A Inserção de BIM no curso de graduação em Engenharia Civil
Resumen
Neste artigo é abordada a investigação sobre as condições atuais da formação universitária do aluno em Engenharia Civil no que diz respeito à capacitação no uso da plataforma BIM (Building Information Modelling) no cenário nacional. Por meio de pesquisa bibliográfica e avaliação de questionários respondidos por professores de universidades brasileiras, esta pesquisa teve como objetivo principal levantar as estratégias pedagógicas para a abordagem da plataforma BIM no ensino de graduação da Engenharia Civil, considerando a Resolução CES/CNE 11 (MEC, 2002). Os resultados apontam como estratégia a inserção do BIM nos três núcleos da formação do currículo do curso, sendo cada abordagem compatível com o nível de formação do aluno e as suas necessidades de capacitação. Por fim, este trabalho, junto aos demais analisados na revisão bibliográfica, apoia o ensino de BIM como um tema essencial para formação do profissional em Engenharia Civil.
Palavras-Chave: BIM, Ensino na Graduação, Engenharia Civil.
Citas
ANDRADE, Max Lira Veras Xavier de. Projeto performativo na prática arquitetônica recente: estrutura Conceitual. Campinas, SP: [s.n.], 2012. Tese de Doutorado - Universidade Estadual de Campinas, Faculdade de Engenharia Civil, Arquitetura e Urbanismo.
BARISON, M. B.; SANTOS, E. T. Tendências Atuais para o Ensino de BIM. V TIC – Encontro de Tecnologia de Informação e Comunicação na Construção. Salvador, 2011.
CEROVSEK, Tomo. A review and outlook for a ‘Building Information Model’ (BIM): A multi-standpoint framework for technological development. Advanced Engineering Informatics 25 (2011) 224–244
COELHO, Sérgio Salles; NOVAES, Celso Carlos, Modelagem de Informações para Construção (BIM) e ambientes colaborativos para gestão de projetos na construção civil. (2008) Disponível em: ? Acesso em maio 2013.
EASTMAN, Chuck et. al. (2011) BIM Handbook: A Guide to Building Information Modeling for Owners, Managers, Designers, Engineers and Contractors, John Wiley & Sons Inc., New Jersey, 2nd edition.
HABITARE. Inovação, Gestão da Qualidade & Produtividade e Disseminação do Conhecimento na Construção Habitacional - Vol. 2. 2003a. Acesso em: 20 Out 2008. Disponível em: http://www.habitare.org.br/publicacao_coletanea2.aspx
______. Normalização e Certificação na Construção Habitacional - Vol.3. 2003b. Acesso em: 20 Out 2008. Disponível em: http://www.habitare.org.br/publicacao_coletanea3.aspx
HOLLAND, R.; MESSNER, J.; PARFITT, K.; POERSCHKE, U.; PIHLAK, M.; SOLNOSKY, R. Integrated Design Courses Using BIM as the Technology Platform. Disponível em: <http://php.scripts.psu.edu/users/r/l/rls5008/CV/Linked%20Papers/Holland%20et%20al%202010%20Integrated%20Design%20Courses%20Using%20BIM%20as%20the%20Technology%20Platform.pdf> Acesso em: 10 mai. 2014.
JERNIGAN, F. Big BIM little BIM: the practical approach to Building Information Modeling integrated practice done the right way! Salisbury: 4 Site Press, 2007. 323 p.
KENSEK, K. M. Advancing BIM in Academia: Explorations in Curricular Integration. Computational Design Methods and Technologies: Applications in CAD, CAM and CAE Education. IGI Global, 2012.
LEE, Seung-Il et. al. Ef?ciency analysis of Set-based Design with structural building information modeling (S-BIM) on high-rise building structures. Automation in Construction 23 (2012) 20–32
MEC – Ministério da Educação. Resolução CNE/CES nº 11, de 11 de março de 2002 » Institui Diretrizes Curriculares Nacionais do Curso de Graduação em Engenharia. Brasilia, 2002.
