<em>EPISTÉME</em> AND <em>GNÔSIS</em>, SCIENCE AND WISDOM: ABOUT THE DISTINCTION BETWEEN KNOWLEDGE AND UNDERSTANDING AT THE THOUGHT OF THE YOUNG NIETZSCHE
DOI:
https://doi.org/10.5216/phi.v16i2.15257Keywords:
science, understanding, knowledge, wisdom.Abstract
Since a reading of young Nietzsche’s criticism of the desire of knowledge that guides modernity – particularly regarding to the distinctions he operated between: a) two postures facing reality: the theoretical optimism and the tragic pessimism; and b) two types of man: the theoretical and the artist ones; and c) two kinds of philosophy and philosophers: the one of the desperate knowledge and the other, of the tragic knowledge – we aim to defend, as an access-key to nietzschean’s thought from the period of The Birth of Tragedy, the presence of a larger, gnosiological distinction between two forms of access to real: via knowledge [Erkenntni?] and via understanding [Verständnis] – ???????? [epistéme] and ?????? [gnôsis] –, leading respectively to the targets of science and wisdom.Downloads
Download data is not yet available.
Downloads
Published
2011-12-30
How to Cite
COSTA, G. B. do N. <em>EPISTÉME</em> AND <em>GNÔSIS</em>, SCIENCE AND WISDOM: ABOUT THE DISTINCTION BETWEEN KNOWLEDGE AND UNDERSTANDING AT THE THOUGHT OF THE YOUNG NIETZSCHE. Philósophos a journal of philosophy, Goiânia, v. 16, n. 2, p. DOI: 10.5216/phi.v16i2.15257, 2011. DOI: 10.5216/phi.v16i2.15257. Disponível em: https://revistas.ufg.br/philosophos/article/view/15257. Acesso em: 21 nov. 2024.
Issue
Section
Artigos Originais
License
1. Proposta de Política para Periódicos de Acesso Livre
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
- Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, sendo o trabalho simultaneamente licenciado sob a Creative Commons Attribution License o que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria do trabalho e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).