MODELS AND THE DYNAMICS OF THEORIES
DOI:
https://doi.org/10.5216/phi.v9i2.3043Resumo
Abstract: This paper gives a historical overview of the ways various trends in the philosophy of science dealt with models and their relationship with the topics of heuristics and theoretical dynamics. First of all, N. Campbell’s account of analogies as components of scientific theories is presented. Next, the notion of ‘model’ in the reconstruction of the structure of scientific theories proposed by logical empiricists is examined. This overview finishes with M. Hesse’s attempts to develop Campbell’s early ideas in terms of an analogical inference. The final part of the paper points to contemporary developments on these issues which adopt a cognitivist perspective. It is indicated how discussions in the cognitive sciences might help to flesh out some of the insights philosophers of science had concerning the role models and analogies play in actual scientific theorizing. Key words: models, analogical reasoning, metaphors in science, the structure of scientific theories, theoretical dynamics, heuristics, scientific discovery.Downloads
Não há dados estatísticos.
Downloads
Publicado
24-12-2007
Como Citar
ABRANTES, P. MODELS AND THE DYNAMICS OF THEORIES. Philósophos - Revista de Filosofia, Goiânia, v. 9, n. 2, 2007. DOI: 10.5216/phi.v9i2.3043. Disponível em: https://revistas.ufg.br/philosophos/article/view/3043. Acesso em: 19 nov. 2024.
Edição
Seção
Artigos Originais
Licença
1. Proposta de Política para Periódicos de Acesso Livre
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
- Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, sendo o trabalho simultaneamente licenciado sob a Creative Commons Attribution License o que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria do trabalho e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).