before the next-helper and not the object of incestuous desire, or the object merely formal, as suggested by Lacan.Downloads
Download data is not yet available.
Downloads
Published
2010-02-27
How to Cite
IBERTIS, C. TO READ THE PROJECT UNDER AN ETHICS PERSPECTIVE. Philósophos a journal of philosophy, Goiânia, v. 13, n. 2, p. 21–41, 2010. DOI: 10.5216/phi.v13i2.8442. Disponível em: https://revistas.ufg.br/philosophos/article/view/8442. Acesso em: 22 nov. 2024.
Issue
Section
Artigos Originais
License
1. Proposta de Política para Periódicos de Acesso Livre
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
- Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, sendo o trabalho simultaneamente licenciado sob a Creative Commons Attribution License o que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria do trabalho e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).