The narrative of nursing students in their Supervised Curricular Internship portfolios

Authors

  • Nádia Frazão Rossi
  • Cinira Magali Fortuna Universidade de São Paulo, Escola de Enfermagem de Ribeirão Preto
  • Silvia Matumoto Universidade de São Paulo, Escola de Enfermagem de Ribeirão Preto
  • Franciele Maia Marciano Secretaria Municipal de Saúde de Cumari/GO
  • Jael Bernardes da Silva Universidade de São Paulo, Escola de Enfermagem de Ribeirão Preto
  • Juliana Sterci da Silva Universidade de São Paulo, Escola de Enfermagem de Ribeirão Preto

DOI:

https://doi.org/10.5216/ree.v16i3.25691

Keywords:

Professional Competence, Health Knowledge, Attitudes, Practice, Education, Nursing

Abstract

The critical-reflective training of nurses is a challenge. The reflective portfolio is an instrument used for developing this capacity. The aim of this qualitative study was to identify the types of narratives present in such portfolios and analyze the reflections of students enrolled in the Supervised Curricular Internship. Eleven portfolios were analyzed, and the narratives found were descriptive, reflective and descriptive, reflective and dialogic, and critical with subsequent thematic analysis. We identified four types of narratives. Reflections were focused around three thematic categories: an analysis of the internship’s field of work; assimilation and analysis of the nursing professional’s work; and what was learned throughout the Supervised Curricular Internship. The relevant aspects of the internship experience were apprehended and systematized through the portfolios, although more in-depth critical reflection is needed. The analysis of narrative types presented by students can contribute to guiding the process of nursing training evaluation towards critical reflection.

doi: 10.5216/ree.v16i3.25691.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Nádia Frazão Rossi

Enfermeira. Ribeirão Preto, SP, Brasil. E-mail: nadia.ross@usp.br.

Cinira Magali Fortuna, Universidade de São Paulo, Escola de Enfermagem de Ribeirão Preto

Enfermeira, Doutora em Enfermagem em Saúde Pública. Professora Doutora da Escola de Enfermagem de Ribeirão Preto da Universidade de São Paulo (EERP/USP). Ribeirão Preto, SP, Brasil. E-mail: fortuna@eerp.usp.br.

Silvia Matumoto, Universidade de São Paulo, Escola de Enfermagem de Ribeirão Preto

Enfermeira, Doutora em Enfermagem em Saúde Pública. Professora Doutora da EERP/USP. Ribeirão Preto, SP, Brasil. E-mail: smatumoto@eerp.usp.br.

Franciele Maia Marciano, Secretaria Municipal de Saúde de Cumari/GO

Enfermeira, Mestre em Enfermagem em Saúde Pública. Enfermeira da Secretaria Municipal de Saúde de Cumari. Cumari, GO, Brasil. E-mail: francielemarciano@usp.br.

Jael Bernardes da Silva, Universidade de São Paulo, Escola de Enfermagem de Ribeirão Preto

Enfermeira, Mestre em Enfermagem em Saúde Pública. Discente do Programa de Pós-Graduação em Enfermagem em Saúde Pública, nível Doutorado, da EERP/USP. Ribeirão Preto, SP, Brasil. E-mail: jaelbs@yahoo.com.br.

Juliana Sterci da Silva, Universidade de São Paulo, Escola de Enfermagem de Ribeirão Preto

Enfermeira. Discente do Programa de Pós-Graduação em Enfermagem em Saúde Pública, nível Mestrado, da EERP/USP. Ribeirão Preto, SP, Brasil. E-mail: julianasterci@usp.br.

Published

2014-09-30

How to Cite

1.
Rossi NF, Fortuna CM, Matumoto S, Marciano FM, Silva JB da, Silva JS da. The narrative of nursing students in their Supervised Curricular Internship portfolios. Rev. Eletr. Enferm. [Internet]. 2014 Sep. 30 [cited 2024 May 11];16(3):566-74. Available from: https://revistas.ufg.br/fen/article/view/25691

Issue

Section

Original Article