Metodologias Ativas e Experiências em Disciplinas Relacionadas a Área de Segurança do Trabalho

Authors

  • Eric Gabriel Oliveira Rodrigues Universidade Potiguar Universidade Federal do Rio Grande do Norte
  • Cláudia Patrícia Torres Cruz Escola de Engenharia e Tecnologia da Informação, Universidade Potiguar, Brasil. Doutora em física pela UFRN (2012). É Mestre em Física pela UFRN (2007), possui graduação em Física Bacharelado pela UFRN (2004) e em Física Licenciatura pela UFRN (2006). Tem experiência na área de Física, com ênfase em Física da Matéria Condensada, atuando principalmente nos seguintes temas: Ensino de Física, Redes Complexas, Modelagem de Sistemas Biológicos, Biofísica da Acupuntura e Cerâmicas Vermelhas. Atualmente pesquisa em aplicações da Física na área biológica, com ênfase nas áreas de Ecologia Teórica e assuntos variados envolvendo bioestatística. Atua no ensino e pesquisa na Escola de Engenharias e Ciências Exatas da Universidade Potiguar - Laureate International Universities.
  • Ariana Mahara Fernandes Nery Escola de Engenharia e Tecnologia da Informação, Universidade Potiguar, Brasil.
  • Jemima Tabita Ferreira de Sousa Escola de Engenharia e Tecnologia da Informação, Universidade Potiguar, Brasil.
  • Vanessa Milena Mendes dos Santos

DOI:

https://doi.org/10.5216/ijaeedu.v4i1.47240

Keywords:

learning, active methodology, TBL, PBL, case study

Abstract

The Team-based Learning (TBL) and Problem-based Learning (PBL) are active teaching methodologies that have been applied in several disciplines and provide students with the possibility of experiencing a daily professional experience, the development of ability to work as a team and the generation of solutions to the problems presented. This article aims to present the use, results and benefits of these methodologies that were applied to students of the Civil Engineering course of Potiguar University. For TBL and PBL, the Peer Instruction (PI) methodologies were used with the "Plickers" application to read QR codes delivered to each student. It is also presented and discussed the application of a Case Study, which is a Teaching Strategy that also makes teaching-learning more active and for which a technical visit was carried out at a construction site located in Natal / RN, in order to To verify compliance with the Regulatory Rules. These applications were quite effective, since, through a survey, the students evaluated them with a high degree of satisfaction. 

References

L.K. Michaelsen. “Getting Started with Team Based Learning.” In: Michaelsen LK, Knight A B, Fink L D, editors. Team-Based Learning: A Transformative Use of Small Groups. Praeger, 2002.

H. G. Schmidt. “Foundations of problem-based learning: some explanatory notes.” Med. Educ., submetido para publicação.

A.W. Burguess, D.M. McGregor, C.M. Mellis, “Applying established Guidelines to team-based learning programs in medical schools: A systematic review”, Revista Academic Medicine, no. 4, pp.1-11, 2014.

C. H. Crouch e E. Mazur. “Peer Instruction: Ten years of experience and results”. American Journal of Physics, no. 69, pp.970–977, 2001.

C. H. Crouch, J. Watkins, A. P. Fagen, E. Mazur. “Peer Instruction: Engaging students one-on-one, all at once”. Research-based Reform of University Physics, submetido para publicação.

N. Lasry. “Clickers or Flashcards: Is There Really a Difference?” American Journal of Physics, no. 46, pp. 242-244, 2008.

Chizzotti, Antonio, Pesquisa em Ciências Humanas e Sociais, 2a ed, São Paulo: Cortez, 1995.

R. K. Yin. Estudo de Caso: Planejamento e Métodos. Porto Alegre, RS: Bookman, 2015.

M. Ludke, A. Meda. “Pesquisa em educação: abordagens qualitativas.” São Paulo, SP: EPU: 1986.

W.J. Goode, P.K. Hatt. “Métodos em pesquisa social.” São Paulo, SP: Companhia Editora Nacional: 1979.

T. Borges, G. Alencar, Metodologias ativas na promoção da formação crítica do estudante: o uso das metodologias ativas como recurso didático na formação crítica do estudante do ensino superior. Cairu em Revista, no. 4, pp. 119-143, 2014.

Downloads

Published

2017-11-27