Descartes: a dúvida e suas dívidas
DOI:
https://doi.org/10.5216/phi.v28i1.76066Keywords:
Santo Agostinho, Teresa D’Ávila, Descartes.Abstract
This article discusses important passages in the work of St. Augustine and argues that many are the anticipations of theses commonly attributed to Descartes. Among them is a clear anticipation of the famous formula "I think, therefore I am" in the work of the Bishop of Hippo, as well as other important theses distributed throughout his work. In the second part, the text ends with another practically unknown fact: the meditative style employed by Descartes had also been anticipated by an author whose work was widely known in mid-16th and 17th century Europe. We are referring to the nun Teresa of Avila, who was canonized when the young Descartes was studying with the Jesuits at La Flèche. This raises the need to rethink the academic historiography that most of us were subjected to when we started our philosophical studies without having been exposed to the real sources of the central theses that we find in many classic works of philosophical thought.
Downloads
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Philósophos a journal of philosophy
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
1. Proposta de Política para Periódicos de Acesso Livre
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
- Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, sendo o trabalho simultaneamente licenciado sob a Creative Commons Attribution License o que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria do trabalho e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).