Um Método para o Diagnóstico das Habilidades Gerenciais de Egressos em Engenharia como Subsídio ao Arefeiçoamento de Projetos Pedagógicos no Escopo da Gestão: Um Estudo de Caso
Résumé
O presente trabalho apresenta uma proposta de diagnóstico da maturidade em gestão (presente e requerida) para o exercício das funções de direção, supervisão e gerência típicas de empresas de engenharia a partir da avaliação das habilidades gerenciais técnicas, pessoais e administrativas dos profissionais e da identificação do grau de estimulo e de produtividade presentes nos ambientes de trabalho específicas das empresas. Esta proposta de diagnóstico pretende gerar informação orientadora ao aperfeiçoamento dos projetos pedagógicos dos cursos de engenharia, especificamente quanto à formação do engenheiro para gestão em sua área de atuação. A definição (i) das habilidades dos gerentes, (ii) das ações que caracterizam estas habilidades e (iii) quais e o quanto destas ações são necessárias e imprescindível para motivar ou otimizar uma equipe, dado um certo ambiente de trabalho, e estabelece parâmetros e, em consequência, uma “estimação paramétrica” das ações que determinam o grau das habilidades gerenciais técnicas, pessoais e administrativas. Logo podemos estabelecer as ações pedagógicas específicas que desenvolvam as habilidades individuais de cada aluno rumo ao sucesso da gestão em engenharia.
Références
ANDRADE, D. F.; TAVARES, H. R.; VALLE, R. C. Teoria da Resposta ao Item: Conceitos e Aplicações. Anais do SINAPE, Caxambu – 24 a 28/07/2000. ABE-Associação Brasileira de Estatística.
BAKER, F. B. The Basics of Item Response Theory. Second Edition. ERIC Clearinghouse on Assessment and Evaluation, 2001.
BOCK, R. D.; AITKIN, M. Marginal maximum likelihood estimation of item parameters: An application of a EM algorithm. Psychometrika
CORDERO R, FARRIS G. F. and DITOMASO NANCY: Supervisors in R&D Laboratories: Using Technical, People, and Administrative Skills Effectively. Ieee Transactions on Engineering Management, Vol. 51, No. 1, February 2004
DAMANDO, F. S.; GUEDES, L. G. R. Ferramenta Computacional de Apoio Pedagógico Baseada em Testes Adaptativos Informatizados e Teoria de Resposta ao Item. 2o. Seminário Nacional ABED de Educação a Distância, 2004.
RIBEIRO, L. G. Managerial Maturity at R&D Laboratories. In: Proc. of the IEEE International Engineering Management Conference - IEMC 2006. Piscatway: IEEE Pres, 2006.
SACHS, R. T. Como Avaliar o Desempenho e a Produtividade. Rio de Janeiro, Ed Campus, 1995
CORDEIRO, A. M., Análise e Gestão de Oportunidades Tecnológicas Hodiernas, Relatório de Iniciação Científica – BIC, PUC Goiás, 2014.
Téléchargements
Publié-e
Numéro
Rubrique
Licence
Copyright
The author is responsible for the following statements by submitting an article electronically in the International Journal of Alive Engineering Education (IJAEEdu):
a) States that the document in question was reviewed by an expert in English language and it is an original work and it holds the prerogative to grant the rights contained in this license. It also states that the document does not infringe, as far as it is possible to know the rights of any other person or entity.
b) If the document in question contains material which does not hold the copyright, the author states have obtained the copyright holder’s permission to grant the Universidade Federal de Goiás (UFG) the rights required by this license, and that such material whose rights are third is clearly identified and acknowledged within the text or content of the document.
c) States that the study was conducted in accordance with the ethical standards of all applicable institutional, local, national and international guidelines.
d) It also states that any person appointed as author or co-author of the document is aware of it and agrees to be so appointed.
Authorization Form
As responsible for the submission of the document, I authorize the School of Electrical, Mechanical and Computer Engineering of the Federal University of Goiás to provide the paper free of charge, through the Electronic System for Publishing Magazines UFG (SEER / UFG) or in printed form, without compensation of copyright, in accordance with Law No. 9610/98. Is allowed, reading, printing and / or download, as a promotion of the Brazilian scientific production. Any use of the work not authorized under this license or the copyright law is prohibited.