The Sublime in the Critique of The Practial Reason
DOI:
https://doi.org/10.5216/phi.v25i2.64654Abstract
The paper aims to propose a reading of the theory of sublimity in the Critique of practical reason, based on the analysis of passages in which, in particular at the conclusion of the work and in the third chapter of the Analytic of pure practical reason, Kant offers textual support to highlight a certain theoretical distance from the aesthetical conception of the sublime, later presented in the Critique of judgment, notably in the general formulation of §23. So, with a background perspective contrasting with interpretations that bring the second and third Critiques closer, with regard to the sublime, we suggest that in these two works there are variations about both the dynamics involved in the sublime and its object of reference, as well as about the characterization of the feelings of admiration and respect through which, according to Kant, the sublime expresses itself.
Keywords: Kant; sublime; respect; admiration.
Downloads
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Philósophos a journal of philosophy
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
1. Proposta de Política para Periódicos de Acesso Livre
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
- Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, sendo o trabalho simultaneamente licenciado sob a Creative Commons Attribution License o que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria do trabalho e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).