Fundamentos De Matemática: Uma Análise Das Dificuldades Apresentadas Pelos Ingressantes Nos Cursos De Engenharia Da Universidade Federal do Pará Em 2014
Abstract
A taxa de evasão nos cursos de engenharia é um problema enfrentado por muitas universidades do país. Esse problema está relacionado às dificuldades em matemática elementar que os alunos trazem do ensino médio. Essas dificuldades se refletem nas primeiras avalições de Cálculo ocasionando reprovação, desânimo e evasão. Em meio a essa realidade, o artigo busca fazer um mapeamento das dificuldades em matemática elementar de um ingressante em engenharia, para que, conhecendo as áreas de maior dificuldade dos discentes, se possa tomar alguma medida preventiva que evite o abandono do curso. Para isso, utilizou-se como metodologia a aplicação de uma prova discursiva de 8 questões, abordando diversos assuntos do ensino médio. Nas correções dessas provas, verificou-se que as maiores dificuldades estavam nas questões 2, 3 e 4, as quais abordavam assuntos relacionados a operações com frações, simplificações de expressões algébricas, radiciação, logaritmos e racionalização. Já nas questões 7 e 8, onde eram abordados os assuntos trigonometria e geometria analítica, houve menos dificuldades.
References
CHICK, H. L; BAKER, M. K.. Investigating Teacher’s Responses to Students Misconceptions. IN: CHICK, Helen L. & VICENT, Jill L. (eds.). Pro¬ceedings of the 29th Conference of the International Group for Psychology of Mathematics Education, Anais… vol, 2, p 249-256. Melbourne: PME, 2005.
DOMINGUINI, L.; GOMES, S. F. & ALVES, E. S. B.. Limite de uma função: conteúdo viável para o ensino médio?. In: Anais do II Congresso Nacional de Educação Matemática (II CNEM) e IX Encontro Regional de Educação Matemática (IX EREM). Ijuí: Unijuí, 2011.
PALIS, G.L.R Desenvolvimento curricular e pesquisa participante: Integração de um Sistema de Computação Algébrica na transição do ensino médio para o superior em matemática. In: DUJET-SAYYED, C. ; MOURA, L.M. (Eds.) Proceedings of the 1rst International Congress of Mathematics, Engineering and Society. PUCPR Curitiba, Brasil, 2009c.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright
The author is responsible for the following statements by submitting an article electronically in the International Journal of Alive Engineering Education (IJAEEdu):
a) States that the document in question was reviewed by an expert in English language and it is an original work and it holds the prerogative to grant the rights contained in this license. It also states that the document does not infringe, as far as it is possible to know the rights of any other person or entity.
b) If the document in question contains material which does not hold the copyright, the author states have obtained the copyright holder’s permission to grant the Universidade Federal de Goiás (UFG) the rights required by this license, and that such material whose rights are third is clearly identified and acknowledged within the text or content of the document.
c) States that the study was conducted in accordance with the ethical standards of all applicable institutional, local, national and international guidelines.
d) It also states that any person appointed as author or co-author of the document is aware of it and agrees to be so appointed.
Authorization Form
As responsible for the submission of the document, I authorize the School of Electrical, Mechanical and Computer Engineering of the Federal University of Goiás to provide the paper free of charge, through the Electronic System for Publishing Magazines UFG (SEER / UFG) or in printed form, without compensation of copyright, in accordance with Law No. 9610/98. Is allowed, reading, printing and / or download, as a promotion of the Brazilian scientific production. Any use of the work not authorized under this license or the copyright law is prohibited.