MONTEIRO, Ari. Projeto para produção de vedações verticais em alvenaria em uma ferramenta CAD-BIM. 2011. Dissertação (Mestrado). Escola Politécnica da Universidade de São Paulo. Departamento de Engenharia de Construção Civil.
PORWAL, Atul, HEWAGE, Kasun N. Building Information Modeling (BIM) partnering framework for public construction projects. Automation in Construction 31 (2013) 204–214
ROMCY, N. M. S.; CARDOSO, D. R.; MIRANDA, N. M. BIM e Ensino: Experiência Acadêmica Realizada na Universidade Federal do Ceará. VI TIC – Encontro de Tecnologia de Informação e Comunicação na Construção. Campinas, 2013.
RUSCHEL, R. C.; ANDRADE, M. L. V. X.; SALES, A. A.; MORAIS, M. O Ensino de BIM: Exemplos de Implantação em Cursos de Engenharia de Arquitetura. V TIC – Encontro de Tecnologia de Informação e Comunicação na Construção. Salvador, 2011.
SABINO, W. CAD-BIM-GIS: Integração de Soluções. 2008. Acesso em: 20 Out 2008. Disponível em: http://pasta.ebah.com.br/download/cad-bim-gis-integracao-de-solucoes-wolmar-sabino-ppt-7866
SABONGI, F. J. The Integration of BIM in the Undergraduate Curriculum: an analysis of undergraduate courses. In: 45th Annual Conference of Associated Schools of Construction, 2009. Disponível em: <http://ascpro0.ascweb.org/archives/cd/2009/paper/CEUE90002009.pdf> Acesso em: 28 mai. 2014.
SACKS, Rafael et. al. Requirements for building information modeling based lean production management systems for construction.Automation in Construction 19 (2010) 641–655
SANTOS, Eduardo Toledo; BARISON, Maria Bernardete. Bim e universidades. Revista Construção e Mercado. Disponível em: <http://revista.construcaomercado.com.br/negocios-incorporacao-construcao/115/o-desafio-para-as-universidades-formacao-de-recursos-humanos-208417-1.asp> Acesso em maio 2013.
SMITH, D. K. e TARDIF, M. (2009) Building Information Modeling: A Strategic Implementation Guide for Architects, Engineers, Constructors, and Real Estate Asset Managers, John Wiley & Sons Inc., New Jersey.
SUCCAR, Bilal. Building information modelling framework: A research and delivery foundation for industry stakeholders. Automation in Construction 18 (2009) 357–375
TOBIN, J. Building Information Modeling for tertiary construction education in Hong Kong. Journal of Information Technology in Construction. Sept. 2011. Disponível em: <http://www.itcon.org/cgi-bin/works/Show?2011_27> Acesso em: 10 mai. 2014.
ZHANG, Sijie et. al. Building Information Modeling (BIM) and Safety: Automatic Safety Checking of Construction Models and Schedules. Automation in Construction 29 (2013) 183–195
Descargas
Publicado
Número
Sección
Licencia
Copyright
The author is responsible for the following statements by submitting an article electronically in the International Journal of Alive Engineering Education (IJAEEdu):
a) States that the document in question was reviewed by an expert in English language and it is an original work and it holds the prerogative to grant the rights contained in this license. It also states that the document does not infringe, as far as it is possible to know the rights of any other person or entity.
b) If the document in question contains material which does not hold the copyright, the author states have obtained the copyright holder’s permission to grant the Universidade Federal de Goiás (UFG) the rights required by this license, and that such material whose rights are third is clearly identified and acknowledged within the text or content of the document.
c) States that the study was conducted in accordance with the ethical standards of all applicable institutional, local, national and international guidelines.
d) It also states that any person appointed as author or co-author of the document is aware of it and agrees to be so appointed.
Authorization Form
As responsible for the submission of the document, I authorize the School of Electrical, Mechanical and Computer Engineering of the Federal University of Goiás to provide the paper free of charge, through the Electronic System for Publishing Magazines UFG (SEER / UFG) or in printed form, without compensation of copyright, in accordance with Law No. 9610/98. Is allowed, reading, printing and / or download, as a promotion of the Brazilian scientific production. Any use of the work not authorized under this license or the copyright law is prohibited.